Megelőzni a dugóban álló autókat az egyik legnagyobb előnyt jelenti a városban kerékpározóknak. Kevesebb frusztráció ér minket, nem füstöljük tele feleslegesen a várost, ráadásul rengeteg percet nyerhetünk vele, ami által kiszámíthatóvá válik az útidőnk, vagyis egy tapasztalt bringás akár percre pontosan megsaccolhatja, mennyi idő alatt fog eljutni A-ból B-be. De mennyire szabályos mindez?

Hirdetés

Ha kerékpárúton vagy kerékpársávon haladunk, legfeljebb a többi bringás lassíthat minket, akiket általában azért könnyű megelőzni. Ám ha forgalomban, az úttesten haladunk, a gépjárműveket kétféleképpen tudjuk megelőzni: vagy szabályos (balról) előzéssel vagy pedig álló kocsisor melletti előresorolással. Az alábbiakban ez utóbbi technikáról szedtük össze a legfontosabb tudnivalókat.

A KRESZ szerint (36. § (12) ) kerékpárral előre szabad sorolni forgalmi okok miatt álló kocsisor esetén azok jobb oldalán, feltéve, ha elegendő hely áll rendelkezésre és az irányváltoztatási szándékot jelző járműveket az irányváltoztatásban nem akadályozzák. Szedjük ízeire ezt a mondatot, mert majdnem minden szó fontos számunkra!

  1. forgalmi okok miatt”: azaz piros lámpánál, dugóban, álló/várakozó gépjárművek esetén. A buszmegállóban álló busz, a zebrára kanyarodó, gyalogosokat elengedő autó nem ilyen!
  2. álló kocsisor”: igen, ÁLLÓ. Csak a teljesen mozdulatlan kocsisor előzése legális jobb oldalról. Ez az esetek nagy többségében nem jelentene nagy időnyerést, ráadásul a való életben elég kevésszer fordul elő ténylegesen álló, hosszú kocsisor. Gyakoribb, hogy nagyon kis sebességgel csorognak az autók, vagy mire teljesen megállnak, már indulnak is tovább pár métert. Így, ha valaki betartja a szabályt, fárasztóbb és hosszabb ideig tartó előresorolásokban lesz része. Ettől függetlenül törekedjünk arra, hogy álló járművek mellett soroljunk előre! Ha látjuk, hogy az előttünk vagy az az előtti autó elindult, már ne kezdjünk bele a manőverbe! A mozgó járművek melletti jobbról elhaladás jobbról előzésnek minősül, ami tilos (kivéve 1-2 forgalmi helyzetet) és baromira balesetveszélyes. Frászt kap az ember egy jobbról felbukkanó bringástól és egy hirtelen kormánymozdulattal akár másokat is veszélybe sodorhat akár autót vezet, akár kerékpárt. Szóval, légyszí, ne előzzetek jobbról mozgó járműveket! (Igen, bringásokat se!)

Amikor a bringás csúcsforgalomban találkozik az ajtóval

  1. jobb oldalán”: na, igen, ez a para. Segédmotoros kerékpárral és motorral ugyanis mindkét oldalon, vagyis pl. kétsávos út esetén a sávok közt is lehet előzni. Ami tök logikus, ott ugyanis általában több a hely (ld. következő pont), kevesebb az ajtónyitogatás, a külső sávból jobbra fordulni/sávot váltani sem lehet gyorsan, ráadásul az autóvezetők is jobban fel vannak készülve a sávok között érkező egynyomtávú járművekre. Nem így a kényszerűségből az úttest jobb oldalára, vagyis az álló kocsisor és gyakran a parkoló autók közé száműzött bringásokra. A városi bringázás képzéseken mi azt mondjuk, hogy igyekezzünk betartani a szabályt ott, ahol biztonságos, ám ahol a külső sáv jobb szélén nagyon szűk a hely, miközben középen szellős, esetleg jobb oldalt még parkoló autók is vannak: nos, ilyen helyzetben „előzzük” szabályosan a külső sávot, balról. Ami történetesen épp a két sáv között fog történni… Azaz nem előresorolunk, hanem balról előzünk, ennyi.
  2. elegendő hely áll rendelkezésre”: korábbi cikkünkben már említettük, hogy másfél méterért cserébe a kerékpáros is adhat legalább fél métert az autóvezetőknek. Figyeljük a tükröket és igyekezzünk felvenni a szemkontaktust a vezetővel vagy megvárni, míg kissé lehúzódik, hogy kényelmesebben elférhessünk. Figyeljük továbbá azt is, hogy ha van máshol is hely előresorolásra, ott nem érkezik-e mellettünk vagy közvetlenül előttünk egy motoros vagy egy másik bringás: gyakran előfordul, hogy az előzékenységből félrehúzódó jármű épp egy, a másik oldalán előresorolni igyekvő jármű elé húzódik le.

Csak akkor büntetik, ha megtörténik a baj – Relatív gyorshajtás kerékpárral

  1. irányváltoztatásban nem akadályozzák”: nehéz eldönteni, hogy totális debilitás vagy nemtörődömség-e, amikor azt látjuk, hogy indexelő járművet, az irányváltás szándékával azonos oldalon próbál meg megelőzni egy bringás. Soha, de soha ne kezdj se előzésbe, se előresorolásba akkor, ha előtted egy jármű indexel. Meg se próbálj hosszú járműveket előzni, még piros lámpánál sem, ha indexelnek! Hosszú járművek mellett csak akkor sorolj előre, ha megbizonyosodtál róla, hogy áll és nem is fog tudni elindulni egy ideig, valamint ha annak sofőrje látott téged! Angliában az egyik leggyakoribb bringás halálok a kanyarodó tehergépjárművek mellett bringázás, itthon is jó pár halálos baleset történt már ilyen helyzetben. Egyszerű megjegyezni: indexelő járművet, amennyiben a forgalmi viszonyok lehetővé teszik, mindig ellenkező oldalról előzzünk kerékpárral (azaz vagy balról előzünk vagy jobbról előresorolunk), de lehetőleg ne váltogassuk az oldalakat minden autó után, mert a cikázás is nagyon balesetveszélyes és zavaró.

És akkor azokról a dolgokról, amikre a KRESZ-szabály nem tér ki, de kulcsfontosságúak előresorolás esetén.

Sok városban találkozhatunk a forgalmi lámpák előtt ún. „előretolt kerékpáros felálló helyekkel”, melyek az úttest jobb oldalán futó kerékpársávból vagy kerékpáros nyomból nyílnak és kizárólag kerékpárosok számára biztosítanak biztonságos és kényelmes elindulást. Vagyis, a jelenlegi jogszabály szerint nem az elindulást könnyítik meg, hanem kizárólag a balra kanyarodást… A 18. § (1) h/1.) pontban leírt útburkolati jel elnevezésének folytatása ugyanis: „…a balra bekanyarodó kerékpárosok számára” és a definíció szerint is csak a balra kanyarodó kétkerekű kerékpárok sorolhatnak oda a piros lámpa ideje alatt.

A szándék jó, hiszen a balkanyar az egyik legnehezebb mutatvány a városi bringázásban, így az újfajta útburkolati jel hasznos, ugyanakkor túlságosan leszűkíti a használat körét. Talán még egyetlen kerékpárost sem büntettek meg azért, mert miután elfoglalta helyét a kerékpáros felálló helyen, egyenesen haladt tovább; így mi is csak azt mondjuk, hogy használjátok nyugodtan akkor is, ha egyenesen vagy jobbra folytatjátok az utatokat. Biztonságos, jobban látnak titeket, és nem lassítjátok számottevően a többi közlekedőt. Az előresorolás után fontos, hogy álljatok be a sáv közepére, hogy jól láthatóak legyetek, illetve ha több sáv elé van felfestve a jel, álljatok arra az oldalára, amerre majd folytatni kívánjátok. Tehát ha balra akarsz kanyarodni, ne állj meg a ketrec jobb oldalán, bízva abban, hogy elsőként indulsz majd a pole pozíciódból és ennyi elegendő is lesz a balra kanyarodás megkezdéséhez.

A KRESZ nem szabályozza az előresorolás sebességét. Hívogató, hogy az álló járművek mellett minél gyorsabban próbáljunk meg előresorolni, hiszen így nyerünk időt, illetve így érünk a sor elejére mondjuk egy piros lámpánál. Ám ez egy csalóka dolog is: a sebességünk növekedésével a kockázatok is növekednek – egy kinyíló ajtót, egy utolsó pillanatban indexelni kezdő járművet, vagy egy hirtelen felindulásból, a forgalmi dugóból történő szabadulás lehetőségét megpillantva elénk kanyarodó autót kikerülni esélyünk sincs előresorolás esetén. A féktávunk meg, ugye, több méter is lehet… Inkább több lámpán keresztül, de óvatosan és megfelelő sebességgel soroljunk előre.

Előresorolni nem mindig éri meg! 1-2 autót megelőzni ily módon teljesen felesleges, nagyobb macera és kockázat, mint beállni mögéjük és elfoglalni a sávot. Ha forgalmi sávból készülsz kisorolni, mindig nézz magad mögé abba az irányba, ahová ki fogsz sorolni. Nem egy hangtalanul érkező elektromos robogó vagy bringás sporttárs lephet meg ilyen esetben akár jobbról, akár sávok között tervezed folytatni az utad. Állj ki a nyeregből és előredőlve győződj meg arról, hogy nem jönnek mögötted: ily módon az első kereked nem fog kilógni a hátranézés előtt. Ha nem tudsz állva egyensúlyozva az első kerekedig előredőlni, akkor a sávval párhuzamosan állva, a lábadat letámasztva nézz ki, vigyázva, hogy csak a tested/fejed lógjon be az előresorolós „sávba” és az is minimálisan.

Az álló kocsik nemcsak nekünk, bringásoknak jelentenek előnyt, hanem a gyalogosok számára is remek alkalmat biztosítanak az úttesten való átkelésre. Figyeld mindig a járdán és az úttest szélén álló vagy mozgó gyalogosokat, akik az autók takarásából meglepetésszerűen, gyakran körülnézés nélkül léphetnek eléd, nem számítva a sorok között vagy jobb oldalán szabályosan haladó járművekre. Ha nagyobb a valószínűsége a környéken a gyalogosok autók közötti cikázásának (pl. buszmegállók környékén, zebránál), akkor nagyobb járművek mellett lassíts és készülj fel a takarásukból kilépő gyalogokra!

Ha úgy látod, el fog indulni a kocsisor, keress egy bringányi helyet két autó között és sorolj be a sávba. Ha nincs egy bringányi távolság (ezért nem tudsz besorolni), állj az előtted álló autó mögé/mellé, a mögötted lévő jármű vezetőjével teremts szemkontaktust és jelezd neki, hogy besorolnál elé. Szinte kivétel nélkül be fognak engedni. Amennyiben elindul a kocsisor, miközben előresorolsz, hátranézést és irányjelzést követően várd meg, míg beengednek és foglald el a sávot. Ne maradj előresorolás után az úttest jobb szélén (vagy a két sáv között), mindig sorolj vissza a forgalmi sávba, így elsőbbséget tudsz azoknak adni, akik esetleg tovább sorolnának! Figyeld a járművek mozgását 3-4 autónyira előtted, figyeld a lámpákat és vedd fel a forgalom ritmusát – a megfelelő dinamikával történő előresorolások így biztonságosak és kényelmesek lesznek mindenki számára.

Végül, de abszolút nem utolsósorban szólni kell a láthatóság kapcsán a holttérről. A holttérrel egy külön cikkben is foglalkozunk majd, előresoroláskor a legfontosabb azonban az, hogy soha ne állj meg a körülötted lévő járművek holtterében. Ez lehet egy busz oldala, egy személyautó tetőoszlopa vagy egy teherautó előtti terület – ha nem látod a sofőrt, akkor ő sem lát téged! Keresd a szemkontaktust akár közvetlenül, akár a visszapillantó tükörben; és előresoroláskor maradj olyan helyen, ahol biztosan látnak a járművezetők!

[vc_cta h2=”Használd ki, hogy Flowcycle olvasó vagy!” txt_align=”center” add_button=”bottom” btn_title=”Jelentkezem a Velo Budapest! képzéseire!” btn_color=”turquoise” btn_align=”center” css_animation=”appear” btn_link=”url:http%3A%2F%2Fvelobudapest.hu%2Fkurzusok||target:%20_blank|”]A Velo Budapest!-nél megtanítanak biztonságosan kerékpározni nagyvárosi környezetben. Ha a Flowcycle magazinra hivatkozol, 10% kedvezményt kaphatsz az egyéni és a csoportos képzések árából.

[/vc_cta]

Ha ezeket a gyakorlati és elméleti tanácsokat észben tartod, rövid távokon biztosan gyorsabban és biztonságban fogsz eljutni a célodhoz, miközben szabályosan közlekedő partnerként bringázol a városban.

Címlapfotó: Sascha Kohlmann

Hirdetés
Bringapedagógus: tanári diplomái mellé Londonban szerzett kerékpáros-oktatói végzettséget, s 20 év budapesti bringás tapasztalatával maga mögött megalapította az ország első, kifejezetten városi kerékpározást oktató vállalkozását a Velo Budapest!-et. Kerékpáros közlekedésbiztonsági előadásokat tart a közlekedési kultúra fejlesztése és a városi kerékpározás népszerűsítése érdekében.

2 hozzászólás

  1. „A városi bringázás képzéseken mi azt mondjuk, hogy igyekezzünk betartani a szabályt ott, ahol biztonságos, ám ahol a külső sáv jobb szélén nagyon szűk a hely, miközben középen szellős, esetleg jobb oldalt még parkoló autók is vannak: nos, ilyen helyzetben „előzzük” szabályosan a külső sávot, balról.”

    Tehát nem, nem szabályosan és még oktatjátok is. Bravó!

    • Először is kezdjük azzal, hogy balról SZABÁLYOS előzni. Szóval nem állja meg a helyét a kommented, miszerint nem szabályos a külső sáv előzése balról.
      Másodszor, a képzéseinken a szabályos és biztonságos bringázást oktatjuk. Ez az esetek 99%-ban megoldható egyszerre. De van az úgy, hogy a szabályos, de életveszélyes manőverek helyett a kevésbé szabályos, de biztonságos megoldást ajánljuk a résztvevőknek (jelezve, hogy nem KRESZ-kompatibilis). Vajon te egy kézzel szoktál bringával kanyarodni? Csak mert az volna a szabályos. Ha te is inkább irányjelzést követően két kézzel kanyarodsz, akkor ne légy képmutató te se. (Bővebben ld: https://flowcycle.hu/nehany-teljesen-ertelmetlen-kresz-szabaly-bringas-szemmel/)
      Harmadszor pedig, attól, mert valami szabály, nem biztos, hogy jó. Mivel egy ember nem tud KRESZ-módosítást elérni, tömegek kellenek, hogy valami változzék. Ha többen csinálnak valamit jobban vagy biztonságosan, akkor talán a jogalkotó is alkalmazkodik. Így volt ez 2010-ben a buszsávban bringázással, a szoros jobbra tartással, Hollandiában és Lengyelországban a tilos jelzés ellenére jobbra kanyarodással stb. Mi egyrészt a kritikus tömeget tudjuk növelni az oktatásainkkal, másrészt jeleztük a KRESZ javítandó részeit a minisztériumnál is.

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet