Füzéri vár – ennyivel akár le is rendezhetnénk a Zempléni látogatásunkat. No, nem azért, mert unalmas lenne ez a régió (nagyon nem), hanem egyszerűen azért, mert ennél szebb környezetben fekvő épület nincs itthon.

Hirdetés

Táv: 43 km

Szintemelkedés: 764 m

Ajánlott kerékpár: e-bike monti, esetleg gyakorlottabbaknak gravel, de erős combok kellenek hozzá. A Pálháza-Bózsva-Nyíri-Füzérkomlós-Füzér és vissza útvonal vonaltúraként végig aszfaltos, így oda bármilyen bringa jó, e-bike nélkül is vállalható.

GPX file letöltése: ide kattintva.

Pálházáról, a kisvasút állomásától indulunk, és hamar a 2021-es Év Kerékpárútja szavazás döntősén kezdünk el gurulni Bózsva felé. A hangulatos bringaút a végén közútra téved, de a forgalom mindvégig csekély marad. Bózsván a Bózsvai-sziklát érdemes megnézni, ahol a helytörténet szerint IV. Béla lovának patkónyomai is megmaradtak. A kőre fellépcsőzve messziről máris felbukkan a csodás füzéri vár.

Továbbra is közúton, Nyíri érintésével haladunk észak felé, és kilométerről kilométerre egyre csak gyönyörködhetünk a vár látványában. Füzérkomlóstól válik igazán teljessé az élmény, kerékpárúton, mezőkkel tarkított dombokon haladunk felfelé, a táj szinte olyan, mintha csak a vár díszletének rendezték volna be. A kerékpárút keresztezi az Országos Kéktúra útvonalát is.

Füzérre beérve könnyű megtalálni a várhoz felvezető lépcsősort. Mi a parkolóban kötöttük ki a bringákat, de elég jól járható földút vezet fel a várhoz is. Füzér vára néhány éve elnyerte hazánk 7 természeti csodájának egyike címet, ráadásul a korhű berendezés, a középkort idéző animátorok és várjátékok, valamint az izgalmas, sziklás lépcsősor miatt egyértelműen megéri fellátogatni.

Füzérről Hollóháza felé jön az első kalandosabb szakasz, kevésbé kijárt erdei ösvényen kerüljük el a forgalmat. Ha kiértünk az erdőből, a település felé haladva kerékpárút segíti utunkat. Hollóháza egyértelműen a porcelángyáráról híres, a gyár mellett vásárolhatunk is a portékából, viszont a porcelánmúzeum sajnos jelenleg nem látogatható. Hollóháza másik végébe is érdemes elgurulni, hiszen ott található az Országos Kékkör északkeleti végpontja, amit egy kisebb emlékhely is jelez.

A továbbiakban jön az a rész, ahol igazán hasznát veszed egy elektromos rásegítésű montinak. Kavicsos, sziklás utakon, helyenként olyan meredek kaptatókon megyünk keresztül az erdőben, amit hagyományos bringával tényleg csak az edzettebbek másznak meg. E-bike-kal viszont pont akkora kihívás, hogy mindenkinek élmény lesz.

Hosszú erdei mászótúránk végén aszfaltutas gurulás a jutalmunk, csak a főút előtt lesz pár száz méter murva. Itt elnézhetünk a környék legnagyobb bányásztelepülésére, Telkibányára (+10 km), vagy mehetünk vissza Bózsva felé, ahonnan az elején megismert kerékpárúton tekerünk starthelyünkre, Pálházára.

Zempléni körünk hagyományos bringával és pedeleckel is tartogat kihívásokat, de aki nem ijed meg egy kis szintemelkedéstől, az Magyarország egyik legkülönlegesebb várát nézheti meg. Az útvonalon sokat lehet könnyíteni, ha Füzérre vonaltúrát csinálunk, így országútival és trekkinggel is meg lehet nézni a legfontosabb látványosságokat.

Tématámogatás: Készült az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ és az aktivmagyarorszag.hu ajánlásával.

Hirdetés
Flowcycle szerzővel jelennek meg azok a tartalmaink, amelyeket a szerkesztőség közösen készített.

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet