Legtöbbünk egész évben erre az időszakra, a “szezonra” várt. Jó az idő, kivehetjük a szabadságainkat, boldogan tekerhetünk bele a naplementébe. A nagy örömbringázások azonban hamar pokollá tudnak válni, ha nem figyelünk oda jobban néhány dologra. A nyárnak is megvannak a maga időjárási viszontagságai, amelyekkel mindnyájunknak szembe kell nézni.

Hirdetés

Azzal mar korábban is foglalkoztunk, hogy a hőség elviselése, hogyan befolyásolhatja egy adott verseny kimenetelét. Most arra próbálunk választ találni, hogy milyen hatással van az egészségünkre és miket tehetünk annak megóvása érdekében.

Az nyeri a Tour-t, aki a legkésőbb fő meg?

A téma egyik legnépszerűbb kifejezése a dehidratáció – nem véletlenül. Fejfájás, izomgörcsök, romló teljesítmény, koncentráció csökkenése, fáradtság és nehézkesebb testhőmérséklet-szabályozás – csak hogy néhányat említsünk a dehidratáltság tünetei közül. Ne várd meg ezeket, mindig fogyassz elég folyadékot! A vizelet színének ellenőrzésével lehet tudni, hogy eleget ittál. Törekedj az átlátszóra!

A nagy hőségben egy-egy hosszabb menet során már nem biztos, hogy elegendő sima vizet magunkkal vinnünk. Érdemes olyan italokat fogyasztani, amikkel nem csak pusztán a kiizzadt folyadékot pótolhatjuk, hanem az elvesztett ásványi anyagokat, sókat is. Ha nincs lehetőséged ilyen izotóniás italokat fogyasztani, bringázás után fogyassz magas víztartalmú gyümölcsöket! A dinnye és a citrom csodákat tesz. Ha minden kötél szakad, egyszerűbb izotóniás italokat házilag is összedobhatsz: a kulacs vizet bolondítsd meg egy kis mézzel és sóval, ha tudsz, tegyél hozzá valódi citromlevet is!

Az izotóniás italok szinte kivétel nélkül koffeinmentes folyadékok, mivel sokáig elfogadott tény volt, hogy a koffein vízhajtó és dehidratál. A túlzó mértékű koffeinfogyasztás valóban dehidratációt okozhat, azonban mára már kimutatták, hogy 500 mg alatt a rendszeres kávéfogyasztók (alkalmi fogyasztóknál ez az érték alacsonyabb) sem lesznek kevésbe hidratáltak, mint azok, akik egyenlő mennyiségű folyadékot csak koffeinmentes italokkal vittek be.

Az a főleg amerikai vagy brit (fiatalabb a kávékultúrájuk, mint a cikk szerzője) franchise vállalatok által forgalmazott “espresso ital”, amit én sem fogok most kávénak hívni, és a franciák is csak “jus de chaussettes-nek” (zokni dszúsz) neveznek kb. 80 mg koffeint tartalmaz. Egy rendes olasz espresso 120-170 mg koffeint tartalmaz és annak még van tripla változata, amit a nagyszüleim teás csészéből fogyasztanak minden reggel. Na az már tényleg dehidratál.

Előre tolt hálaadás

A második nyári kellemetlenség, ami csak a legszerencsésebbeket nem érinti, a napégés. Aki keveset bringázik, az jó eséllyel nem márciusban kezdte a rövidnadrágos tekerést, szóval nem volt alkalma fokozatosan kisebb UV sugárzás mellett hozzászokni a napsütéshez. A lelkesebbek sem lehetnek teljes biztonságban, hiszen a magaslatokban erősebben tűző napnak válhatnak áldozataivá.

Bár Magyarországra vonatkozóan nem sikerült adatot találnom, a legtöbb hasonló szélességi fokon elhelyezkedő országban 10 és 16 óra között tűz a legerősebben a nap, ennek az elkerülése már egy jó kiindulópont lehet, de emellett a napkrémről se feledkezzünk meg. A jelenlegi tudományos álláspont szerint az UV-A sem csak kizárólag a napbarnítottságunkhoz járul hozzá, szóval olyan terméket érdemes választani ami magas UV-A védelemmel rendelkezik.

A napkrémeken a faktor besorolás azt jelzi, hogy az alap leégési időnket mennyivel hosszabbítja meg. Ha alapból tíz perc alatt égnénk le akkor egy tizenöt faktoros napkrém ezt az időt megtizenötszörözi, azaz 150 percig bírnánk a napon. Legtöbb esetben a faktor számmal nőnek az árak is, így aki nem tervez hosszabb túrákat az tizenöt faktorral már megúszhatja a hálaadást.

Ne járj úgy, mint sok profi, ne feledkezz meg arról se, hogy a főleg könnyűsúlyú és aero bringás ruházat gyakran nem biztosít UV védelmet!

Louis Meintjes dicsekszik Twitterén az amatőr hibájával

A napégés álltálában egy héten belül meggyógyul, de nem lehet sürgetni a gyógyulást. Ezt az időszakot a bőrfelszín hűtésével és/vagy fajdalomcsillapítókkal tehetjük elviselhetőbbé. Nagyon fontos, hogy ne kezdjük el jegelni az égett bőrfelületet mert az fagyást okozhat a felszínen, ami roncsolja a bőrt és a gyógyulási időt is meghosszabbíthatja! Vegyünk helyette inkább hűsítő fürdőt, és használjunk direkt napégésre szánt krémeket, amik magas víztartalmúak. Sokak számára még vicces is lehet a felhámló bőr leszedegetése, de hagyjuk hogy a természet magától elvégezze a feladatát! A bőr felszedegetése fertőzést okozhat és szintén növeli a gyógyulási időt.

Ha a napégés hólyagokkal, duzzanatokkal és magas, 38 fok fölötti lázzal jár, érdemes orvoshoz fordulni. Kisgyerekek, csecsemők bőre érzékenyebb a napégésre, fokozottan figyeljünk oda rájuk is.

Amíg a dehidratáltság és a napégés szemmel látható tünetekkel is jár, a nyárnak is meg van a maga alattomos kártevője, a túlmelegedés, súlyosabb esetben hőguta. Alattomos egy jószág, hiszen súlyosabb fajtáját magunk sokszor fel sem ismerjük, csak a környezetünk furcsállja, hogy nyakig betakarózva, leverten vacogunk a 30 fokos kánikulában.

A hőségtől való kimerültség, a szélsőséges körülmények megszűnése után 30 percen belül elmúlik. Ennek a fő tünetei:

  • szédülés
  • fejfájás
  • étvágytalanság
  • görcsök
  • felgyorsult légzés-pulzus
  • fokozott szomjúság érzet
  • 38 fok fölötti testhőmérséklet
  • extrém mértékű izzadás

Szükséges ellátások:

  • találjunk árnyékos helyet
  • hideg folyadékkal, szivaccsal/nedves kendővel hűtsük a bőrfelszínt
  • fogyasszunk hideg folyadékot, ami lehetőleg víz legyen

Ha harminc percen belül sem csökken a testhőmérséklet és közérzet, vagy az alábbi tünetek jelentkeznek, akkor azonnal hívjunk orvost, hőgutával állunk szemben! Tünetek:

  • a hőség ellenére sincs izzadtság
  • forró és száraz érzetű bőr
  • egyenletlen légzés
  • rendezetlen pulzus
  • 40 fok fölötti testhőmérséklet
  • eszmélet vesztés.

Akár dehidratáltság, akár napégés, akár hőguta gyötör bennünket, akkor teszünk magunkkal legjobbat, ha megpróbáljuk elkerülni a bajt. Ha nem szereted az áruházakban kapható, gyakran túlcukrozott sportitalokat, válassz kerékpáros-specifikusat, próbálj ki többet és a legfontosabb: mindig váltogasd tiszta vízzel!

Ugyanígy érdemes a napkrémekkel is kísérletezni! Léteznek olyan táplálékkiegészítő-gyártók, akik kifejezetten bringásokra specializált krémeket árulnak, amik jobban bírják a sugárzást és ellenállóbbak az izzadtság ellen is. Sokan még így is irtóznak a krémek használatától, de hidd el, inkább ez, mint a bőrrák.

Semmiképpen ne vegyük félvállról a túlhevülés jeleit sem! A tűző napot és az izzadtságot könnyedén ellensúlyozhatjuk egy kis pihenéssel az árnyékban vagy egy kulacs vízzel, de ha már kettőt látunk és közel a hőguta, gyakran csak a profi segítség ment meg.

Címlapfotó: Louis Meintjes / Twitter

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet