Mivel számtalanszor ért már bennünket az a vád, hogy mi, akik gyakran ülünk kerékpárra, csak sivalkodni tudunk és semmilyen önkritikára nem vagyunk képesek, így idejét láttuk annak, hogy összeállítsuk ezt a listát. Íme, a kerékpárosok tíz fő bűne, ha úgy tetszik, a bringások coming outja.

Hirdetés

10. Léteznek

Úgy utálom a bringásokat, legszívesebben áthajtanék rajtuk” – aki sosem hallott még ilyen, vagy ennél még kevésbé politikailag korrekt károgást taxiban, buszon utazva, nagyobb családi összejövetelen, az minimum barlangban él. Habár az elmúlt évtizedekben sokkal jobb lett bringával közlekedni az országban, a kerékpárosok megítélése továbbra sem a legjobb. Valljuk be, erre némileg rá is szolgáltak, de kár lenne azzal magyarázni a dolgot, hogy minden bringás hülye.

A bringa a legszabadabban használható közlekedési eszköz, a szabályalkotók, az állam, a civil szervezetek és végül, de nem utolsó sorban a mi közös munkák kell ahhoz, hogy az előnyökkel a bringások éljenek és ne visszaéljenek. És igen: nagyon, nagyon sok szabálytalan közlekedő van. Autós, kerékpáros, gyalogos – mindenki vét hibákat.

9. Feltartják a forgalmat, nem a kerékpárutat használják

Ezért tekerek az autók között a bringaút helyett

Vége a dugónak, végre haladhatna a forgalom, de még mindig csak 25-tel mész…Kiért a busz a torlódásból, szabad a pálya a buszsávban, de a sebesség alig változik. Ezekben az esetekben gyakran egy bringás lesz a ludas, aki ahelyett, hogy dolgozna mint a tisztességes adófizető állampolgárok, neki a reggeli csúcsban biciklizni támadt kedve. Kétségkívül elég bosszantó dolog tud lenni, de hidd el ezen nem buksz túl nagyot. Sőt!

Elég csak Budapestet nézni, ahol az autóforgalom átlagsebessége éppen 22 km/h. Ezt egy nem túl edzett kerékpáros is hozza, szóval biztosan akad olyan szituáció, amikor a bringást tartják fel mások. A közlekedés már csak ilyen, a sebességhatárok nem azt jelentik, hogy annyival kötelező is mennünk. A kerékpárutakkal párhuzamosan futó úttesten tekerésnek is meg van az oka, sokszor veszélyesebb a bringaúton tekerni, mint az autók között. Erről itt írtunk részletesebben.

8. Nem fizetnek teljesítményadót, jövedéki adót, nincsen biztosításuk…Egy szóval: ingyenélők

Ez egy elég elterjedt tévhit. Valóban, rengeteg plusz adóval és fizetnivalóval kell megküzdenie egy autó-tulajdonosnak, de az nem igaz, hogy csak azért, mert a bicikliseknek nem kell autópálya matricát venniük, ők nem jogosultak a közutak használatára. Sőt! Leegyszerűsítve valójában mindenki fizet az utak építéséért, karbantartásáért, legyen szó autóútról, közútról, autópályáról vagy éppen kerékpárútról. Az ok prózai: a pénzeket évről-évre központilag osztják el, vagyis elég sokféle adónemből, bevételből jön össze az a pénz, amiből friss aszfaltot gyúr az úthenger (bővebben itt).

7. A bringa rossz helyre lakatolása

Szerkesztőségünk egyik tagjának igaz története: “Későre járt már, lecsúszott pár sör is, ezért úgy döntöttem, hogy BKV-val megyek haza, a bringát pedig lelakatolom valahová. Sokáig nem gondolkoztam, láttam egy nagy oszlopot és már csattant is a zár. Másnap visszamentem a bringámért, ami egy óriási napernyőhöz volt lakatolva, körülötte pedig egy cukrászda vendégei ették a francia krémest. Kínos volt.

Ilyen csini tárolója van a Budapest Parknak. Egyre több az ilyen

Tanulság: bringával tilosban parkolni semmivel sem elfogadhatóbb, mint autóval. Alapelv: ahová tiltják, vagy ahol akadályozná mások haladását, oda ne zárjunk biciklit. Kerítés kapu része, lépcsőkorlát általában nem oké, bringaparkoló, stabil közlekedési táblák már annál inkább.

6. Bringázás fülhallgatóval

Közlekedés közben a fülünk az egyik legfontosabb érzékszervünk. Szinte élet-halál kérdése, hogy halljuk, mi zajlik körülöttünk. Ha megfosztjuk magunkat ettől a zene kedvéért, nem csak a túlélési esélyeink csökkennek, de még koncentrálni is nehezebb.

5. Járdázás

Kevés irritálóbb dolog van a járdán csilingelő, cikázó kerékpárosnál. A biciklis az esetek túlnyomó többségében vendég a gyalogúton, úgyhogy vagy tessék leszállni a kerékpárról, vagy hajtsunk a gyalogosok tempójában, számítva arra, hogy hirtelen irányváltásra hajlamosak!

4. Irányváltás hátratekintés nélkül

Ennél a pontnál átléptünk az ön- és közveszélyes bűnök kategóriájába. Ha csak egy szabályt taníthatnánk meg, talán ez lenne a legfontosabb: sose válts irányt úgy, hogy nem győződtél meg arról, hogy a mögötted zajló események alapján az lehetséges-e vagy sem. Kezdőknek jó megoldás lehet egy sisakra, vagy kormányra szerelhető tükör, egészen sok helyen lehet már ilyet kapni. De még jobb megtanulni olyan biztossággal egyenesen menni, hogy az a kis idő, míg hátra tekintünk, ne okozzon problémát.

3. Biciklizés világítás nélkül

Sosem volt még ilyen felvilágosult a magyar bringás

Ez sem szorul túl sok magyarázatra. Este közlekedjünk bármilyen járművel is, kivilágítatlanul saját magunk és mások életével játszunk. És komolyan, ma már 3000 forintért tölthető, normális fényerejű lámpát lehet kapni. Futja a megspórolt üzemanyagpénz/BKK bérlet árából rá… Szerencsére a Magyar Kerékpárosklub által meghirdetett mérések alapján látható, hogy egyre kevesebben bringáznak világítás nélkül.

2. Kerékpározás fék nélkül

Igen, ez már az a kategória, amit szokás egyszerűen csak donornak nevezni. Jó dolog a fixi, de hidd el, nem gáz rászerelni a féket. Fék nélküli kerékpárnak a velodromban a helye, amiből ha minden jól megy, hamarosan négy is lesz az országban.

1. Áthajtás a piros lámpán

Habár tényleg igaz, hogy hajnali háromkor a XV. kerületben át lehet slisszolni egy-két lámpán anélkül, hogy tömegkatasztrófa legyen a vége, mégis ez minden bűn közül a legsúlyosabb. A legtöbben nem a fentebb vázolt esetben hajtanak át a piroson, hanem mindenhol és bármikor, mert ők sietnek, meggyőződtek arról, hogy az biztonságos, ésatöbbi. Szerintünk ez mind mellébeszélés, egyszerűen csak egy hülye, renitens szokásról van szó, ami amellett, hogy közveszélyes, valószínűleg a legtöbbet árt a bringás közlekedők megítélésén. Mi nem megyünk át a piroson, reméljük te sem.

Ez a mi szubjektív listánk volt. Kihagytunk valamit? Változtatnál a sorrenden? Írd meg kommentben!

4 hozzászólás

  1. Mindez egy fő okra vezethető vissza: a társadalom nagyrésze nem tekinti a kerékpárt a többivel egyenrangú járműnek. A kerékpárosok fő bűne azb ha ezzel azonosulva így is közlekednek…

  2. 9.-es pont: Azért valószínűleg arra is van nyilvánvaló magyarázat, hogy a Rákóczi hídon miért kell az autósávban tekerni, amikor a korlát túloldalán ott a 3 méteres kerékpárút, gyalagos forgalom pedig nulla, igaz???

  3. Én ide vennék egy 11. pontot is: többen bringáznak, de a teljes autóút szélességében, a libasort nem ismerik. Ha rá merek dudálni, hogy tessék libasorba sorolni, akkor majdnem engem vernek, hogy hogy merek rájuk szólni. Ha többen vannak, képtelenek libasorban közlekedni, úgy gondolják, hogy az övéké a teljes autóút s senki ne szóljon rájuk.

  4. 9. pont.
    Budapesten az autók átlagsebessége 22km/óra. Ez az átlag a dugóban araszoló és a 70-es táblánál a megengedett sebességgel haladók átlagából jön ki. Álságos dolog erre hivatkozni.
    11. pontnak felvenném a kocsisorok között bringázást is, amit a KRESZ tilt ugyan de szinte senki nem veszi figyelembe. A bicikliseknek sem kellene esetleg városban tartani az 1 méteres oldaltávot?

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet