Ne a jövő közlekedéséről beszéljünk, amikor akut mai kihívásokra kell választ találnunk! Az autópótlás egy reális alternatíváját vizsgáltuk meg normál és extrém körülmények között és nagyon örülünk, hogy elérhető Magyarországon is a Frappé FSD M200.

Modern, minimalista design praktikus és egyben kifinomult” – hirdeti a gyártó erről a bringáról és kiemeli még a középen elhelyezett motor csendességét, amit meg tudunk erősíteni. De nézzük, miből van a teszt Frappénk összerakva!

  • Alumínium váz merev villákkal. A vázban elvezetett vezetékekkel. 57-es méret unisex váz
  • Selle Royal Athletic nyereg
  • 28-as kerekek
  • Shimano tárcsafékek BR-MT200 SM-RT10, 160 mm
  • 7 sebességes Shimano agyváltó SG-C3001-7D
  • AXA lámpák és patkólakat
  • BFI Sport e-bike rendszer fordulatszám és nyomaték érzékelővel, aminek része a
    Dapu M250S, 36 V, 80 Nm középmotor
  • 313 Wh vázra szerelt akku (elérhető még 418 Wh és 504 Wh kapacitású akku is)
  • 2A sztenderd töltő (elérhető még 4A gyorstöltő is)
  • kompakt kijelző és irányító egység

Ami a meghajtást illeti, azt érdemes tudni, hogy ez a motor a maga 80 Nm nyomatékával inkább a kategória felső részét jelenti, mint a közepét. A hatótáv a könyv szerint 40-90 km, amihez azért meg kell vizsgálni, hogy ki és milyen körülmények között használja. Saját tapasztalat, hogy 100 kg teherrel (nem is vagyok annyi, csak a ruhám nehéz 🙂 ) 1-es fokozatban változatos domborzaton átlag 18 km/h tempóban 50 km-t lehet megtenni ezzel az akkuval.

A design

Végre egy bringa, ami nem a tizenkettő egy tucat színekkel operál, de nem is klasszikus fekete! Elegáns, kifinomult ízléssel tervezték meg. A váz sötétbronz matt színű, szürke a markolat és a nyereg, bézs színűek a kerekek, valamint matt feketék az egyéb alkatrészek. Az unisex váz formája annyira kecses, hogy sokkal könnyebbnek látszik a szerkezet, mint amilyen valójában. A vázban futó vezetékek, a forrasztások szép eldolgozása és a világos kerekeket pontosan körbeölelő, színre fújt sárvédők igazi prémium érzést keltenek.
Ha reklám készülne róla, akkor ezzel állna meg valaki a vörös szőnyeg előtt, hogy utána a szmokingkabát ujja alól mandzsettáját igazítva pózoljon a fotósok előtt.

Használat városban

Mielőtt még egy métert is mennénk, érdemes megemlékezni arról, hogy az elektromos rásegítésnek ára van és ez a bringa súlyában jelentkezik elsősorban. Akku nélkül is használható a gép normál bicikliként, de a motort akkor sem lehet kivenni, úgyhogy minimum 22 kg-mal kell számolni. Az akku 2,1 kg, kell hozzá egy jó minőségű lakat, ami 1,76 kg és előfordulhat, hogy a töltőt is magaddal kell vinned, ami újabb 0,62 kg. Tehát összesen egy 28,3 kg-s bringát kell mozgatnunk.

Minél nehezebb a jármű, annál fontosabb, hogy a váltót jól használjuk, akár izomból, akár motorral megyünk. Mivel ebbe a változatba egy nagyon könnyen használható agyváltót szereltek, meg kell szokni, hogy váltás közben ne tekerjünk. De ha ez megy, akkor sík terepen nincs gond, még akkor sem, ha nincs rásegítés. Egy amolyan „bubinál azért jobb” érzéssel simán lehet poroszkálni 15 km/h sebességgel.

Na de, nem azért használunk e-bringát, hogy cipeljük a motort, de ne segítsen nekünk – úgyhogy kapcsoljuk is be az elektronikát! Nem mintha más e-bringáknál gond lett volna ezzel, de itt kifejezetten ergonomikus, kézre álló a motorvezérlés és a minimál kijelző is minden lényeges infót tartalmaz, bár a hatótávot azért hiányoltuk róla. Bekapcsolás után egy pár másodperc kell, amíg aktivizálódik a hajtás, de már 1-es fokozatban is egy más világ tárul elénk. Az 1-es fokozat nemcsak ledolgozza a súlyhátrányt, hanem a nehéz városi kerékpárból egy jól beállított, könnyű városi bringát varázsol. Sík vagy enyhe emelkedős terepen komolyabb erőfeszítés nélkül hasíthatunk 20 km/h-al, és ezt bírja is a legkisebb akkuval kb. 50km-en keresztül.

A 2-es fokozat felrepít az erőfeszítés nélküli 25 km/h világba (a felett már nem segít a motor) vagy izzadás nélkül megoldhatsz vele enyhe emelkedőket. A 3-as fokozattal ki tudsz lőni a lámpánál, vagy izzadság nélkül fel tudsz kapaszkodni egy meredekebb és hosszabb emelkedőn is. A teszt során a Sasadi úton sikerült erőfeszítés nélkül felrobogni 17,3 km/h átlagsebességgel 7:34 perc alatt. Ez a szakasz 2,17 km hosszú és 112 m emelkedés van benne. Ezzel a mutatvánnyal az akku 20 %-át le is fogyasztottam. Tehát egy 100 kg-s bringás izzadás nélkül, egy töltéssel 10 km-en keresztül tud 5 %-os emelkedőn felfelé mozogni a Frappé FSD M200 legkisebb akkujával. Egy ilyen emelkedőnél persze jóval életszerűbb a változatos domborzatú normál városi használat és nem nagyon tudom elképzelni, hogy akár hármas fokozatban is ne bírna ki egy töltéssel egy napot a járgány.

Túraüzemben

Miért kell egy városi bringát túrán is tesztelni? Először is azért, mert az ígéret szerint vidéki útviszonyokra lett tervezve, másodszor, mert életszerű, hogy az ember a napi használaton felül néha kiruccan, harmadrészt meg azért, mert extrém körülmények között jobban kijönnek az esetleges hibák.

Két Frappe FSD M200-at vittünk el egy 130 és egy 110 km-es túrára, így összesen majd 500 km-nyi teszttapasztalat halmozódott fel a szerkesztőségünkben. A tanulságok pedig a következők:

A bringa jól vezethető, a merev villák ellenére bírta a rosszabb minőségű utakat is. Nagyban hozzájárul a kényelemhez a jól megválasztott markolat. A Selle Royal Athletic nyerget viszont nem feltétlenül a 100 km körüli túrákra tervezték – de ez nem is volt elvárás. A váltók pontosan tették a dolgukat, a fék pedig pont annyi volt, amennyi kellett. Alaposan megdolgoztattuk a fékeket, mert a Balaton-felvidéki kapaszkodók után nem ritka az olyan lejtő, amin 60 km/h-val is le lehet ereszkedni. A 313 Wh akkuval ne tervezz 50 km-nél hosszabb túrát, hacsak nem akarsz egy kicsit edzeni. Városon kívül szükség van egy nagyobb energiaforrásra és kész.

A kerekek jól vizsgáztak, annak ellenére, hogy a megerősített abroncsok nem feltétlenül jelentik azt, hogy sosem kapsz defektet. Igaz, ehhez nekem egy murvás úton kellett kifogni nem kis sebességgel egy gödröt egy éles kővel – nehéz volt, de sikerült. Sok túrafelszereléssel nem lehet terhelni a hátsó csomagtartót. Egyrészt egy kicsit rövidebb a szokásosnál, másrészt meg csak egy fix ponton rögzítették a vázhoz. Nagyobb terhelésre meghajolhat és a hozzá rögzített sárvédőt a kerék felé nyomhatja. Azzal számolj, hogy a holmidat a hátadon kell vinned.

Ami tetszett

A Frappé FSD M200 egy minőségi városi suhanó. A gyártó részéről az odafigyelés ezúttal az ígéret és a valóság szinkronjában mutatkozik meg, de különösen tetszett:

  • A design mindent visz, úgy a minimalista forma mind az elegáns színválasztás terén.
  • Az Unisex váz jól használható és értékállóbb, mint a férfi változat.
  • A felszereltség minden igényt kielégít.
  • A motorvezérlés kézre áll, könnyű kezelni.
  • A tárcsafékek szépen dolgoznak, nem sok, nem kevés – pont jó.
  • A nyereg jó választás: Kényelmes, stílusos és színben is passzol.
  • Havi díjért bérelhető (www.biciklizing.hu)

A jövő

A következő irányokat tudjuk elképzelni a Frappé FSD M200 jövőjét illetően:

  • Egy ilyen designer bringánál mindig izgalmas kérdés lehet a kiegészítők sora: táskák, kosarak, dobozok. Kíváncsian várjuk ezek felbukkanását a magyar piacon.
  • Nem kell hozzá sok, hogy a hátsó csomagtartót ne egy, hanem két ponton rögzítsék a vázhoz, és így lényegesen többet tudna elbírni.
  • Mivel nem kell attól félni, hogy megizzadsz, nyugodtan használhatod öltönyben vagy estélyi ruhában is a járgányt. Ebben az esetben viszont át kell gondolni, hogy milyen pedál megoldások illenek bőrtalpú cipőhöz vagy a tűsarokhoz. (A mostanit inkább gumitalphoz tervezték)
  • Fejlesztési irány lehet a még erősebb abroncsok, még strapabíróbb kerekek, ha tényleg nem csak városi használatra szánták a tervezők.

[vc_cta h2=”Az elektromos kerékpár nem luxus többé! Válts még ma!” txt_align=”center” add_button=”bottom” btn_title=”Feliratkozom!” btn_color=”turquoise” btn_align=”center” css_animation=”appear” btn_link=”url:https%3A%2F%2Fbiciklizing.hu||target:%20_blank|”]Az elektromos kerékpár nem luxus többé! Válts még ma! A biciklizing.hu havi bérletre kínál holland elektromos bringákat!

[/vc_cta]

Megéri?

A Frappé FSD M200 ára Magyarországon 590 000 Ft, ez a gazdag felszereltség és a menettulajdonságok ismeretében érthető. Az árat összevetve az éves parkolási díjakkal vagy a dugóban feleslegesen eltöltött órákkal már az autó reális alternatívájaként is számolhatunk vele. A Frappé FSD M200 forgalmazója azonban bérbe is adja a bringát, alig több, mint havi 20 000 Ft-ért. Így aki bizonytalan a döntésben, az is nyugodtan ki tudja próbálni pár hónapra a kerékpárt anélkül, hogy komolyabb anyagi terhet vállalna. Több bicajos az utakon pedig mindenkinek megéri!

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet