Ha létezik olyan kerékpárút, ami átbillentheti a biciklis közlekedésre azokat is, akik eddig számításba se vették ezt a közlekedési módot, akkor ez a bő öt kilométeres szakasz jó példa lehet rá. Elmondjuk miért.
Dunakeszi a Budapest körüli agglomeráció második legnagyobb városa, nap mint nap több tízezer ember indul útnak, hogy intézze a teendőit. Közülük sokan a már most is magas színvonalú vasúti közlekedést veszik igénybe, azonban még mindig rengetegen vannak olyanok, akik a munkába járásra az autót használják. Ez senkinek sem jó, a forgalmi dugók gazdasági és környezeti kárai évről-évre nőnek. A tendencia annak is köszönhető, hogy Dunakeszi ezidáig nem rendelkezett olyan kerékpárúttal, amelyen biztonságosan el lehetett volna jutni Budapestre. A most átadott 5,3 kilométeres hiányzó szakasszal ez az akadály elhárult, így végig biztonságos, sok helyen előzésre is alkalmas kerékpárúton lehet eltekerni Dunakesziről közvetlenül a Váci úti irodafolyosóig, vagy még tovább, a belváros felé.
A dunakeszi Katonadombtól így mindössze 8 kilométernyi távolságra van Újpest, de a Duna Plázáig tartó 14 kilométeres táv is olyan lehet, amit bárki könnyedén letekerhet. Kutatások bizonyítják, hogy a kerékpározásra való hajlandóság egyik legnagyobb gátja a nem megfelelő infrastruktúra. Azt is bebizonyították már, hogy a bringára pattanó felnőttek 80%-a számára nem csak egyszeri hóbortról van szó, hanem rendszeresen be is építik az életükbe a kerékpározást. Jelenlegi felmérések szerint országos szinten átlagosan 5 kilométert tekernek a bringával munkába járók, amin szintén sokat lendíthet egy ilyen fejlesztés.
Kutatás: a koronavírus alatt bringára ülők 80%-a rajta marad a szeren
Az új dunakeszi kerékpárút hivatásforgalmi jelentősége tehát elvitathatatlan, azonban az Eurovelo 6-os Nantes-tól a Fekete Tengerig tartó nemzetközi kerékpáros útvonal részeként a turizmus terén legalább ilyen fontos szerepet tölthet be. A fejlesztésnek köszönhetően Budapestről lényegében végig kerékpárúton tekerhetünk el a Dunakanyarba, és onnan akár a szobi országhatárig is. Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos elárulta, hogy „a közvetlen szlovákiai összeköttetésre sem kell már sokáig várni, hiszen Szob és Ipolydamásd között hamarosan átadjuk a kerékpárutat, és az ipolyi kerékpáros híd kivitelezése is folyamatban van.”
A fővárosi Vasrózsa utcai meglévő kerékpárút Dunakeszi felé a Pallag utcai körforgalomig halad, majd a Folyam utca – Meder utca – Újszőlő utca útvonalon csatlakozik a már meglévő szakaszhoz. A tervezők nem elégedtek meg az egyszerű aszfaltlefektetéssel, így kiemelt szempont volt az is, hogy a Duna-parthoz közel minél inkább a környezetbe illeszkedő beruházás valósuljon meg. Az új kerékpárút mellett így 150 fát és 800 cserjét ültettek, ráadásként egy szakaszon különleges eljárással oldották meg az út szigetelését, így megakadályozva azt, hogy bármilyen szennyeződés eljusson a talajvízig.
A dunakeszihez hasonló, munkába járás szempontjából is fontos kerékpárút már 2020-ban épült Szentendre és Budapest között. Az ottani számlálások szerint rövid idő alatt 80%-kal nőtt a kerékpárosok száma.
„A most átadott 5,3 kilométeres hiányzó szakasszal ez az akadály elhárult, így végig biztonságos, sok helyen előzésre is alkalmas kerékpárúton lehet eltekerni Dunakesziről közvetlenül a Váci úti irodafolyosóig, vagy még tovább, a belváros felé.”
Ez akkor lenne teljesen igaz, ha a Fóti úttól az Árpád útig is normális kerékpárúton lehetne haladni, de az ajánlott útvonal elvisz a Fóti út-Attila utca útvonalra, ahol csak az megy, aki tudja, mert a Váci útról a Fóti útra se egy kerékpáros tábla se egy kerékpáros nyom felfestés, szintúgy az Attila utcába se fog senki magától lekanyarodni, csak ha a térképet nézi.
Szerintem a Váci út mentén a Tungsramig tök jó széles járda van, simán elférne egy osztott gyalog-kerékpárút, mint ahogyan indul is arrafelé valami kezdemény. Utána már neccesebb, de el lehetne akár vinni a Duna felé pl a Rév utcán vagy a Kemény Zsigmond utcán és ott a Duna sornál behozni a Népszigetre. Onnan meg be lehetne jönni Újpestre a vasúti hídnál vagy a szigetcsúcsról a Marina Park felé a gyalogos hídnál, aztán már ott is vagyunk a meglévő bringaútnál. Oké, hogy nem egyenes meg van benne híd, de még mindig jobb, mint az utcákon kavarni, nyugisabb is, halkabb is, kevésbé forgalmas és balesetveszélyes, ráadásul a nagy része táblázással, felfestéssel megoldható. Így akkor tényleg simán be lehetne jutni a Dunakanyarból Budapest belvárosba