A napokban veszi kezdetét a Formula-1-es világbajnokság Melbourne-ben, így összegyűjtöttük, milyen kapcsolat van a kerékpározás és az autóversenyzés csúcskategóriája között.

Karbon

McLaren MP4/1 / Forrás: Wikimedia Commons

Ma már a Formula-1 és a kerékpársport számára is elengedhetetlen anyagról van szó, hiszen az F1-es kocsik burkolatát és vázszerkezetét egyaránt képező monocoque, és a drágább kerékpárok váza is szénszálas kompozitanyagból készül. Az új anyaggal már a ’70-es években kísérleteztek, de igazán csak a ’80-as évektől kezdték el alkalmazni. Az 1981-es McLaren MP4/1 volt a legelső karbonszálas F1-es konstrukció és bár John Watson révén csak az egyéni világbajnoki harmadik helyezésig jutottak vele, a rivális csapatok hónapokon belül lemásolták az ausztrál gyökerekkel rendelkező csapat ötletét.

A kerékpársportban Greg LeMond első, 1986-os Tour de France győzelme hozta meg a karbon áttörését. LeMond egy karbonszálas Look KG86-os nyergében hódította el a Francia Körverseny sárga trikóját.

Specialized-McLaren S-Works Venge

A McLaren és a kerékpársport harminc évvel később ismét összefogott és az amerikai Specializeddal közösen fejlesztettek ki egy új bringát. A Specialized-McLaren S-Works Venge a márka egyik első, kifejezetten sík szakaszokra, illetve sprinterek számára kifejlesztett modellje volt. A McLaren abban segített, hogy az áramvonalas kialakítást minél kevesebb kompromisszum (súlygyarapodás, komfort) megkötése nélkül hozzák össze.

Pályabejárás

Az F1-es hétvégék egyik kezdőmomentuma a pályabejárás szokott lenni, ahol a versenyzők a mérnökökkel együtt végigsétálnak a teljes aszfaltcsíkon. Nagyon ritka, hogy valaki kihagyná ezt az eseményt, hiszen a versenypályák évről-évre változhatnak, így séta közben kiderülhet, milyen az aszfalt és a bukóterek állapota, hol szabad és hol nem szabad kiszélesíteni a pályát, milyen kerékvetőket helyeztek fel a versenyhétvégére (főleg utcai pályánál) stb. A versenyzőknek már csak azért is hasznos egy ilyen meeting, mert a túlfeszített versenynaptárban sokszor csak ilyenkor jut idő nyugodtan beszélgetni a versenymérnökökkel.

View this post on Instagram

Spinning legs and spitting rhymes. Poetic. @gopro

A post shared by Daniel Ricciardo (@danielricciardo) on

Éppen ezért kevés a renitens pilóta (Hamilton az egyetlen, aki 2010 óta nem járja be a pályákat), sőt a legtöbben eleve kerékpárral vágnak neki a track walkoknak. A visszavonult öregek közül Felipe Massa, Jarno Trulli vagy éppen Michael Schumacher is szerette bringával bejárni a pályákat, manapság pedig a Ferrari vagy a RedBull pilótái is szinte mindig két keréken néznek körbe az aszfaltcsíkon.

A versenyzésen túl…

Ahogy a kerékpársportban, úgy a Formula-1-ben is minden gramm számít. Ez különösen igaz az elmúlt tíz évre, amikor a különböző hibrid technológiák megjelenésével egyre nehezebbé váltak az autók. A mérnökök hamar elérkeztek arra a pontra, amikor a kocsi súlyán már nem tudtak tovább faragni, így maguknak a pilótáknak kellett fogyókúrára fogni magukat. Bár 2019-ben a minimum súlyhatár növelésével már nem kell annyit koplalni a pilótáknak, a sikerhez továbbra is kulcsfontosságú a jó fizikum. Egy F1-es pilótára a legkeményebb kanyarokban akár 8 G-s oldalgyorsulás is hathat. Ilyenkor már a levegővétel is komoly fizikai igénybevételt jelent.

Túl sok izmot azonban nem szedhetnek fel a versenyzők, hiszen akkor megint ott tartanak, ahol a part szakad, így az elmúlt években a sikerért legkeményebben küzdő versenyzőket gyakran csontsovány, beesett arccal láthatjuk nyilatkozni. Pengeélen zajló küzdelem ez, és azt se felejtsük el, hogy a WADA a Formula-1-es pilótákat is ellenőrzi.

Talán már kitaláljátok, hogy a súlycsökkentés egyik legkedveltebb módszere a kerékpározás lett, a mezőnyből nagy bringásnak számít Fernando Alonso, és Daniel Ricciardo, de 2017-ben például a Force India pilótái bringázás közben békültek ki egymással. A visszavonultak közül Jenson Button és Mark Webber is kedvelte a kerékpározást, sőt a triatlont is előszeretettel űzik.

Alonso project

Végére egy szerencsétlen kimenetelű összefonódás: Alonso a kerékpáros világban is ismert személyiség lett, de nem csak azért mert többször is látták együtt edzeni Alberto Contadorral vagy Carlos Sastréval. 2013-ban a közönség kedvenc Euskaltel csapatot tervezte megvásárolni, és hiába pletykáltak évekig a FACT-ről (Fernando Alonso Cycling Team) végül nem lett a projektből semmi. Alonso kedvéért még az olasz válogatott szövetségi kapitányi posztjáról is lemondott Paolo Bettini, sőt, egyes pletykák szerint maga Peter Sagan is rendelkezett előszerződéssel a csapathoz. Mára azonban csak egy szakállas vicc lett a FACT-ből, amit akkor használnak, amikor valakinek a szezon elején még nincs érvényes szerződése.

Címlapfotó: maxverstappen1 / Instagram

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet

16 + 16 =