Eredetileg csak az volt a tervünk, hogy megnézzük az Által-ér menti kerékpárút eddig be nem járt részét, végül olyan különleges országúti kört kaptunk, hogy megnyaltuk a tíz ujjunkat utána.
Táv: 70 km
Szintemelkedés: 212 m
Ajánlott kerékpár: bármilyen bringával teljesíthető, emelkedük szinte nincsenek
Nehézség: könnyű.
GPX file letöltése: ide kattintva.
Tata már ismerős város volt számunkra, hiszen idén már nem először jártunk arra, így ezúttal is logikus volt innen kezdeni a túrát. A város legfontosabb nevezetességeit az Öreg-tavat és a partján álló várat ezúttal pont elkerüljük, egyből a tárgyra térünk, és az Által-ér mentén tekerünk észak-nyugat felé. A kerékpárút hamarosan jobb-bal kombinációt vesz, de érdemes balra letérni, ugyanis erre van a Tatai Fényes Tanösvény. A környék legkülönlegesebb ökoturisztikai látványossága egy nagyjából 1300 méteres sétaút, amit pallókon és hidakon tehetünk meg, miközben gyönyörködhetünk a kékes színű tavakban és az ártéri erdőkben, lápokban. A tanösvény mellett van a város strandja is, így akár érdemes lehet a túra végét ide tervezni.
A kerékpárúton továbbhaladva újra hamisíthatatlan Által-eres hangulatban lesz részünk. Körülöttünk minden zöld, utunkat gyönyörű szitakötők kísérik, sőt, út közben már nívós lángosozóval és hamburgerezővel is találkozhatsz (jelöltük őket), mire Dunaalmásra érsz. Mikor a kerékpárút átkelne az Által-eren, mi tovább megyünk, és rövid ideig a 10-es úton folytatjuk utunkat. Csak három kilométerről van szó, de tűrhető a forgalom, széles az út, és úgy láttuk, hogy már épül a kerékpárút is.
Hamar Almásfűzítőre érkezünk, ahol kisvártatva az egykori timföldgyár bejáratát nézhetjük meg jobbkéz felé. A szocializmus egyik bauxit zászlóshajója volt a gyár, fénykorában 2300 embernek adott munkát, akik évi 360 ezer tonna timföldet állítottak elő. A korszakot jellemző homlokzatot eredeti állapotában őrizték meg.
Betontáblás kerékpárúton megyünk tovább Komárom felé, útközben balkéz felől a Solymosy-Gyürky kastélyt érdemes megnézni, de tilos fotózni, hiszen jelenleg kórházként üzemel. Nem sokkal később elhagyjuk a kerékpárutat és a Duna felé tekerünk a monumentális Komáromi Csillagerődhöz. Sajnos ottjártunkkor még pont nem nyílt meg, de az ígéretek szerint 2021 őszére készen lesz. A Liget Budapest projekt egyetlen vidéki helyszínén többek között a Szépművészeti Múzeum gipsz szobrait fogják kiállítani, de a 16. században épült erőd otthont ad majd más kiállításoknak, konferenciáknak is.
A Csillagerődtől rögtön a Monostori erődhöz tekerünk, amely nem kevésbé monumentális méretű. Hűvös kamráiban és folyosóiban jól esik egy kicsit barangolni. Belső részén gyakran tartanak autós találkozókat. Az erőd után Komáromot egy hatalmas ipari parkon keresztül hagyjuk el.
Itt ne hallgassunk az EuroVelo 6-os táblákra, mert földúton szeretne minket elvezetni Ácsra (mondjuk trekkinggel, gravellel azért járható), inkább menjünk megint egy kicsit az egyes úton. Ácson az Esterházy-kastély parkjában pihenhetünk meg.
A túra innen nyugodtabb vizekre evez. Szinte tökéletes aszfaltúton, minimális forgalom mellett tekerhetünk Nagyigmánd felé, útközben a rengeteg szélkerék miatt kicsit olyan érzésünk támadt, mintha Dániában bringáznánk. Az országúti élmények Kocs felé is folytatódnak, amely település nem a véletlennek köszönheti a nevét, ugyanis itt találták fel a kocsit. A főúthoz közel, a Kocsi Múzeumban meg is nézhetjük, hogyan készült el, ráadásul egy 15. századi rekonstruált példánnyal is találkozhatunk. Kocsról kisebb hullámvasút következik, de a dombokra szinte lendületből felkaptathatunk, mire újra Tatára, túránk kiindulópontjára érünk.
Sok-sok látnivalója miatt ez a kör elsőre simán kitesz egy jó hosszú egynapos túrát, főleg ha megnyit a Csillagerőd is. Visszalátogatni azonban a programok kipipálása után is bőven érdemes, hiszen remek utak vannak Nagyigmánd felé, az Által-ér menti kerékpárutat pedig sosem lehet megunni.
Tématámogatás: Készült az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ és az aktivmagyarorszag.hu ajánlásával.