Az új koronavírus szépen letarolta a gazdaságot, a legtöbb ágazatot leállások és elbocsátások sújtják. Az autóiparban nem ritkák a 80-90%-os eladási visszaesések, ezzel szemben a kerékpáripar kilőtt, még annak ellenére is, hogy ebben a szektorban sem voltak elkerülhetők a gyárleállások. Utánajártunk, mi a helyzet a hazai gyártók, forgalmazók és boltok körül. Időben megérkeznek a rendelések? Drágultak a kerékpárok? Mennyit kell várni a szervizekben?
A kijárási korlátozások miatt hosszú hetekre bezártak a nagy áruházak, így a kisebb bringaboltok, nagykerek új lehetőséghez jutottak. Magyarországon sikerült elérni, hogy a kerékpárboltok nyitva tarthassanak, így az előnyt sokan ki is tudták használni.
„Olyanok is elkezdtek kerékpározni, akik évek óta, vagy akár soha nem ültek biciklin.” – mondta lapunknak Sipiczki Róbert, a Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség (MKKSZ) elnöke és a Merida kerékpárokat is forgalmazó Bikefun Kft ügyvezető igazgatója. Sipiczki szerint minden márkánál csúszások voltak a tél utolsó és a tavasz első hónapjaiban, de mára kezd helyreállni a rend. Sipiczki szerint a húsvétkor megszokottnál is jobban nőttek a gyermekkerékpár-eladások és meglepődve tapasztalták, hogy a gyerekülésekre több importőr is rekordeladásokat realizált. „Nyilván ez egy klasszikus áruházi termék, de a korlátozások nyomán azt tapasztaljuk, hogy a családok együtt bringáznak és ez minden fejlődő kerékpáros társadalomnál egy nagyon jó jel” – fogalmazott az MKKSZ elnöke, aki egyúttal rávilágított a nagy sportszer üzletláncok pillanatnyi háttérbeszorulására is.
Időközben a legtöbb áruház kinyitott a május elején bejelentett vidéki korlátozások feloldása nyomán, de mivel a korábbi rendeletek sem tiltották a nyitvatartást, a Hervis, és az Intersport az egész országban kinyitotta az üzleteit. A Decathlon Budapesten és Pest megyében továbbra is zárva tart, a miértekre Palkó Eszter, az áruházlánc kerékpár részlegének sportigazgatója válaszolt lapunknak. „A magyarországi rendeletek alapján nyitva tarthatnánk, de a lelkiismeretünk mást diktált. Szerintünk a vírust együtt kell leküzdeni, amibe nem férnek bele az ilyen félig-meddig nyitvatartások.” – utalt a Decathlon képviselője az áruházlánc ügyvezető igazgatójának gondolataira. Diego Rango d’Aragona a Decathlon Facebook oldalán közzétett írásában így fogalmazott: „Mi továbbra is zárva tartjuk áruházainkat Budapesten és Pest megyében a csapatjáték szellemében, összhangban a kormányzati kommunikációval, akkor is, ha gazdasági vonatkozásban ez ránk is komoly terhet ró. Így tartjuk tiszteletben munkavállalóinkat, fővárosunk és Pest megye lakosságát, bízva abban, hogy mindannyian a lehető leghamarabb túl leszünk ezen.”
A Decathlon a bezárással igen nehéz helyzetbe került. A korábban alig 7-7,5%-ra tehető online üzletáguk a boltok bezárásával hirtelen 100%-ra emelkedett, amit értelemszerűen csak korlátozásokkal lehetett kielégíteni. Ugyan a járványügyi szabályozások enyhítésével 24-ből 17 Decathlon kinyitott, de a webáruházra vonatkozó korlátozások továbbra is érvényben maradtak. Súlykategóriák alapján kvótákat vezettek be, például a cikk írásának pillanatában 5 kilós határig összesen 1150 rendelést tudnak fogadni naponta, de ez minden egyes nap változik az aktuális érdeklődésnek megfelelően. Aki épp kimaradt a szórásból, az másnap 8 órától próbálkozhat. Tapasztalataink szerint nem volt lehetetlen bekerülni a kalapba és a sokszor kicsit meredeknek tűnő, akár 15 napon túlra ígért szállítási idő is le tudott csökkenni akár 4-5 napra is.
„A falig elmentünk, a munkatársaink minden tőlük telhetőt megtettek, hogy a megrendeléseket teljesíteni tudjuk. A húsvéti 4 napos szünetben némi lélegzetvételhez jutottunk, de a pihenést követően nagyságrendileg 2500 kerékpárt várt kiszállításra. A gyerekbringa és a monti ment nagyon, előtte, a hidegebb időszakban a görgőkre volt óriási az érdeklődés. A magyarországi ellátásláncunk nem ilyen terhelésre volt felkészítve, így sok esetben közvetlenül a hazainál jobban automatizált németországi bázis segített nekünk” – árulta el Palkó Eszter az időnként bekövetkező meglepően gyors kiszállítás okát. A Decathlon kerékpáros sportigazgatója szerint a gyáraik is üzemelnek, így bíznak benne, hogy a következő néhány hétben normalizálódhat a helyzet. A megnyitott üzletekben is korlátozzák az egyszerre üzletben tartózkodók számát, hogy be tudják tartani a másfél méteres távolságot és a bejáratoknál kézfertőtlenítőket helyeztek el. Hibrid megoldásként lehetőség van az online rendelések személyes átvételére is.
Felkerestük az egyik hazai kerékpárgyártót, az esztergomi Neuzert is, akik a kezdeti hónapokban (február eleje-április közepe) kisebb mértékű csökkenésről számoltak be, majd a jó idő beálltával erősen fordult a helyzet. Ahogy Tőke Szabolcs, a Neuzer marketingért felelős munkatársa fogalmazott: „nagyon erős forgalom van, sok túlórával és extra munkaerővel is alig győzzük.” Ez egybevág a bringaboltokban tapasztalt állapotokkal is, sokan új munkatársakat vesznek fel, hogy egyáltalán valahogy bírják a megnövekedett szervizterhelést és az új kerékpárok összeszerelésével járó feladatokat. A nagy igyekezet ellenére a We Love Budapest gyűjtése szerint a szervizekben nem elképzelhetetlen akár a kéthetes várólista sem.
A rohamra egyes boltok drágítással reagáltak, de az MKKSZ elnöke szerint több tényező is befolyásolhatja a kerékpárok árváltozását Magyarországon: „A forint gyengülése miatt egyébként is elkerülhetetlen lesz az árnövekedés, de egyes forgalmazók/márkák előre lekötött árakkal dolgoznak, így akár hónapokig változatlan árral szolgálhatják ki a vásárlókat. Az ármozgás hirtelensége és drasztikussága nagy mértékben függ attól is, hogy az adott gyártó mennyire érintett az ellátási láncban bekövetkezett fennakadásokban.” – mondta Sipiczki Róbert. A Neuzer például meg is sínylette a fennakadásokat, európai és kínai beszállítók leállása miatt egy darabig bizonyos típusokat nem tudtak gyártani. Kisebb-nagyobb leállásokra kényszerültek többek között a Cube, a KTM és a Kelly’s kerékpárokat gyártó üzemek is.
Hamarosan az egész országban feloldják legalább részlegesen a koronavírus terjedésének lassítása érdekében bevezetett korlátozásokat, így érdekes lesz látni, hogy Magyarország lakossága hogyan reagál a nyitásra. Kínában kilőttek az autóeladások, amelyek ugyan a gazdasági helyzeten rövid távon javítanak, hosszabb távon viszont súlyosbíthatják akár az újra kitörő járvány hatásait is. Vakcinától és a vírus terjedésétől függetlenül is fontos, hogy a városok gépjárműforgalmát csökkentsük, így bízunk benne, hogy Magyarországon is lesznek kerékpárvásárlást vagy a kerékpáros munkába járást ösztönző gazdasági lépések. A franciák már léptek…