Sokaknak villanhat be egy-egy ikonikus kép, amikor San Francisco nevét kiejtik. Az egyik ilyen a Market Street látképe, amely a kikötőt köti össze a Twin Peaks csúcsaival. Sok filmben láthattunk már olyan jelenetet, ahol a híres történelmi villamos csilingelése közepette zsúfolt autóforgalom látszik. Idén január vége óta azonban egészen megváltozott ez a kép – a városvezetés ugyanis autómentessé tette a Market Street 2,2 mérföld hosszú egyenesét. Már csak a buszok, villamosok, hagyományos taxik, mentők és persze a kerékpárosok használhatják ezt az utat.

Hirdetés

Honnan indult ez az egész? Az olcsó benzin, a technikai fejlődés előretörésével 2010-re – csak San Francisco tekintetében – 27%-kal megnőtt az autóforgalom. Ezek a durva tények pedig cselekvésre ösztönözték az amúgy híresen haladó gondolkodású városvezetést. A Market Street San Francisco közlekedési hálózatának a szíve, amit most szeretnének visszaadni a gyalogosoknak, kerékpárosoknak. Céljuk, hogy megmutassák, világvárosként fontos reflektálniuk a klímaváltozás problémájára, és ezzel a döntéssel elindulni egy fenntarthatóbb jövő irányába. Látszik egy egyértelmű törekvés több világvárosban New Yorktól Madridig, hogy szeretnék visszaadni a gyalogosok, kerékpárosok számára a belvárosi zsúfolt útvonalakat. San Francisco is beállt ebbe a sorba, ezzel a jelentőségteljes döntéssel.

Ezt persze megelőzte egy éveken át tartó hitetlenkedés, sokan azt gondolták, hogy az útszakasz lezárása közlekedési káoszt okoz majd. A terv aktivistáinak egyaránt ki kellett vívniuk a politikusok, üzletemberek és a városvezetés támogatását, grandiózus ötletük megvalósításához. Tavaly októberben sikerült eljutniuk odáig, hogy a városvezetés is megszavazta tervüket. A projekt részét képezik új, védett kerékpársávok, felújított és megszélesített járdák, és újragondolt tömegközlekedési infrastruktúra.

Bebizonyosodott, hogy téves volt azt feltételezni, hogy az autóutak és az autós közlekedés fejlesztése majd csökkenti a zsúfoltságot és a dugókat. Most már városszerte dugódíjat próbálnak kiszabni az autósokra, aminek a bevételeit visszaforgatják a tömegközlekedés, a kerékpáros közlekedés és egyéb autómentes fejlesztések költségeibe. A projekt startjának napján 20%-kal nőtt a kerékpárosok száma a Market Streeten, látványosan csökkentek az utazási idők is, és emelett a korábban vizionált óriási dugók sem alakultak ki a környező utcákban.

A terv másik fő célja a közlekedési balesetek számának visszaszorítása volt, mivel sok amerikai nagyvárosban a gyalogosokat és kerékpárosokat ért halálos balesetek száma évek óta drasztikusan emelkedett. Bíznak abban, hogy a most eszközölt változtatásokkal sikerül biztonságosabb közlekedést kialakítani a városban.

Hirdetés
ForrásCitylab
Online marketinges szakemberként dolgozom és szenvedélyesen szeretem a kerékpározást. Ennek a két területnek az ideális ötvözete számomra a Flowcycle. Itt egy igazán nemes cél érdekében használhatom a szaktudásom arra, hogy minél szélesebb körben népszerűsíthessük a kerékpározást és a fenntartható életmódot.

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet