Mi sem gondoltuk volna, hogy valaha is ilyet kell írnunk, főleg nem úgy, hogy profikról van szó, de mindjárt megmagyarázzuk.

Mi az a Hammer Series?

Mielőtt a tárgyra térnénk, érdemes néhány szót szólni magáról az eseményről. A Hammer Series egy három napos profi (?) kerékpáros versenyformátum, amit azzal a céllal hoztak létre, hogy egy kis színt vigyenek az országúti kerékpársport királykategóriájába. A legelső futamot június elején Hollandiában rendezték.

Hirdetés

Az ötlet a 2014-ben alakult Velon csoporttól származik.

[vc_tta_accordion active_section=”5″][vc_tta_section title=”Mi az a Velon?” tab_id=”velon”]

Röviden 10 World Tour csapat tömörülése a kerékpársport megreformálásáért elsősorban az ASO (a Tour de France, Vuelta és más profi versenyek szervezői) ellen.

A kibontakozó háború egyik oka a sok közül, hogy a Touron részt vevő csapatok nem részesülnek abból a tömérdek mennyiségű pénzből, amelyet a szervezők bezsebelnek például a TV-s közvetítések jogdíjaiból, így sokan fenntarthatatlannak tartják a profi sport jelenlegi modelljét.

A Velon csoportban résztvevő csapatok:

  • BMC Racing Team
  • Cannondale-Drapac
  • Lotto Soudal
  • Orica-Scott
  • Quick-Step Floors
  • Team LottoNL-Jumbo
  • Team Sky
  • Team Sunweb
  • Trek – Segafredo
  • UAE Team Emirates

Talán nem meglepő, hogy többnyire olyan alakulatok maradtak ki ebből a paktumból, akiknek valamilyen kötődésük van az ASO-hoz.

A Velon csoportból kimaradt World Tour csapatok + lehetséges magyarázat:

  • Ag2R La Mondiale (francia csapat)
  • Astana Pro Team
  • Bahrain Merida
  • Dimension Data (Tour de France és más ASO versenyek egyik főtámogatója, az elmúlt években ők szolgáltatják a technikai hátteret)
  • FDJ (francia csapat)
  • Movistar Team (erős spanyol kötődés, a Vueltát pedig az ASO szervezi)
  • Katusha – Alpecin

A Hammer Series-en egyébként a Bahrain Merida és a Movistar vállalta a részvételt, és további 4 Pro kontinentális csapatot hívtak meg a versenyre (Caja Rural, Israel Cycling Academy, Nippo – Vini Fantini, Roompot).

[/vc_tta_section][/vc_tta_accordion]

Az új formátum három rövid versenyből áll: a dombosabb Climb (77 km), a sík Sprint (99 km) és a csapatidőfutam szerű Chase (44 km). Mindhárom kiírásban háttérbe kerül az egyéni teljesítmény és alapvetően pontverseny rendszerben küzdenek egymással a csapatok. A pályán minden csapat öt főt indíthat, de akár hét főt is lehet nevezni az eseményre, így az egyes versenyszámokra pihentetni lehet a versenyzőket. Csak azok a pontok kerülnek jóváírásra, amit olyan versenyző szerez, aki be is fejezi a futamot.

A Climb és a Sprint hajráiban szerzett pontokból kialakul egy sorrend a Chase futamra, ahol a csapatok 30-25-20-15-15… másodperces különbségekkel startolnak. Feltéve ha nem zsebeltek be bónusz másodperceket a Climb és/vagy a Chase futamokban.

Bonyolult? Szerintünk is,

pedig tényleg csak nagy vonalakban írtuk le, hogy mi is ez az egész. Maguk a versenyek aztán még kaotikusabbak voltak. Talán csak az ortodox kerékpárrajongók szeme vérzett, de például a Climb versenyben egészen furcsa volt látni, hogy miután kialakult az első 10-es boly, gyakorlatilag házi meccsé alakult a verseny. Az elöl tekerő csoport elvitte a pontokat, de közülük senki sem akart megszökni, hiszen motiváció az nem volt rá – a másodpercek a Climb és a Chase futamokon úgysem számítanak.

További probléma volt, hogy sokszor nehezen lehetett követni magát a versenyt. Szegényesek voltak a feliratok és a Climb verseny közvetítése is késett. De amikor már követni lehetett, akkor legalább könnyedén el lehetett kapni a közvetítést akár YouTube-on vagy Facebookon és jók voltak az onboard (bringára szerelt kamerával vett) felvételek is.

Az igazi armageddon Chase futamban alakult ki, ahol a csapatok sorra utolérték egymást. Azonban mivel tilos egymás szélárnyékába beállnia különböző csapatok versenyzőinek, így érdekes szituációk alakultak ki. Volt hogy három csapat próbálta előzgetni egymást, de előfordult olyan is, hogy egyszerűen nem törődtek a szabályokkal és beálltak egymás soraiba. Ráadásul a körpálya rövidsége miatt két részben indították a versenyzőket, aminek nem sok értelme volt, hiszen az első csoportban a kilencedik helyért ment a küzdelem…

A Chase második futamában volt az időfutam-sprint, ahol a másodikként startoló Sunweb lehagyta a Team Sky-t, azonban a brit csapat visszatámadott és a két alakulat egymásba fonódva érkezett meg az utolsó kanyarhoz. Végül a Sky nyerte meg a furcsa versenyt.

Ez most akkor egy ökörség, vagy ilyen lesz az új profi országúti kerékpársport?

Mint minden új formátum, a Hammer Series is szélsőséges reakciókat váltott ki a nézőkből. Voltak, akik szerint rendkívül szórakoztató volt, mások pedig a tenyerükbe temették az arcukat. Sokan gondolták úgy, hogy valójában nem láttunk mást, mint pályaversenyt országúton.

Ha igazságot kellene tennünk, azt mondanánk a lényeg valahol a két nézet között van. Nem mondanánk, hogy ez lenne a jövő kerékpársportja, hiszen aki pontversenyt akar látni, nézze a pálya világbajnokságot, viszont a szabályok csiszolásával, a hibák kijavításával évi 1-2 versennyel üde színfolt lehet a versenynaptárban.

Nehéz megítélni, hogy lesz-e még Hammer Series futam, mindenesetre a szervezők bizakodók és további helyszínek bevonásán fáradoznak. Ez lesz a legnehezebb, ugyanis a mostani fordulót direkt két World Tour verseny közé igyekeztek beilleszteni, viszont a naptárban már alig van hely. Feltételezhetően a puding próbája az lesz, amikor valamilyen másik UCI versennyel fog ütközni a Hammer Series…mondjuk pont egy ASO egyhetessel.

Hirdetés
Flowcycle szerzővel jelennek meg azok a tartalmaink, amelyeket a szerkesztőség közösen készített.

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet