Az egyik legbrutálisabb hegyi szakaszát rendezték a 2017-es Tour de France-nak. Több esélyes is a mentőautóban kötött ki, és még a szakaszgyőzelemért is elképesztő csata zajlott.

Hirdetés

Nem kevesebb, mint 38-an léptek el nem sokkal a rajt után, köztük Tim Wellens (Lotto Soudal), Thibaut Pinot (FDJ), Mollema és Pantano (Trek Segafredo), Voeckler, Betancur, Albasini, Stybar, Rolland, Roglic. A csoport természetesen nem sokáig maradt együtt, az emelkedők szétrázták a sort, így téve a nézők számára nehezen követhetővé és a csapatok számára nehezen kontrollálhatóvá a versenyt.

A bukások sorozatát Manuele Mori (UAE Team Emirates) és Robert Gesink (Lotto NL Jumbo) nyitotta, akik már a verseny legelején elestek. Mori kulcscsonttörést szenvedett és Gesink is fel kellett, hogy adja a versenyt csigolyatörés miatt.

A Col de la Biche hegyet megnyerte Roglic, azonban a lejtmenetben folytatódott a mészárlás. Elesett Jesús Herrada (Movistar Team) és szinte ugyanott Geraint Thomas (Team Sky) és Rafal Majka (Bora Hansgrohe) is összeakadtak. Thomas az előzetes hírek szerint jobb kulcscsontját törte, a többiek visszaültek a bringára, viszont a lengyel így búcsút inthet az összetett reményeinek, a nap végéig, több, mint fél órát szedett össze.

Hiába volt nagyon veszélyes a csepergő esőben a lejtmenet, az AG2R betámadta a mezőnyt, végül azonban a Colombiére-n összezárt az esélyesek csoportja. Eseményekben itt sem maradtunk híján, hiszen egy lassabb részen eldőlt Contador, aki azonban rögtön visszaült a kerékpárjára.

A Colombiére után már csak egy tízfős szökevénycsoport maradt az élen köztük Michael Matthews-zal, aki gond nélkül elvitte a nap egyetlen gyorsasági részhajráját, majd nem sokkal később le is maradt. Az ausztrál így a tizedikről a negyedik helyre ugrott fel a zöld trikó versenyében, már csupán 22 pont a lemaradása.

Nem sokkal később érkezett a nap utolsó kiemelt kategóriás emelkedője, a Mont du Chat, ahol legelöl kulcsfontosságú volt az erő megfelelő beosztása. Először úgy tűnt, Gallopin a legerősebb, azonban később, 32 kilométerrel a cél előtt Barguil felért rá és otthagyta a franciát. Innentől kezdve a Sunweb versenyzője nagyon sokáig tekert magányosan az élen. Másfél percnyi – folyamatosan fogyó – előnyből gazdálkodhatott.

Körülbelül 32 kilométerrel a cél előtt jött a nap egyik legtöbbet vitatott momentuma, amikor Chris Froome (Team Sky) felemelte a kezét vélhetően valamilyen technikai probléma miatt. Ennek ellenére Fabio Aru (Astana) támadott, akivel ment Porte (BMC Racing Team) és Quintana (Movistar Team) is. A hármas azonban hamar lelassított, Aru pedig állítólag nem látta, hogy Froome-nak problémája van. A brit gyorsan kerékpárt cserélt, és újra együtt tekertek az esélyesek.

Néhány kilométer múlva azonban a növekvő tempó következtében leszakadt Alberto Contador, így azonnal vérszemet kapott mindenki. Megindult újra Aru, de támadott Porte, Fuglsang, Froome és Martin is. A nagy lószparádé eredményeképp az említett versenyzőkkel csak Rigoberto Urán tudta tartani a lépést, leszakadt Yates és Quintana is. A felfordulás közepette egy dolog volt biztos: Froome erős, és idén is megingathatatlannak látszik.

Az események következtében csak Barguil tartott ki az élen, de a du Chat tetején 10-20 másodperc előnye maradt Froome-ékkal szemben. A lejtmenetben azonban sajnos megtörtént a nap esése. Porte látszólag a fáradtság miatt kiegyenesített egy enyhe kanyart, lement a fűre és óriási bukás következtében magával sodorta Daniel Martint is. Porte a földön maradt és hosszú percekig ápolták, míg nyakmerevítővel mentőautóba nem tették. Martin csodával határos módon visszaült a kerékpárra. Richie Porte a legfrissebb hírek szerint medence -és kulcscsonttörést szenvedett.

Elöl viszont nem állt meg az élet, Barguil a bukás következtében némi előnyhöz jutott, azonban honfitársa, Bardet elszakadt az esélyesek csoportjából a lejtmenetben, majd a síkon felért Barguilra és ott is hagyta őt. Barguil be tudott állni Froome-ékhoz, ám az a csoport ismét megtorpant, hiszen Uránnak akadtak mechanikai problémái. Minden bizonnyal az elektromos váltó mondta fel a szolgálatot (Martin a bukás következtében nekisodródott a kolumbiai váltójának) és a továbbiakban csak az első átdobót tudta használni – a hátsó váltója leesett kónuszra.

Miután érdemben a neutrál autó sem tudott segíteni, visszaállt a többiekhez és elkezdtek összedolgozni, hogy utolérjék az elöl fél perc körül előnnyel tekerő Bardet-t. Ez 2,2 kilométerrel a cél előtt sikerült is.

Az egy kilométeres kapunál Froome erőből próbált ellépni, de a többiek rajta maradtak a kerekén, így sprintbefutó döntött a szakaszgyőzelem sorsáról. Megannyi próbálkozás után végül Barguil emelte magasba a kezét a célban, de elképesztő módon a célfotó alapján kiderült, hogy a rossz váltója ellenére Rigoberto Urán (Cannondale Drapac) lett a szakaszgyőztes.

Urán először nyert szakaszt a Francia Körversenyen, míg a Cannondale 2014 óta volt nyeretlen a Touron. Barguil nem szomorkodhat, hiszen a pöttyös trikót sikerült átvennie.

Videón az utolsó kilométer:

Daniel Martin, Quintana és Yates 1 perc 14 másodperc múlva érkezett csak, de Martin örülhet, hogy egyáltalán versenyben maradt. Yates pedig teljesítményével nem csak megőrizte, hanem növelte is az előnyét a fehér trikó összesítésében Meintjes előtt.

Contador számára elúszott a Tour de France, 4 percnél is többet kapott, összetettben a 12. helyen áll 5 perc 15 másodperc hátránnyal. A spanyol pályafutása során csak kétszer, a 2011-es és a 2005-ös Tour de France-on szerepelt nagy körversenyen ennél nagyobb különbséggel az első helyezetthez képest.

Az összetettben Froome őrzi az első helyet, Thomas kiesésével azonba feljött fabio Aru a második helyre 18 másodperc hátránnyal. Egy percen belül van még Bardet és a nap meglepetésembere, Urán is, így még talán nem lefutott a meccs.

A sprinterek közül Renshaw és Démare limitet kapott, így csökkentve az esélyesek számát a következő, keddi szakaszon. Kittel célba ért, így maradt rajta a zöld trikó. Hétfőn pihenőnap lesz.

A 2017-es Tour de France 9. szakaszának végeredménye és az összetett állása:

Címlapfotó: Le Tour de France

Hirdetés
A bringázás mellett az írás volt az első olyan dolog az életemben, ami több, mint két hétig le tudott kötni és ez máig is tart. Ebből lett a Flowcycle, ahol az a célom, hogy bemutassam, a bringa nem csak szimplán egy eszköz, hanem megoldás korunk legtöbb égető problémájára. És mellette piszkosul élvezetes is!

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet