Ismét aktuális a Bringázz a Munkába! kampány, ami 2018-ban rekordnak számító 6000 résztvevőt és 600 000 km-t hozott össze az akció egy hónapja alatt. Az eredményeket a munkába járók hozták össze, de megkérdeztük a kampányban élmezőnyben záró top munkaadókat is, hogy hogyan értékelik az eredményüket.
Az egyértelműen kiderült, hogy a nulláról nem lehet a top 20-ba bekerülni. Valamennyi válaszadó kiemelte, hogy amúgy is bringáznak a dolgozóik. Átlagos arányszámmal nem tudunk szolgálni, de a Bosch példáján elindulva a munkába rendszeresen kerékpárral közlekedők száma 5-10% között mozog.
Érdeke-e egy vállalatnak, hogy minél többen bringázzanak, vagy inkább az a fontos, hogy aki bringázik, az is jól érezze magát a munkahelyén?
Inkább az utóbbi, de nincs ezzel semmi baj. Az már nagyon is dicséretes, hogy a munkavállalói elégedettséget szem előtt tartva a vállalatok segítik azokat a munkavállalókat, akik bicikliznek (például tárolókkal, öltözési és zuhanyzási lehetőséggel). Jó fej a cég, enged a dolgozóknak, de mégsem használja ki eléggé a kampány adta kommunikációs lehetőségeket.
A kerékpáros fejlesztések tízmilliárdokat hoznak a gazdaságnak
Egy következő szint, amikor a verseny támogatására belső mozgósítás is történik, mint ahogy az a Magyar Nemzeti Banknál is történt, vagy háziversenyt is hirdetnek, mint például a Videoton esetében, esetleg aktívan beszáll egy vezető, ahogy azt tette a Soproni Egyetem intézetigazgató docense.
De a legmenőbb az, amikor tudatosan illeszkedik a kerékpáros közlekedés a vállalat stratégiájába, így a bringa népszerűsítése valamint a vállalati érdekek kéz a kézben járnak. A Bosch-nál kiemelt üzleti érdek az elektromos kerékpárok elterjedése, furcsa is lenne, ha ezek után nem állna ki a vezetőség a bringa elterjedése mellett. A BKK a MOL Bubi kapcsán szintén érdekelt, hiszen „A főváros célkitűzéseinek megfelelően a BKK azért dolgozik, hogy a napi közlekedésük során az emberek minél nagyobb arányban válasszanak valamilyen fenntartható közlekedési módot, minél kevesebben járjanak autóval a munkahelyre, inkább a közösségi közlekedést, a kerékpárt, vagy a gyaloglást válasszák. Ugyanezt ösztönzi a BKK saját dolgozóinál is„ – nyilatkozták lapunknak.
Ennél a pontnál azért meglepődve tapasztaltuk, hogy sportszergyártók és forgalmazók, bringás cégek, kormányzati szervek, egészségügyi intézmények nem reprezentálták túl magukat a BAM kampányban, pedig a stratégiai illeszkedés egyértelmű lenne.
Mit várunk 2019-ben?
Mindenki lelkesen várja az idei BAM–ot is, hiszen, melyik az a közösség, aminek ne tenne jót egy kis pezsgés, pláne, ha a kerékpározással kapcsolatos. Tanulságos Ficzere Ferencnek, a Bosch kommunikációs igazgatójának összefoglalója:
„A sport, azon belül is a kerékpározás jótékony hatásain kívül egy ilyen kampány közösségépítő ereje is kiváló. Az egészséges versengés új kapcsolatokat, akár barátságokat teremt a vállalaton belül olyan emberek között is, akik egyébként a munkájuk révén nincsenek kapcsolatban.”
Mit tegyen az a cég, aki most vág bele, jó helyezést szeretne elérni és nem olyan nagy, mint a MÁV, ahol minden erőfeszítés nélkül akad annyi lelkes bringás, hogy önszerveződően beküzdjék magukat a top 20 cég közé? Nos, a recept:
- Kellenek a lelkes dolgozók és egy mag, akik eleve, ha törik, ha szakad bringával járnak munkába.
- Némi belső mozgósítás sem nem árt, ha a vezetők is tekernek.
- Mindez nem okoz extra erőfeszítést, ha a bringázás segíti a cég stratégiai céljait is.