Magyarországon a tavalyi év után 2019-ben is folytatódik a másfél méteres előzési oldaltávolságra felhívó kampány, de nem mi vagyunk az egyetlenek, akik küzdünk a kerékpárosok biztonságáért. A megfelelő előzési oldaltávolságért világszerte harcolnak különböző figyelemfelhívó kampányokkal. Akad köztük vicces, betiltott, és nyersebb, oktató jellegű is.

Hirdetés

Magyarország

A magyarországi kampányokat más országok példái és különösképpen Christian Prudhomme, a Tour de France versenyigazgatójának felszólalása inspirálta, akinek felhívásához mi is csatlakoztunk. Prudhomme külön videóban bátorította a magyarokat a kötelező előzési oldaltávolság betartására.

A kampány keretében a 2018-ban alapult Pannon Cycling Team és a Kőbánya Cycling Team mezein is megjelent a megfelelő oldaltávolságra figyelmeztető jelzés. Ugyanígy a Tour de Hongrie kerékpáros körversenyen az összetettben élen álló mezét is a másfél méteres kampány logója díszítette. Később a BKK buszain is megjelent a figyelemfelhívás, amelynek sajtótájékoztatóján élesben is ki lehetett próbálni, milyen veszélyes egy túlságosan kicentizett előzés.

A kampány 2019-ben is folytatódik, legutóbb Gyerekjáték megtartani a másfél métert címmel készítettek figyelemfelhívó reklámfilmet a biztonságos oldaltávolság betartásáért. A videó a békés együtt közlekedésre kívánja felhívni a figyelmet, de hogyan kampányoltak más országokban?

USA

Kalifornia államban törvénybe foglalták, hogy a kerékpárost legalább 3 lábnyi, vagyis nagyjából 90 centiméternyi oldaltávolsággal kell előzni. Ebben az államban inkább a vicces figyelemfelhívó kampányt választották: az útközbeni előzést a hétköznapi privátszférával állították párhuzamba.

Azon kívül, hogy a videó vicces, indirekt módon tudatosítja a nézővel, hogy járműtől függetlenül emberek vagyunk és az egymásnak adott kellő tisztelet és biztonságos megközelítés mindannyiunknak jár a hétköznapokban – így az utakon is.

Florida is készített egy előzési oldaltávolsággal kapcsolatos videót, ám itt véleményünk szerint túlságosan felelőtlennek állították be a gépjárművezetőt. Az üzenet ettől még valós: ha egy plüssállat miatt félrerántjuk a kormányt, akkor a kerékpárosoknak miért nem hagyunk elég helyet előzéskor?

Amerikában egyébként a legtöbb államban a három lábas előzési oldaltávolság szerepel a helyi Kreszben. Pennsylvaniában szigorúbb, négy lábas, vagyis nagyjából 1,2 méteres előzési oldaltávolságot írnak elő, tizenhárom másik államban viszont nincs konkrét szabályozás.

Skócia

A skótok is a poénos megközelítést választották. Ők nem konkrét előzési távolsággal, hanem egy egyszerű, de könnyen érthető példával szolgálnak.

Angol nyelvkörnyezetben duplán vicces volt a figyelemfelhívó kampány, mivel a ride igét használják a lovaglás és a kerékpározás esetén is. Sajnos a reklámot végül betiltották, de nem azért mert a skót lakosság ne lett volna humoránál. A helyi hirdetési szabályok betartását felügyelő szervezet azért vette le a képernyőkről a hirdetést, mert az úton tekerő kerékpárosok nem viseltek sisakot (annak ellenére, hogy a sisakviselés náluk sem kötelező).

Nagy-Britanniában egyelőre nincs konkrétan előírt előzési oldaltávolság, a helyi szervezetek hazánkhoz hasonlóan lobbiznak azért, hogy mindez megváltozzon. Köztük a rendőrség is szervez figyelemfelhívó kampányokat, időközönként beépített rendőrrel figyelik a biztonságos előzési oldaltávolságot.

Beépített bringással figyelik az oldaltávot Angliában

Hongkong

Némileg didaktikusabb hangnemet üt meg a hongkongiak videója, de a lényeg itt is azonos: legalább egy méteres oldaltávolsággal előzzük a bringást.

Nagyon hasznos viszont az a megállapítása a videónak, hogy egy kerékpáros városban akár tartani is tudja a forgalom tempóját, így sosem szabad alábecsülni őket.

Franciaország

A másfél méteres kampány 2017-ben vett új lendületet, amikor Christian Prudhomme, a Tour de France kerékpáros viadal versenyigazgatója az elszaporodó baleseteken feldühödve kampányt indított a másfél méteres előzési oldaltávolság betartásáért. Prudhomme egyedi kerékpáros mezeket is készíttetett, amiken a városon kívül másfél, városon belül egy méteres előzési oldaltávolságra figyelmeztetik a közlekedőket.

Franciaországban természetesen a helyi Kresz része a másfél méteres előzési oldaltávolság.

Románia

Keleti szomszédjainknál 2017-ben vezették be a kötelező előzési oldaltávolságot. Romániában előzéskor másfél méteres távolságot kell hagyni a kerékpáros és a gépjármű között.

A romániai intézkedés Magyarország számára is inspiráló lehet, hiszen ha tőlünk keletre is sikeresen alkalmaznak egy szabályt, akkor nagy eséllyel felénk sem okozhat gondot a bevezetése. Hamarosan várható, hogy Franciaország, Belgium, Spanyolország, Portugália, az Egyesült Államok, Kanada, Ausztrália, Románia és Dél-Afrika után Magyarországon is törvényi szintre emelkedik a szabályozás és a magyar Kreszbe is belekerül a másfél méteres előzési oldaltávolság.

Tématámogatás: Készült Magyarország Kormánya támogatásával

Címlapfotó: Karlovitz Kristóf

Hirdetés
Itt olyan írásokat olvashatsz, amelyek a Flowcycle többi cikkeihez hasonlóan érdekesek és hasznosak, de elkészítésüket egy külső cég támogatta.

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet