Vajon mennyivel kell kevesebb betegszabadságot kivennie annak, aki bringával közlekedik?
Dánia Hovedstaden régiója (ez magában foglalja Koppenhágát is) részletes statisztikai adatokkal jelentkezett. A kiadvány az elmúlt évek kerékpáros fejlesztéseit, illetve azok hatásait vizsgálja. A régióban kilenc év alatt 20%-kal nőtt a kerékpárral megtett utazások száma, így 2016-ra már 408 millió utazást számláltak éves szinten.
Ezek a számok bemelegítésnek megteszik, de az igazán durva az, hogy kiszámolták, várhatóan milyen hosszútávú előnyei vannak a városi kerékpározás elterjedésének. Köztudott, hogy azok, akik nap mint nap a kerékpárt választják munkába járásra, ügyintézésre vagy akár iskolába járásra, ellenállóbbak lesznek a betegségekkel szemben. Számszerűsítve a kiadvány szerint minden 1200 megtett kilométer eggyel csökkenti az évente szükséges betegszabadságok számát. Tovább matekozva az is kiderül, hogy mindez éves szinten
a gazdaságnak 212 millió euró (~64 milliárd Ft) plusz bevételt jelent.
Az e-bike győzheti meg a bizonytalanokat?
Ahogy Európa sok országában, úgy Dániában is egyre többen döntenek az elektromos kerékpárok mellett. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy 10-ből egy ember már biztosan elektromos rásegítésű bringát vásárol.
Dánia azonban ennél agyafúrtabb volt, és indított egy három éves „Próbálj ki egy elektromos biciklit” programot, amelynek keretében olyan közlekedőket próbáltak meggyőzni a kerékpár használatáról, akik korábban más közlekedési módot (főleg autót) választottak. A program végére a résztvevők 50%-a heti egyszer 34%-uk legalább heti háromszor kerékpárra ült. Azokat, akik legalább három hónapig szerepeltek a programban megkérdezték, hogy érzékeltek-e bármilyen változást a fizikai kondíciójukban. A válaszadók 40%-a igennel felelt.