Bár a KRESZ kiemeli a gyengébb, védtelen közlekedők (gyalogosok és kerékpárosok) védelmét, Hollandiával vagy Dániával ellentétben Magyarországon nem mindig a kerékpárúton érkezőnek van elsőbbsége. Ráadásul legtöbbször pont ott nincs, ahol a legnagyobb szükség volna rá: a nagyobb járművekkel való találkozások alkalmával, azaz a kerékpáros átvezetésekben.

A szerző a Velo Budapest! városi kerékpáros képzések alapítója és akkreditált oktatója

Amikor ezt a cikket terveztük, még nem gondoltuk, hogy az egy szomorú eset kapcsán is időszerű lesz. Pedig a kerékpáros átvezetések témája azóta időszerű, amióta léteznek: azok számára, akik járművet vezetnek; azok számára, akik forgalomban tekernek; de legfőképpen  azok számára, akik a legnagyobb(nak vélt) biztonságban a kerékpárúton érzik magukat. A kerékpáros infrastruktúrák ugyanis időnként más utakat kereszteznek – ezeket a bringás csomópontokat nevezzük kerékpáros átvezetéseknek.

Bár nincs friss és megbízható statisztika a bringás balesetekről, Felföldi Péter 2013-mas diplomamunkája szerint is a bringás átvezetésekben történik „messze a legtöbb [a baleset] a kerékpáros létesítményeken történő balesetek közül, és jellemzően az elsőbbségi viszonyok figyelmen kívül hagyására vezethetőek vissza”, s nagy valószínűséggel ez azóta is így van. Más kutatások szerint az összes kerékpáros baleset ¾-e történik az átvezetésekben! S hogy mi ennek az oka? A válasz egyszerű: mert az átvezetések forgalomtechnikai megoldásai (pl. elsőbbségi viszonyok) nem egységesek.

A kerékpáros átvezetésekben a járművek elsőbbségét leggyakrabban jelzőtáblák szabályozzák.

(Nem térünk ki külön a jelzőlámpás átvezetésekre, legfeljebb annyiban, hogy amennyiben külön bringás lámpa van, értelemszerűen annak a fényjelzéseit kell követnünk. És nem a gyalogosokét, mert a kettő fázisa eltérhet.)

A bringaúton haladva egy kereszteződés előtt nézd meg alaposan a bringaútra vonatkozó jelzőtáblákat és a keresztirányú út tábláit. Ha a bringaút mellett elsőbbségadás kötelező háromszöget vagy STOP-táblát látsz, lassíts. A kereszteződés közelébe érve valószínűleg felfestés is figyelmeztet majd arra, hogy fölérendelt utat keresztezve elsőbbséget kell adnod, az átvezetés felfestése pedig sima, sárga szaggatott vonal az átvezetés szélein.

Ha a bringaút mellett nem látsz táblát, keress a keresztező forgalom számára kihelyezett táblát! Hátulról könnyen felismerhető a csúcsára állított háromszög vagy nyolcszög alakú tábla, gyakran kiegészítő táblával alatta. Ebben az esetben gyakran az átvezetés maga is piros színű, felhívva a kerékpárosok elsőbbségére a figyelmet. Ilyen esetben is nézz körül (még hátra is) és győződj meg arról, hogy a többi közlekedő lát téged és megadják neked az elsőbbséget, s csak ezután haladj át a kereszteződésen.

Nem megadott elsőbbség. Hiába a stoptábla, a piros felfestés, a gépjármű vezetője csak a jobbról érkező gépjárműveket figyelte. A balesetet ezúttal a bringás védte ki azzal, hogy lassított és felkészült arra, hogy nem adják meg neki az elsőbbséget / GIF: flowcycle.hu

Ha olyan átvezetéshez közeledsz (az úttesttel párhuzamosan vezetett bringaúton), ahol sem a bringaúton, sem az útpályán érkezőnek nincs elsőbbséget szabályozó táblája, a bringaútra rákanyarodó járművekkel szemben a bringával érkezőnek van elsőbbsége (KRESZ 31. § (5) pont). Ezzel kapcsolatban azonban két dolgot kell kiemelnünk. Tegyük fel, hogy minden járművezető tisztában van az előző KRESZ-bekezdéssel (nincs, sajnos). Sok esetben azonban nem is tudnak az átvezetés létezéséről, mert az nem látszik, nincs kitáblázva, lekopott. Remek fotó a Szerémi útról:

Amiről nem tudnak, arra odafigyelni sem fognak…

Ha úgy gondoljuk, hogy a fenti jogszabályi paragrafus értelmében az úttesttel párhuzamosan vezetett kerékpárúton haladó kerékpárosnak minden esetben elsőbbsége van, tévedünk. A vonatkozó Útügyi Előírás ugyan ajánlja, hogy a kanyarodó járműveknek elsőbbségadás kötelező táblát helyezzenek ki, ám „ha a helyi viszonyok alapján a kerékpárosok elsőbbsége nem lenne biztonságos, ott a kerékpárutat kell alárendelni a kanyarodó iránynak.” És ettől bizonyára biztonságosabb is lesz… (nem 🙁 )

Forgalomtechnikai megoldásokkal és a bringaút vonalvezetésével egy párhuzamos bringaútból útpályát keresztező bringautat lehet csinálni, s ilyenkor az elsőbbségünk megszűnik. Budapesten a Petőfi híd északi oldalán Budára érkezve a bringaút egy pici S-kanyart tesz, s így az átvezetésben már a kanyarodó gépjárműveknek van elsőbbsége, nem pedig az útját az átvezetés kanyarjait leszámítva egyenesen folytató kerékpárosnak.

Az útügyi előírás azt mondja, hogy „tisztázott elsőbbségi viszonyok” és „könnyen felismerhető és egyértelmű forgalomtechnikai jelzések” szükségesek egy bringás csomópontnál. A fentiek alapján minden, csak ezek nem teljesülnek. Az elsőbbségi viszonyok sem egyértelműek akkor, ha a kerékpáros átvezetés gyalogátkelőhely mellett halad (gyakran pl. körforgalmak kilépésén vezetett szakaszoknál vagy gyalog- és kerékpárutak kereszteződéseinél): ilyenkor gyakran csak a gyalogosoknak van elsőbbségük, a bringán érkezőknek nem. Ugyanez igaz azokra a mérnöki csodákra, ahol a kerékpáros átvezetést egy gyalogos zebrával tudta le a tervező: a kerékpárút vége tábla egyben az elsőbbséged végét is jelzi… 🙁

Szóval, a helyzet nem jó, de nem is reménytelen. Jobban oda kell figyelni, mint más helyeken, ezekben segíthetnek a következő gyakorlati tanácsok:

  • Átvezetéshez közeledve győződjünk meg arról, hogy minden közlekedő látott minket és megadja nekünk az elsőbbséget! Az összes közlekedőbe az is beletartozik, aki mögüled érkezve kanyarodna rá az átvezetésre – ezért először hátra nézz és teremts szemkontaktust a jármű vezetőjével!
  • Különösen figyelj akkor, ha kétirányú bringaúton haladsz! Sok járművezető hajlamos csak az egyik irányból érkező kerékpárosokra figyelni vagy elindulni akkor, ha a neked szemből érkező bringás elhaladt előtte!
  • Helyezkedj bele a járművezető helyzetébe: mennyire látható a bringaút? Mennyire voltál te látható az átvezetéshez érkezés előtt? Volt-e figyelmeztető tábla, hogy kerékpáros átvezetés következik? Ezek alapján mérlegeld a sebességed és az elsőbbséged!
  • Hiába bringázol jó ideje „védett” kerékpárúton, kereszteződéshez érkezve a kerékpárútnak vége (tábla is jelzi)! Ne hidd azt, hogy továbbra is el vagy különítve a többi közlekedőtől!
  • Ha az átvezetésben jármű(vek) áll(nak), óvatosan és lassan haladj át köztük! Nemcsak azért, mert a forgalmi okokból álló jármű bármikor elindulhat (ezért sose az első jármű előtt, hanem mögötte menj át, ha tudsz); hanem azért is, mert az álló gépjárművek közül, gyakran beláthatatlan helyről érkező bringásra nem számít az esetleg üresen lévő sávba kanyarodó jármű vezetője.
Takarásból érkező bringás – ezúttal mindkét jármű vezetője figyelt. / GIF: flowcycle.hu
  • Lehet, hogy végig kerékpárúton tekersz, ám elképzelhető, hogy minden kereszteződés más jellegű: egyszer lámpás, egyszer neked van elsőbbséged, egyszer pedig a keresztező járműveknek.  Az elsőbbségi viszonyokat az átvezetésekben a keresztező útpálya típusa határozza meg!

A kerékpáros átvezetések világszerte a legnagyobb baleseti gócpontok. A hazai közlekedési szakemberek is tisztában vannak a szabályozatlansággal, a nem egyértelmű, ezért balesetveszélyes forgalomtechnikai megoldásokkal – mégsem történik évek óta semmi. Vajon hány kerékpáros balesetnek kell még bekövetkeznie ahhoz, hogy érdemi változások szülessenek?

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet