Bringázni jó dolog, de még jobb, ha mindezt másokkal is megoszthatjuk. A gyerekvállalás viszont tipikusan az az időszak, amikor sokak számára háttérbe kerül a bringa, pedig ma már rengeteg lehetőségünk van egészen kicsi gyerekekkel bringázni.

Bizony, már akár egy 6 hónapos csemetével is kimehetünk valamilyen nyugisabb körre, ha szerzünk egy bringás utánfutót. De nem sokkal később jöhet a gyerekülés, a futóbringa, vagy a pótkerekes szekér…Mielőtt azonban ilyen messzire szaladnánk, abban próbálunk segíteni, hogy az első években mi a legjobb választás: az utánfutó vagy a gyerekülés?

A kérdés megválaszolásához a Neuzer a norvég Hamax termékeit adta nekünk kölcsön, akik talán a legprofibbak a gyermekeknek szánt sportkiegészítők piacán (több, mint hatvan éve nyomják az ipart!). A Hamax Caress a gyerekülések Rolls-Royce-sza, a tesztre adott, csomagtartóra szerelhető verziónál (van vázra csatlakoztatható változat is) két decens rugón csücsül az ülőlapja. Ráadásul ha elaludna mögöttünk az aprónép, hátrább dönthetjük az egész ülést, hogy kényelmesebben utazhasson, míg haza nem értek.

Összehasonlítónk másik szereplője a Hamax Outback, ami nem csak egy kétszemélyes kerékpáros utánfutó, de ha megvásároljuk hozzá az első kereket (futó)babakocsiként is használható.

Melyiket könnyebb összeszerelni?

Ilyen múlttal a hátuk mögött elvárható, hogy egyszerű legyen használatba venni őket, ami nagyjából teljesül is a Hamax Caress esetében. Semmiféle szerszám nem szükséges a használatbavételhez, csupán bele kell lapozni a használati útmutatóba és a piktogramok alapján már menni is fog. Az ülőlap alatt tekerővel pillanatok alatt ráerősíthetjük a csomagtartóra a gyerekülést. A tekerő kialakítása atombiztos, képtelenség, hogy gyerek kitudja nyitni, de ennél a modellnél még egy plusz reteszelő mechanizmust is beleraktak, amit csak a hozzáadott kulccsal lehet kinyitni (persze ezt nem muszáj használni).

A rögzítőkarmok elég nagy helyet igényelnek, ezért érdemes lemérni a hosszukat, nehogy meglepetés érjen vásárlás előtt. A teszthez kapott Neuzer Ravenna csomagtartójára éppen hogy ráfért.

A Hamax Outbackkel töltött első percek azért súlyosabbak voltak. Közel húsz kiló a teljes utánfutó, de inkább az a baja, hogy nagy és elsőre nehéz fogást találni rajta. Az összecsukó mechanizmust megfejtve (kell azért néhány perc hozzá) szerencsére javul a helyzet. Maga az utánfutó felszerelése viszont pofon egyszerű. A gyorszár mögé kell rakni egy egyszerű, fém csatlakozót a bringán. A hajlított kart érdemes előbb a vontatmányra rárakni, ahol szintén bolondbiztos megoldással találkozunk. A szerelvényt sem különösebb ördöngösség összekötni, de figyelni kell arra, hogy a kerékpár atombiztosan legyen kitámasztva, különben érhetnek kellemetlenségek.

Melyikkel könnyebb közlekedni?

Mivel az utánfutóból kétszemélyes modellt kaptunk (meg amúgy is), hamar rávágná mindenki, hogy a gyerekülés a nyerő, de ez egyáltalán nem ilyen egyértelmű. Egy gyerekülés körülményesebbé teszi a bringára való felszállást és magasabbra teszi a kerékpár súlypontját, ami igényel egy kis gyakorlatot. A Hamax Caressnél ez némiképp súlyosbodik a rugós kényelem miatt. Azért semmi drámára nem kell gondolni, néhány méter után ugyanolyan érzés ezzel is gurulni, mint bármilyen másik gyereküléssel, a nagyobb kilengések csak hirtelen irányváltásnál jelentkeznek, amiket úgyis igyekszik elkerülni az ember, ha utazik maga mögött egy gyerek.

Az Outback első méterei szolid rettegéssel teltek: vajon sikerült-e jól rögzíteni az utánfutót? Mi lesz, ha át kell menni egy padkán? Hogy férünk el a Demszky oszlopok között? Hamar kiderül, hogy az utánfutót képtelenség elhagyni, a padkát meg még élvezi is alkalmi utastársam, Heni. Elég komoly kis felfüggesztést raktak az Outback alá, így a kátyúktól egyáltalán nem kell tartani és borulékony sem lesz a vontatmány. Elsőre a szélességétől is tartottam kicsit, de néhány kilométer után már láttam, hogyha a bringasáv közepén haladunk, nem tudunk semmit sem lekaszálni. Azért azt fontos észben tartani, hogy egy felfestett bringasávot nagyjából elfoglal a kétszemélyes Outback. Maga az utánfutó csatlakozója, zseniálisan van megoldva, viszont a rugós csatlakozás miatt csendes gyilkosként viselkedik: hosszú távon olyan érzése lesz az embernek, mintha folyamatosan résztávozna. De inkább ez és a kényelem, meg a biztonság.

Melyik a jobb a gyereknek?

Ugyan nem mondtam előre Heninek, hogy milyen gyerekülésbe fog ülni, de már elég hamar jelezte, hogy kényelmesebb, mint a saját (egyszerűbb) gyerekülésük otthon. Nagy sztár volt a Hamax Thundercap sisak is, sosem kellett győzködni, hogy felvegye: nyilván, egy sisaknál az a “legfontosabb”, hogy tetsszen a viselőjének.

A Caress azonban rögtön örök homályba borult, amint kipróbáltuk az utánfutót. Elsőre tartott tőle Heni, nem igazán mert beleülni, de utána ki sem lehetett robbantani belőle. Imádta, hogy van egy kis külön kuckója, ahol azt csinál, amit akar. Kényelmesebbnek is tartotta, mint a gyerekülést, ráadásul sokkal nagyobb látótér jut neki onnan – viszont mindez alacsonyabbról, így a rossz városi levegőnek is jobban ki van téve. Elég nehéz a Hamax Outbackkel feltűnés nélkül végiggurulni az utcán, mindenki rácsodálkozik. Plusz előny az utánfutónál, hogy könnyen lecipzározható szúnyoghálója és esővédő köpenye van, míg a gyerekülésnél ezeknek a viszontagságoknak ki van téve a gyerek.

Az életkörülményeink döntenek

Látható, hogy a gyerekülés vagy az utánfutó között választani sokkal komplexebb döntés, mint elsőre tűnik. Az utánfutó mellett szól, hogy kétszemélyes, jóval korábban elkezdhetünk bringázni a gyerekünkkel (6 hónapos kortól), mint a gyereküléssel (9 hónapos kortól), ráadásul nyugodtan hordhatunk hátizsákot, vagy használhatjuk az utánfutó tárolórekeszeit. Plusz előnye még, hogy az (opciós) első kerék felkattintásával futó(babakocsiként) is funkcionál, ami sokat javít az ár/érték arányán (289.990 forintba kerül).

A gyerekülésnek viszont van egy elvitathatatlan előnye. Nem, nem az, hogy sokkal olcsóbb (47.890 Ft), hanem az, hogy tudunk beszélgetni a mögöttünk ülő csemetével. Ez az utánfutónál szinte kivitelezhetetlen és jócskán levesz a mindennapi közös ingázás élményfaktorából.

Ha hosszabb túrákra mennél és két gyereket kell vinned, nem kérdés, hogy jól jön egy utánfutó, de például ha egy panellakásban lakunk, jól át kell gondolni, hogy minden nap végig akarjuk-e szenvedni a szerelvény lehurcolását (nem mindegyik liftbe fér be egyszerűen). A gyerekülés megkönnyíti a mindennapi életünket, viszont hosszabb távokon kevésbé kényelmes mind a gyereknek, mind nekünk, a bringa kezelőjének. Ha jól felmérjük a várható felhasználási területet, mindenki élvezni fogja a közös bringázásokat a családban.

A cikket a Neuzer támogatta.

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet

hét + 3 =