Mennyezetről lelógó kerékpárok, kiállításra került klasszikus és modern bringa darabok, valamint változatosabbnál változatosabb programok az Allee bevásárlóközpontban. Az eseménynaptárt a magyar találmányú Stringbike nyitotta különleges modelljeinek bemutatásával, valamint egy igazán trendi divatbemutatóval.
Néhány tippet és trükköt férfiak és nők is elleshetnek a következő napokban a Bike on the Catwalk eseményen, azonban ez idő alatt a Stringbike egyedi darabjait sem hiábavaló szemügyre venni. Messziről már a laikusok számára is feltűnhet a kirívó különbség, vagyis az, hogy a hagyományos kerékpárokkal ellentétben a Stringbike bringáin nem kerékpárlánc, hanem zsinór segít az előrehaladásban.
„A hajtásban a láncot egy vitorlás sportban ismert zsinórral helyettesítettük. Ez adja a Stringbike lényeges különbségét. A fogaskerék eltűnt, valamint mindkét oldalon történik a hajtás. Maga az eredeti körkörös mozgás, amivel a biciklit tekerni szoktuk, ugyanaz maradt. Valójában a lengőkar az, ami a körkörös mozgást előre-hátra mozgássá alakítja, továbbá a hátsótengely két oldalán található dobok azok, amik az előre-hátra mozgást amolyan yo-yo szerű körkörös mozgássá formálják.” – avatott be minket a részletekbe Podonyi János, a Stringbike üzletfejlesztési vezetője.
Az alapötletet néhány fiatal gépészmérnök fejlesztette ki, miután egy biciklitúrán megelégelték a hegy tetején elszakadt kerékpárláncot, és a bonyodalmat, ami annak a megjavításával járt. Menet közben számos szempont előtérbe került a tervezés során, így történt az is, hogy a racsni helyett nagyobb és finomabb ipari szabadonfutó került a hátsó agyba, ami a hajtást végzi. Érdekessége, hogy a korábbi racsni helyett ez teljesen rezgésmentes és hangtalan. A másik előnye pedig a dinamikusságában rejlik.
„A hagyományos biciklihez képest egy kicsit lendületesebbé válik vele a tekerés, köszönhetően annak, hogy a hajtás karakterisztika talán egy kicsit közelebb van az elliptikus lánckerékhez. Ez azt jelenti, hogy az alsó és felső holtponton átbillent, átsegít a rúgó, ami a hátsó dobban van, és a taposási fázisban pedig egy kicsi többletdinamikát ad.” – fejtette ki Podonyi János, majd hozzá tette, hogy a legtöbbeknek ez egyfajta finom és dinamikus életérzést kölcsönöz, mint amikor valaki elektromos autót kezd el vezetni egy dízel autó után.
Az elmondottak szerint a zsinór élettartama nem tér el különösebben a fém, illetve a mechanikai elemekétől. A zsinór csakugyan kibírhat 500-1500 kilométert, ami egy átlagos biciklizésnél körülbelül két szezont jelenthet, de ez természetesen függ attól is, hogy ki mennyit és milyen körülmények között használja a kerékpárt. Idővel, ha elhasználódna, nagy könnyebbséget jelenthet az ülés alatt található tartalék zsinór, aminek a cseréjét szerszámok és olajos kéz nélkül is elvégezhetjük.
Felmerülhet a kérdés, hogy versenyzés céljából mennyire érdemes igénybe venni a Stringbike kétkerekűit. Nos, bár a vállalkozás elsődleges célcsoportját nem kifejezetten a versenyzők képzik, ennek ellenére Podonyi János két alkalmat is megemlített, ami bizonyíthatja, hogy ezek a kerékpárok még éles helyzetben is megállhatják a helyüket. „2012-ben Szőnyi Ferenc egy Stringbike hajtású carbon biciklivel teljesítette a több ezer km-es Race Across America versenyt, amin a 14. helyen ért célba. 2015-ben pedig az Újbuda Superior Mountain Bike Egyesület fiataljainak a Tour de Ring nevű 24 órás versenyen sikerült elnyerniük az első helyezést.”
A Stringbike modelljeit Magyarországon, azon belül Csepelen gyártják, de a cég tulajdonosa, menedzsmentje, valamint a szabadalom valahányad része is magyar tulajdont képez. Részben ez is, valamint a darabszám és a hazai gyártás is közrejátszik abban, hogy a vállalat nem tud versenyezni a jóval olcsóbb gyártókkal. „Emiatt az árszintje egy kicsit magasabb az átlagnál, valószínűleg ez is oka annak, hogy az értékesítés 80-90%-a külföld felé megy.” – osztotta meg velünk Podonyi János. Az elmúlt hetekben is számos határon túli területről érkeztek megrendeléseik, említve itt akár Hawaii, Jeruzsálem vagy akár Svájc és Németország térséget, de ez természetesen nem azt jelenti, hogy a magyar vásárlók elkerülik a Stringbike márkát.
A több napos eseményen a kerékpár történetével és a különböző kerékpár típusokkal is megismerkedhetnek a résztvevők, sőt még kvízjátékon is próbára tehetik magukat.