Kritikus helyzetben van a magyar közlekedési morál, szinte nem telik el úgy nap, hogy ne látnánk valami egészen durva közlekedési szabályszegést az utakon. A közösségi oldalak és a média hemzseg a veszélyes helyzetekről készült videofelvételektől, a helyzet azonban nem javul. Hol van a kiút ebből az állapotból?

Hirdetés

Az elmúlt években óriásit nőtt az egyéni járműhasználók köre, mind autóvezetőkből, mind kerékpárosokból egyre többet látni az utakon. Mindez a nagy számok törvénye alapján sajnos több szabályszegést és így több balesetet is eredményez. A kialakult helyzetet már szinte mindenki kellemetlennek érzi, a megoldási módokról viszont megoszlanak a vélemények.

Sokan úgy gondolják, hogy több ellenőrzésre, rendőrre, traffipaxra lenne szükség az utak mentén. A szabályszegők sűrűbb felelősségre vonása mindenképpen szükséges lehet, de hosszútávon nem vezet el minket egy jobb közlekedési kultúrába. Szép dolog lenne, ha dupla annyi rendőri jelenlét miatt hirtelen felére csökkenne a közúton történő halálos közlekedési balesetek száma, de ugyanakkor egyfajta tragédia is lenne, hogy csupán azért kezdenénk el jobban figyelni egymásra, mert a pénztárcánk bánhatja.

Hosszútávon csak az nyújt hatékony megoldást, ha a példát mutatunk a jövő generációjának.

Gondolj csak bele, hogy viselkedsz a forgalomban, ha egy fiatallal közlekedsz? Odafigyelsz a bringásokra a gyalogkerékpárúton? Biciklin ülve átmentek a piroson? Az autóban ülve mit látnak a hátsó sorban ülők? Egy stresszes, dühöngő embert, vagy egy illedelmes szabályokat betartó sofőrt? Sajnos nagyon sokan hozunk magunkkal rossz példát otthonról, amit aztán évtizedekig hordozunk magunkkal az utakon akár észrevétlenül. Ha a bringán vagy az autóban ülve a saját közvetlen környezetünkben rendet teszünk, megmutatjuk az ismerőseinknek, gyerekeinknek, hogy lehet kulturáltan közlekedni, már rengeteget tehetünk egy kellemesebb utazási környezetért.

Az aktív Magyarországért felelős kormánybiztosi iroda a fenti gondolatmenethez csatlakozva, szakmai szervezetek (BringaAkadémia, Magyar Kerékpárosklub, Országos Balesetmegelőzési Biztottság, Közlekedéstudományi Intézet) bevonásával egy olyan kiadványt hozott létre, ami felnövő közlekedő generáció tanításával elvezethet minket egy jobb közlekedési kultúrába. Az Abelovszky Tamás és Berta Tamás által jegyzett füzet  4. és 5. osztályos számára készült, így az alapvető gyalogos és kerékpáros szabályokat mutatja be a gyerekeknek. A választás azért esett erre a generációra, mert kutatások szerint ettől a korosztálytól kezdenek romlani a gyerekek közlekedési ismeretei. A 48 oldalas kisokos egyben munkafüzet is, az egyes fejezetek után feladatok segítik az ismeretek elmélyítését.

A program keretében a kiadvány 200.000 gyerekhez jut el októberben és külön 100 oldalas füzet készül a tanároknak is. A kisokos egyelőre nem kerül bele a Nemzeti Alaptantervbe, de a pedagógusok számára így is nagy segítség, hiszen a nagyjából nyolcórányi anyagot felhasználhatják osztályfőnöki, technika vagy testnevelés órán is. A tudás mélyebb elsajátításában iskolarendőrök is segíthetnek. A program csak egy kezdeti lépés, de jó lehetőség arra, hogy hamarosan felnőjön egy új, sokkal tájékozottabb közlekedőkből álló generáció.

A Közlekedési kisokos munkafüzetet ide kattintva töltheted le.

Tématámogatás. Készült Magyarország Kormánya támogatásával

Hirdetés
Itt olyan írásokat olvashatsz, amelyek a Flowcycle többi cikkeihez hasonlóan érdekesek és hasznosak, de elkészítésüket egy külső cég támogatta.

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet