A Magyar Kerékpárosklub is csatlakozott az Európai Kerékpáros Szövetség (ECF) akciójához, melyben a szövetség tagszervezetei 25 EU tagállam képviselőjelöltjeitől kérdezték meg, támogatnák-e a kerékpározás fejlesztését. Öt kérdésre vártunk választ, és egy fogadalmat is aláírhattak a jelöltek. A 749 uniós képviselőhelyre pályázó jelöltek közül 469-en töltötték ki a kérdőívet, és 404-en tettek fogadalmat a kerékpározás mellett. Most vasárnap 9 magyar pártra szavazhatunk, közülük viszont csak az LMP, a Momentum és az MSZP-Párbeszéd jelöltjei reagáltak a megkeresésre, a 7 válaszadó mindegyike támogatta az Európai Kerékpáros Szövetség céljait. Alább kiderül, mennyire állnak ki a kerékpározás mellett a leendő európai parlamenti frakciók, és hogy mit válaszoltak a magyar képviselőjelöltek.

Hirdetés

Ahogy a Kerékpárosklub a hazai önkormányzati választások előtt, úgy az ECF az Európai Parlament választásai előtt is felméri, mit várhatnak jelöltjeiktől a választók. 25 EU tagállam kerékpáros szervezetei keresték meg képviselőjelöltjeiket a „Kerékpározás mindenkiért” fogadalom aláírását kérve. Öt, a kerékpározás fejlődését befolyásoló kérdést is feltettünk a bringázók számának növeléséről, közlekedésbiztonságról, biciklizésre szánt büdzséről, a kerékpáros beruházások műszaki előírásainak uniós szabályozásáról, valamint az elektromos rásegítésű biciklikről.

A fogadalom:

„Megfogadom, hogy támogatom a kerékpározás ügyét a 2019–2024-es európai parlamenti ciklusban, azzal a céllal, hogy növekedjen a kerékpározók száma, elősegítsék a kerékpáros turizmust, javuljon a kerékpározó embereknek rendelkezésre álló utak minősége, biztonsága, elérhetősége és felhasználói élménye.”

A kérdések:

  • Milyen mértékben növelje az Európai Unió a kerékpárral megtett utak számát?
  • Milyen módon kerüljön intelligens sebességszabályozó rendszer (ISA) a járművekbe a halálos közúti balesetek csökkentése érdekében?
  • Mennyi pénzt költsön kerékpározásra az Európai Unió?
  • Vonatkozzanak-e uniós műszaki előírások a kerékpárosbarát infrastruktúrára?
  • Kötelező legyen-e elektromos rásegítéses kerékpárokra is gépjárművekre vonatkozó biztosítást kötni?

A válaszok

A 749 európai parlamenti mandátumra pályázó képviselőjelöltek közül 404-en írták alá a fogadalmat.

Bringabarátság-mérő

A fogadalmak száma és a kérdésekre adott válaszok alapján egy „bringabarátság-mérőt” is készített az ECF. Ezen összesítés szerint a leendő EP frakciók kerékpárosbarátsági sorrendje a következő:

  • Zöldek (Greens),
  • Egységes Európai Baloldal / Északi Zöld Baloldal (GUE/NGL),
  • fej-fej mellett a Szocialisták és Demokraták Progresszív Szövetsége (S&D) és Liberálisok és Demokraták Szövetsége Európáért (ALDE),
  • Európai Néppárt (EPP),
  • Európai Konzervatívok és Reformerek (ECR).

Mit ígértek a magyar képviselőjelöltek?

A most vasárnap megválasztható 9 magyar párt közül az LMP, az MSZP-Párbeszéd és a Momentum jelöltjei reagáltak a megkeresésre, a 7 válaszadó mindegyike támogatta az Európai Kerékpáros Szövetség céljait.

Nem válaszoltak a Fidesz-KDNP, a Jobbik, a Demokratikus Koalíció, a Magyar Kétfarkú Kutyapárt, a Mi Hazánk és a Munkáspárt részéről.

Fogadalmat tettek (jelölt neve, magyar pártlista, EP frakció):

  • Bárány Balázs, MSZP-Párbeszéd 16. hely – Szocialisták és Demokraták Progresszív Szövetsége (S&D)
  • Jakabfy Tamás, LMP 7. hely – Zöldek (Greens)
  • Jávor Benedek, MSZP-Párbeszéd 4. hely – Zöldek (Greens)
  • Tabajdi Péter, Momentum 10. hely – Liberálisok és Demokraták Szövetsége Európáért (ALDE)
  • Tüttő Kata, MSZP-Párbeszéd 5. hely – Szocialisták és Demokraták Progresszív Szövetsége (S&D)
  • Ujhelyi István, MSZP-Párbeszéd 2. hely – Szocialisták és Demokraták Progresszív Szövetsége (S&D)
  • Vágó Gábor, LMP 1. hely – Zöldek (Greens)

A kérdésekre ezt válaszolták a magyar képviselő-jelöltek:

A kerékpárral megtett utak számát Jakabfy Tamás és Jávor Benedek 50%-kal emelné meg 2030-ig, ami egyezik az ECF céljával. Vágó Gábor, Újhelyi István és Bárány Balázs 100%-kal emelné meg 11 éven belül a bringával megtett utak számát, Tabajdi Péter és Tüttő Kata viszont nem jelölne meg ilyen célszámot.

Az intelligens sebességszabályozók (ISA) új autókba építését más mértékben, de támogatták a jelöltek. Jakabfy Tamás és Ujhelyi István is a gázpedálon keresztüli figyelmeztetőjelzést tartaná jó megoldásnak, Bárány Balázs, Jávor Benedek, Tabajdi Péter és Vágó Gábor szerint viszont a sebességhatár elérésekor meg kéne akadályozni az autók továbbgyorsulását. Az ECF felhívja a figyelmet az ISA rendszerek hatékonyságára a halálos közúti balesetek visszaszorításában.

Az 100 milliárdos EU-s közlekedési büdzsé jelenleg 1,5%-a megy kerékpározásra, az ECF 3%-ra emelné a 2021-2027 közti költségvetési ciklusban, azután magasabbra. Tabajdi Péter szerint rendben van így, Ujhelyi István és Vágó Gábor ezt 3%-ra emelné, míg Bárány Balázs, Jakabfy Tamás és Jávor Benedek 10%-ra növelné a kerékpározásra fordított pénzt a teljes közlekedési büdzsé százalékában.

Támogatták az EP jelöltek a kerékpáros infrastruktúra sok országban hiányzó műszaki szabványainak EU-s szintű előírását. Bárány Balázs, Jakabfy Tamás, Jávor Benedek, Tabajdi Péter és Ujhelyi István minden új beruházás esetére kötelezővé tenné, míg Tüttő Kata és Vágó Gábor csak az EU-s pénzből épülő projekteknél.

Ha a jelenlegi EP képviselőkön már elbukott, 25 km/óráig elektromos rásegítéssel működő pedelec kerékpárokra kötelező gépjármű-biztosítás ötlete újra felmerülne, akkor Bárány Balázs, Jakabfy Tamás és Jávor Benedek nem támogatná az ötletet. Tabajdi Péter, Tüttő Kata, Ujhelyi István és Vágó Gábor nem tudott választ adni a kérdésre.

Az ECF szeretné, hogy a kerékpározás ügyével egy pártokon átívelő képviselői csoport foglalkozzon a 2024-ig tartó ciklusban. Ilyen még nem volt, de a válaszadó képviselők támogatnák létrejöttét, Vágó Gábor részletes információt is kért erről.

Azt is megkérdeztük, milyen gyakran kerékpároznak a képviselő-jelöltek. Jávor Benedek naponta, Jakabfy Tamás hetente többször szokott, Bárány Balázs, Tüttő Kata, Ujhelyi István és Vágó Gábor havonta több alkalommal, vagy ritkábban, Tabajdi Péter pedig soha.

A legtöbbet és legkevesebbet bringázó jelölteken kívül mindegyik EP képviselő-jelölt többször ülne biciklire, ha javulnának a feltételei.

Az ECF szerint erre lenne szükség

Az ECF célja, hogy több tízezer életet menthessünk meg a halálos közúti balesetektől, csökkentsük a CO2-kibocsátást a közlekedési módváltás elősegítésével, a nemzeti egészségügyi rendszerek milliárdokat takaríthassanak meg jobb levegőminőséggel, és több százezer munkahelyet teremthessen kerékpáripar.

Az ECF 2020-as évekre szóló céljai és ajánlásai itt olvashatóak.

Címlapfotó: Flickr / futureshape

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet