Közeleg az országúti bringaversenyek talán legnagyobb presztízsű egynaposa, a Párizs-Roubaix. Ebben az összeállításban megpróbáltuk összeszedni, mitől érzik úgy a versenyzők és a szurkolók is, hogy szinte lehetetlen megnyerni ezt a versenyt.
A Párizs-Roubaix, vagy ahogy sokan mondják, az Észak pokla egyike a leghosszabb múltra visszatekintő profi országúti kerékpárversenyeknek. Habár a legidősebb monumentumnak a Liège–Bastogne–Liège-t szokták mondani a maga 126 évével, Roubaix-ból többet, egészen pontosan idén már a 117-iket rendezik.
Pavé
A verseny Franciaországból, azon belül is Compiégne-ből indul, és 257 kilométeres távja olyan sima akár egy asztallap, így mindene meglenne ahhoz, hogy közel hat órányi dögunalmat szolgáltasson a nézőknek. Van azonban egy különlegessége: a 257 kilométerből 54,5 kilométert – a hagyományőrzés jegyében – kíméletlen rázatókon (pavékon) tesznek meg a versenyzők. A leghosszabb szektorok több mint három kilométeresek, a verseny végére a kerékpárosok szó szerint tönkremennek, sokan le is betegednek célba érést követő napokban.
A versenynaptárban több ilyen viadal is van tavasszal, elég csak a múlt heti Flandriára gondolni, azonban a közvélekedés szerint a Roubaix-n vannak a legrosszabb útviszonyok. Amennyiben nem rázta volna eléggé szét a mezőnyt a sok kockakő, a verseny hagyományosan a roubaix-i velodromban végződik, ahol izgalmas sprintversenyeket láthatunk a célba érkezők között.
Nézők
Nyilván, a legnagyobb fanatikusok lakókocsijaikkal már napokkal a rajt előtt a leghíresebb szektorok mellé települnek. A jó hangulat mellett kulcsszerepük is van a verseny lefolyásában. Egyrészt a versenyzők gyakran az út legszélén indítják el támadásaikat, vagy a szélárnyék miatt, vagy azért mert egyszerűen ott a legjobb minőségű az út. Így viszont előfordul, hogy összeakadnak egy-egy nézővel, ami nem egyszer döntött már el versenyt. Másrészt ilyen brutális útfelületen olyan nagy a defekt esélye, hogy a kísérő személyzet ide már kevés, gyakran a nézőktől kapnak kereket a versenyzők. A rajongók átlagban számítva is 4 és fél órát töltenek az utak mellett. Nem ők azonban a Roubaix legnagyobb szerelmesei…
Hanem azok az önkéntesek, akik a verseny előtt már hónapokkal a legproblémásabb szektoroknál gyűlnek össze, hogy azokat legalább minimálisan elfogadható állapotba hozzák a verseny idejére.
Időjárás
Évről-évre kapunk megdöbbentően saras képeket bizonyos szektorokról, de általában mindig sikerül idejében megfelelő állapotba hozni a kockaköveket.
⚠️[BREAKING NEWS]⚠️
?? En raison de l’état du secteur d’Haveluy, nous allons faire passer en urgence demain une balayeuse.
?? Because of the situation of the sector of Haveluy, we are going to make, as a matter of urgency tomorrow, a sweeper pass.#ParisRoubaix pic.twitter.com/0GQkjSeC0h
— Les Amis de Paris-Roubaix (@A_ParisRoubaix) April 5, 2018
Mivel a verseny első száz kilométere rázatók nélkül telik, így mire a kockakövekhez érnek, a nap már általában felszárítja a szektorokat, így csak a porral és a rossz útviszonyokkal kell megküzdeni. A 2019-es versenyre borongós, elszórtan esős időt jósolnak, így akár olyan jeleneteket is láthatunk majd, mint az emlékezetes 2001-es viadalon, ahol a sártenger csúszós jégkockákká változtatta a pavékat. Érdemes ránézni az alábbi US Postalos videóra.
Különleges kerékpárok
A csapatok rendre különleges kerékpárokkal készülnek a Párizs-Roubaix-ra. Korábban már volt összteleszkópos Bianchi is a mezőnyben direkt erre a versenyre, manapság már inkább a különböző rezgéselnyelő betétekben látják a megoldást. 2018-ban például a Sky versenyzői Pinarello Dogma K 10 S-szel versenyeztek, aminek különlegessége, hogy elektromos csillapítású hátsó felfüggesztéssel van ellátva, ami 11 milliméter mozgást enged. Ezen felül természetesen a szokottnál jóval alacsonyabb nyomással mennek a versenyzők, hogy bírják a velőtrázó szektorokat.
Esélyesek
2017-ben Greg Van Avermaet elképesztő kitartással, sok-sok fordulattal győzött, idén is jó eséllyel pályázik a Roubaix trófeájára, ami egy kockakő az útvonalból.
Paris-Roubaix 2017: Greg Van Avermaet tényleg soha nem adja fel
2018-ban Sagan már jóval nagyobb dominanciával nyerte élete második Monumentumát, még arra is maradt energiája, hogy menet közben állítgasson a kormányán.
Toronymagas esélyest a verseny kiszámíthatatlansága miatt szinte képtelenség mondani. Biztosan ott lesz a spiccen a háromszoros világbajnok Peter Sagan, a mindig jó erőben lévő Sep Vanmarcke és az eb-győztes Alexander Kristoff is. De ne felejtsük el a cyclo-cross-különítményt, Zdenek Stybart, Wout Van Aertet és a csodagyerek Mathieu van der Poelt sem. Esetleg a Flandriai Körversenyben berobbant Alberto Bettiol lesz a nyerő? Kiderül, ha vasárnap 11.00-tól az Eurosportra kapcsolsz!
Címlapfotó: ASO / P.Ballet