„A kerékpározás az életem része, a hobbim és a munkám is egyben” – meséli Mazács Márk, a csömöri Decathlon áruház Mtb-országúti sportfelelőse, miközben arról kérdeztük, hogyan lett belőle kerékpárszerelő, és milyen út vezette el odáig, hogy ma már 10 éve dolgozik a Decathlonnál. Most megjelenő interjúnk egy új cikksorozat része, amelyben olyan arcokat szólaltatunk meg, akik valamilyen bringához köthető hivatást választottak. A koronavírus nyomán új lendületet kapott a kerékpáripar, így a hozzá köthető szakmák is érdekesek lehetnek sokak számára.
Miért csatlakoztál a Decathlonhoz?
Érettségi után az volt a fő cél, hogy találjak egy biztos munkahelyet, ami nincs is messze. Mivel az áruház közelében lakom, így kézenfekvő volt, hogy megpróbálok ide bekerülni. Mikor felvettek, két, szinte használhatatlan kerékpárból egy barátom segítségével raktunk össze egy kevésbé rosszat, amivel be tudtam járni dolgozni. A próbaidő lejárta után sikerült megvennem az első rendesebb bringámat. Magával ragadott a csapat, a munkám, a lehetőségek, és gyakorlatilag már 2010 óta a cégnél vagyok.
Mesélnél egy kicsit a céges betanulási programról?
Fontos, hogy emberileg is meg kell felelni a cég alapértékeinek: őszinteség, önzetlenség, vitalitás, felelősség. Ha ezek rendben vannak, akkor indulhat a háromlépcsős betanulási program, melynek során először integráljuk az új kollégákat, majd a tanulás és a tökéletesítés következik. A magas szintű integrációnak köszönhetően az új kollégák már 4-6 hónap után magabiztosan mozognak az áruházban, ahhoz azonban, hogy valakiből igazán jó kerékpárszerelő lehessen több év gyakorlatra is szükség lehet. Emellett kiemelném, hogy a csapat az újakat mindig tárt karokkal fogadja és nagyon-nagyon segíti őket. Bármikor bárkihez odamehetsz és kérdezhetsz bármit, ami a fejlődésed szolgálja.
Milyen az ideális munkatárs szerinted?
Vidám, energikus és nyitott. Ez a legfontosabb. Akarjon tanulni és fejlődni, legyen affinitása a kerékpársporthoz.
Milyen tipikus hibákkal találkoztok, milyen szerelési feladataitok vannak?
A legáltalánosabb a belső csere, váltó- és fékbeállítás természetesen, a hajtásrendszer karbantartásából fakadó problémák és a kopásból adódó cserék. Kiemelném, hogy nem csak elvégezzük ezeket a munkálatokat, hanem el is mondjuk az ügyfeleknek, hogy esetlegesen hogyan előzhetőek meg ezek a gondok. Leginkább a kopó és kisebb alkatrészeket cseréljük és nem javítjuk. Ez teljesen elfogadott gyakorlat, bár akad olyan ügyfél is, aki meglepődik, hogy a defektes belsőt nem javítjuk, hanem cseréljük. Természetesen a javítható alkatrészeket megjavítjuk, hiszen ez költséghatékonyabb ebben az esetben, mint a csere.
Csak a saját márkás kerékpárokat javítjátok, vagy más bringát is lehet hozzátok vinni?
Ez az adott áruház döntése kapacitás alapján. Előfordulhat, hogy egy kisebb áruház nem tudja bevállalni a külsős szereléseket. A nálunk vásárolt kerékpárokat azonban akár 25 év után is behozhatják szervizre, bármikor megcsináljuk!
Mesélj egy emlékezetesebb szerelési sztorit nekünk!
Egyszer egy vevő hozott egy féléves bringát, és arra panaszkodott, hogy teljesen beállt a teleszkópja. Ahogy megpróbáltam megmozdítani azonnal víz szivárgott ki a szimmeringnél, és miután szétszedtük, láttuk, hogy csurig volt vízzel. Kérdeztem, hogy erre tud-e mondani bármi tippet, mitől lehet, de fogalma sem volt róla. Aztán a faggatózás során kiderült, hogy rendszeresen magasnyomású mosóval tisztította a bringát használat után. Természetesen neki is elmondtuk, hogy hogyan csinálja ezt másképp a jövőben.
Miben különbözik a nálatok lévő kerékpárszerviz egy kisebb bringásszerviztől?
Míg egy ilyen kis üzletben – érthető módon – általában csupán 1-2 szakember dolgozik, nálunk szerencsére mindig van olyan kolléga, aki tud foglalkozni az ügyféllel. Ha nem konkrét szerelési feladat van, akkor bármelyik részlegről be tud segíteni egy-egy kolléga szükség esetén a folyamatos kiszolgálás érdekében. Ezért is lehet, hogy olykor türelmesebbek, vidámabbak és gyorsabbak vagyunk, mint a kisebb szervizekben dolgozó szakemberek. Náluk a leterheltség sajnos időnként fennakadásokat okozhat, míg nálunk olyan a rendszer, hogy ez szinte elképzelhetetlen.
Mit szeretsz leginkább ebben a munkában?
Nekem a kerékpározás az életem szerves része, egyben a hobbim is. Itt azt csinálhatom munkaidőmben, amit szeretek, így gyakorlatilag a hobbimmal keresem a megélhetésemet szolgáló pénzt. Fantasztikus a csapat, imádok itt dolgozni! Mindannyiunk életében fontos szerepet játszik a sport, így ez is összeköt minket. Gyakoriak a munka utáni közös sportprogramok, melyeket a cég ösztönöz, támogat. Emellett sportkedvezményekkel, közös sporteseményekkel is bővítik a dolgozók sportolási lehetőségeit. Ha valaki kiemelkedő munkát végez a saját területén, lehetősége van úgynevezett termékképzővé válni, ami még inkább színesebbé teszi a feladatot. Ezzel együtt járhat olyan lehetőség is, hogy évente egyszer külföldi szakmai továbbképzésen is részt lehet venni. Itt a saját márkás kerékpárokat és kiegészítőket van lehetőségünk megismerni, tesztelni. Ezt nagyon élvezem, hiszen a legjobb, legújabb bringás cuccokat próbálhatom ki, ismerhetem meg. Kell ettől jobb élmény egy bringásnak?
Mi hiányozna legjobban, ha egyszer elmennél innen?
A társaság! Fiatal, lendületes csapat vagyunk. Kicsit olyan, mint, amikor a gimiben egy szuper jó osztályba jársz, mindenkivel jóban vagy és még közösen mehettek osztálykirándulásra is. Emellett borzasztóan humánus a cég. Ha bárkinek, bármilyen magánéleti gondja akad, biztosan kérdés nélkül kap majd támogatást a feletteseitől, kollégáitól, hogy könnyebben megoldhassa azokat. Ezek olyan értékek a mai világban, melyeket nagyon megbecsül az ember.
Ha érdekelne egy kerékpárszerelői állás a Decathlonnál, kattints ide.