Nyugat-Európában egyre több országban jár anyagi előnnyel a bringás ingázás. Belgiumban annyira bejött a Bringázz a munkába! kampány, hogy 2015-ben már 406 ezer embernek fizettek csak azért, mert kerékpárral jártak munkába. Utánajártunk, melyek azok az országok, ahol fizetnek a bringás munkába járásért.

Hirdetés

Belgium

Belgiumban a munkáltatók a bringás munkába járásért járó honoráriumot leírhatják az adójukból, így elég népszerűnek számít ez a juttatás. 2015-ben mindez 93 millió euróba (~30 milliárd forintba) került a belga államnak. Ez elsőre talán meredeken hangozhat, de a statisztikák szerint egy sportosabb munkavállaló ritkábban kér betegszabadságot és jobban is teljesít a mindennapok során.

A kerékpáros fejlesztések tízmilliárdokat hoznak a gazdaságnak

Végül, de nem utolsó sorban csökken a zsúfoltság is a belga utakon, így az össztársadalmi haszon elvitathatatlan. Belgiumban kilométerenként 0,23 euró (~74 forint) jár a bringával munkába járóknak, amivel a társadalombiztosítási díjat csökkenthetik, de itt még nem álltak meg. A munkáltató akár 120%-ban leírhatja az adójából azokat a költségeket (még az adót is), amik a kerékpáros munkába járást segítik elő: ide tartoznak a zuhanyzók, kerékpártárolók létesítése, de maguk a céges bringák is, amik akár e-bike-ok is lehetnek.

Ausztria

Ellentétben a cégautóval, a céges kerékpár magáncélra is használható az osztrákoknál, ráadásul a munka céljából megtett utak során kilométerenként 0,38 euró (~121 forint) jár a dolgozónak.

Luxemburg

A luxemburgiak 300 euróval (~96 ezer forinttal) csökkenthetik a befizetett adójukat, ha azt új kerékpárra költik. A céges kerékpár a cégautóval szemben teljesen adómentes a munkáltatók számára, ráadásul akkor sem kell adót fizetni, ha a bringa esetleg megtetszik a munkavállaló számára és csere előtt megvásárolná azt.

Franciaország

A belgákhoz hasonló rendszert alkalmaznak a franciák, náluk 0,25 euró jár kilométerenként a bringás munkába járásért, viszont az ilyen juttatások mértékét évi 200 euróban (~64 ezer forintban) korlátozzák.

Dánia

Dániában már alapból is olyan sokan bringáznak, hogy csak 12 kilométernél távolabbról bejáró dolgozóknak jár támogatás: ők 1,99 dán koronát (~85 forintot) kapnak kilométerenként.

Olaszország

Az olaszoknál Bari városa egyelőre a kísérleti nyúl, 2019-től kilométerenként 20 eurocentet (~64 forintot) adnak annak, aki bringával jár munkába, és további 4 eurocent (~12 forint) jár minden egyéb ügyben Bariban megtett bringás kilométerért. A plafon havi 25 euró (~8000 forint), viszont minden hónapban megduplázzák az első tíz helyezett támogatását. A megtett kilométerek számát telefonos applikáció segítségével rögzítik.

Egész szép összeget lehet igényelni új kerékpár vásárlására is: 150 euró (~48 ezer forint) jár a hagyományos, 250 euró (~80 ezer forint) jár az e-bike-ok vásárlása esetén. Bari összesen 3000 kerékpár vásárlását támogatja ilyen módon.

Németország

A németeknél a személyi jövedelemadó csökkenthető munkába való bringázással, kilométerenként 30 eurocenttel (~96 forinttal). A munkavállalók és az egyéni vállalkozók céges bringavásárlás esetén akár 40% kedvezményt is kaphatnak a kerékpár árából.

Írország

A munkáltató 1000 eurós (~320 ezer forintos) költséghatárig céges kerékpárokat és felszerelést vásárolhat, amit aztán az adó mértékével csökkentett áron megvehet a munkavállaló a cégtől. Amennyiben munkaidőben, munka céljából kell kerékpározni, 0,08 eurót fizet az állam mérföldenként (15 forint/km) a munkavállalónak.

Nagy-Britannia

A briteknél is hasonló rendszer működik, mint az íreknél, vagyis a munkáltatón keresztül lényegében adómentesen lehet kerékpárt vásárolni. A mérföldenként adott juttatás munkaidőben itt valamennyivel több, 20 eurocent (~64 forint).

Hollandia

Háromévente adómentesen vásárolhatnak kerékpárt a holland munkavállalók 749 eurós (240 ezer forintos) összeghatárig. Kilométerenként 19 eurocent (~60 forint) jár a bringás ingázásért és 1,5%-kal csökken a fizetésünk után befizetendő adó mértéke.

Mi a helyzet itthon?

Magyarországon jelenleg nem támogatják állami szinten se a kerékpárral való munkába járást, se új kerékpár vásárlását. 2016-ban ugyan szóba került a fentiekhez hasonló intézkedéscsomag bevezetése, de végül nem sikerült elfogadtatni a javaslatot.

Te is szeretnéd, ha jobban támogatnák a bringás munkába járásodat? Töltsd ki rövid kérdőívünket, amiben elmondhatod, hogy lenne a legideálisabb számodra a támogatás.

Tegyük közösen bringabaráttá a magyar munkahelyeket!

Úgy is jelezheted a munkáltatód felé a bringás munkábajárás fontosságát, ha részt veszel a Bringázz a Munkába! kampányban. A részleteket ide kattintva találod.

A szakadó eső ellenére elstartolt a Bringázz a munkába! kampány

Hirdetés
Forrásecf.com, velow.bike
A bringázás mellett az írás volt az első olyan dolog az életemben, ami több, mint két hétig le tudott kötni és ez máig is tart. Ebből lett a Flowcycle, ahol az a célom, hogy bemutassam, a bringa nem csak szimplán egy eszköz, hanem megoldás korunk legtöbb égető problémájára. És mellette piszkosul élvezetes is!

1 hozzászólás

  1. Sajnos látom lelki szemeim előtt a irigységtől vöröslő fejjel fröcsögő átlag magyart hogy milyen jogon jár bármi is a kerékpátosoknak mikor azok se súlyadót , se kötelezőbiztosítást nem fizetnek stb. stb……………………….

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet