A Budapest szívében található Margit-sziget kiemelt turisztikai célpont. Nem csupán a külföldiek látogatják szívesen, de a fővárosiak is előszeretettel járnak ide sportolni, kikapcsolódni. A mosoly és feltöltődés színhelye ez a zöld sziget a város közepén. A közbiztonságáért pedig az év nagyrészében kerékpáros rendőrök felelnek.

Hirdetés

Aki járt már a szigeten az elmúlt években, az nagy valószínűséggel találkozott már az itt szolgálatot teljesítő kerékpáros rendőrökkel. Gondoltuk, hogy egy picit jobban megmutatjuk őket, hiszen a sziget közbiztonságáért ők felelnek. A Készenléti Rendőrség tagjai tavasztól-őszig látnak el kerékpáros szolgálatot a főváros kiemelt turisztikai célpontjainál. A Margit-szigeten kívül összefuthatunk velük a Budai Várban is.

A kerékpáros szolgálatra jelentkezőknek évente legalább 1-2 alkalommal hirdetnek kerékpáros képzést a Készenléti Rendőrségen belül. Ők, csak az 1-2 napos, főleg elméleti oktatás elvégzése után kerülhetnek kerékpáros szolgálatba.

A szigeten az elsődleges feladatuk a bűnmegelőzés és a közbiztonság növelése. Igen látványos a jelenlétük és szinte folyamatosan összefuthatunk velük járőrözés közben.

Nézzük meg egy kicsit jobban, mit is hajtanak a rend őrei, és milyen felszereléssel indulnak szolgálatba egy átlagos napon. Az állományban megtalálhatóak hagyományos kerékpárok és elektromos kerékpárok is. Nekünk most mindkét használatban lévő változatot megmutatták, így mi is mutatunk néhány részletet mindkét típusról.

E-bike: Gepida

Bosch motorral ellátott, tárcsafékes Gepida Legio Pro kerékpár, csomagtartó dobozzal és gumibot tartóval.

Hagyományos szolgálati kerékpár: Neuzer

Szintén csomagtartóval, gumibot tartóval, egyedi színben felmatricázva, 3×8 fokozatú váltóval és Suntour teleszkóppal.

A felszerelésükhöz tartozik még természetesen kerékpáros sisak, kerékpáros cipő, szemüveg és kesztyű is és kulacs is jár a bringákhoz.

Számok, érdekességek:

  • 2013 óta létezik kerékpáros szolgálat, azóta folyamatosan fejlesztik és növelik a hatékonyságát;
  • naponta minimum 4 fő teljesít kerékpáros szolgálatot a Készenléti Rendőrségtől és a területileg illetékes rendőrkapitányságokon is vannak bringás szolgálatban rendőrök;
  • egy átlagos szolgálati nap után a szigeten 50-90 km táv jön össze (a sziget csupán 3 km hosszú!);
  • a bringás szolgálatra beosztott rendőrök általában a hét többi napján egyéb rendészeti feladatokat látnak el;
  • mindig párban járnak, egy fő intézkedik, egy fő biztosít;
  • a vízirendészeken kívül csak ők viselhetnek rövidnadrágot egyenruhaként;
  • a derekukon található öv súlya kb. 8 kg, ezzel tekernek minden alkalommal;
  • a szolgálati bringát a Kerepesi úti központban veszik felé szolgálat elején és ott is adják le a végén – vagyis a szolgálatteljesítési helyig történő eljutás is kerékpárral történik;
  • járőr szolgálatot önjáró elektromos eszközzel is ellátnak;

Nagy örömmel hallottuk, hogy a szigeten kerékpározók szinte 100%-ban betartják a KRESZ szabályait, így csak elvétve van szükség intézkedésekre. Az esetleges közlekedési balesetek szereplői általában a helyszínen bérelhető bringóhintók vezetői.

Munkájuk során rengeteg pozitív visszajelzést kapnak, sokkal közvetlenebbek velük az emberek, mint gyalogos vagy gépjárművel történő szolgálat esetén. Gyakran előfordul, hogy a kisgyerekek megkérik őket, hogy felülhessenek a „rendőrbiciklire” és nagyon lelkesek, ha meglátják őket. Amellett, hogy fontos szerepük van a rend megőrzésében a szigeten, azért ezeket a napokat ők is nagyon élvezik. A szigetre ők is mosolyogva mennek szolgálatba és utána elégedetten tekernek vissza a központba.

Hirdetés
Online marketinges szakemberként dolgozom és szenvedélyesen szeretem a kerékpározást. Ennek a két területnek az ideális ötvözete számomra a Flowcycle. Itt egy igazán nemes cél érdekében használhatom a szaktudásom arra, hogy minél szélesebb körben népszerűsíthessük a kerékpározást és a fenntartható életmódot.

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet