2017 egyik legjobb bringás alkalmazásának tituláltuk a Stravát. Mivel van saját csoportunk is az alkalmazásban, gondoltuk bemutatunk néhány érdekes trükköt. Néhányuk még a régi motorosoknak is újdonság lehet.
Első a biztonság
Legyen szó Szíriában állomásozó katonákról, akik az esti kocogás rögzítésével fedték fel rejtett támaszpontok helyeit, vagy civil személyről, nem szerencsés ha a tartózkodási helyünk mindenki számára látható. Szerencsére a Straván eltudjuk rejtetni a lakcímünk 500-1000 méteres körzetét. Ez a funkció csak webes felületen érhető el. A jobb felső sarokban a profilképünk fölé helyezve a kurzort menüsor jelenik meg, ott Settings, majd a következő ablakban Privacy. Itt a Hide your house/office részt kell keresned, ahol a címed beírása után már meg is adhatod, az otthonod milyen körzetét rejtse be automatikusan az alkalmazás. Persze, így a Strava tudni fogja a címedet, de valamit valamiért.
Összejött a pénz, otthon is elfogadott tény, hogy miért jobb új bringát venni, mint a gyerek taníttatására félre rakni. Magától értetődne, hogy hadd lássa a világ a mivel gurulunk. Ezzel csak annyi a probléma, hogy könnyen egy betöréses rablás csábító áldozatává tehet minket. A lakcím elrejtése már félsiker, de egy több százezres bringáért – rossz szándéktól vezérelve – vállalható erőfeszítés kinyomozni a tulajdonos címét. A „Bianchi Oltre XR4 Super Record” helyett szerényebb is megteszi (én Bebop-nak kereszteltem), úgyse villantani akarunk, a pap meg egyébként is megelőz a campingen, ha kell.
Használd motiváció szerzésre!
Amíg ahhoz, hogy egészségesek, fittek legyünk, kell legalább 2 hónap rendszeres bringázás, addig egy macskás videó megosztásáért már pár percen belül kapunk pár like-ot. Ez rögtön útnak is indítja a sokat emlegetett dopamint az egyik neurontól a másikig. Legközelebb pedig, amikor eszünkbe jut egy macskás videó, az agyunk elkezdi „megjósolni”, hogy jutalom következik – ég veled motiváció. Akkor a Straván is vannak macskák?
Nem egészen, de hasonló módon be tudjuk csapni az agyunkat, a Strava segítségével is. Gyűjthetünk kilométereket, vagy csatlakozhatunk Strava challenge-ekhez, amiknek teljesítése naná, hogy elégedettséggel fog eltölteni! Míg az egészségesség felé vezető utat nehezebb mérni, addig egy challange-nél mindig látjuk, hogy mennyi kell a teljesítéséhez. És persze ott vannak részsikerek, amikor elégedetten dőlhetünk hátra, hogy ma is megcsináltunk 5%-ot.
A Strava az új edződ?
Habár számomra már a sebesség és távolság mérése is észbontó kategória, de van még feljebb is. Egy pulzusmérővel (és egy prémium előfizetéssel), a Strava elvégzi számunkra a szükséges számításokat, segít megtalálni a határainkat, és arra is számszerűsített választ ad, milyen keményen edzettünk. Egy wattmérővel pedig még többet tudhatunk meg, közöttük azt is, hogy mennyit kellene pihenni a következő edzésig. Persze ezek mindig csak becslések lesznek, a tuti az, ha elmész egy teljesítménydiagnosztikai vizsgálatra.
Fedezd fel a bringás helyeket!
Kezdő bringásként teljes elhivatottsággal, mégis tehetetlenül találtam magam, amikor nem tudtam megválaszolni saját kérdésemet, hogy „hol találok egy hegyet/dombot, vagy legalább egy meredekebb vakondtúrást a közelben?”
Ami emelkedik és bringázható, ott mindig van egy Strava szegmens. Szóval azok számára, akik nem rendelkeznek kellő helyismerettel adott környéken, a szegmens felfedező (explore>segment explorer) remek kiindulópont lehet.
Ne felejtsük el…
…A szegmensek másik hasznos szerepét se. Remekül tudjuk követni a fejlődésünket, ebből is motivációt merítve. Követhetjük, hogy javul az időnk, bizonyos útszakaszokon, edzőkörökön és ahogy ugrálunk felfelé a toplistán. Ez még azt is függővé teszi, aki híján van a versenyszellemnek.
Tervezd meg a következő túrádat!
Olyan bringás vagy, aki egy vasárnapi hatvan kilométeres gurulást egész szombaton tervez? Üdv a klubban! Irány a Dashboard -> My routes menüpont, ahol saját útvonalakat rakhatsz össze. Használata igen egyszerű, kattintgatni kell a térképen, az app pedig összeköti a két utolsó pontot. Ez az összekötés alapból a legnépszerűbb útvonal, ha ezt az opciót kikapcsoljuk, akkor pedig a legrövidebb elérhető útvonalat kapjuk. Amit megakarunk mászni, oda érdemes kattintani egyet, hogy biztosan rajta legyen az útvonalon. Szóval, ha nem akarunk hullámvasút útvonalat, akkor hosszabb túráknál érdemes kiválasztani a legkevesebb emelkedő opciót. Ha pedig be van fagyva a Duna, amit nem érzékel a Strava, és a jégen akarunk áttekerni Pestről a Gellérthegyhez, mindezt előre megtervezve, akkor hasznos lehet a harmadik lehetőség, a Manual mode is.
Mindez amellett, hogy jó lehetőséget nyújt arról álmodozni, hogyan fogunk a Karakoramon végigtekerni, olyan útvonalak tervezésére is alkalmas, amit a közeljövőben akarunk bejárni. Akinek nincs ideje vagy kedve a hosszas tervezéshez, az egyszerűen foghatja és „ellophatja” más túrájának útvonalát. Ehhez csak kattints csavarkulcs jelre, majd a Create route-ra.
Egyéb hasznossága az útvonal tervezőnek, hogy tudjuk, mennyi lesz az annyi, és az a hegy sem fog annyira váratlanul érni (főleg ha bekapcsoljuk a show elevation opciót is).
Kövesd a megtervezett útvonalat!
Annak ellenére, hogy nemzetközi fórumokon sokan panaszkodnak a Strava navigációjára, illetve annak hiányára, én teljesen használhatónak találtam. Nem fogja egy kellemesen gépies női hang mondani, hogy 50 méter után fordulj jobbra, de egy-egy gyors pillantással meg lehet tudni, hol vagyunk, és mikor jön a következő kanyar. Ehhez jól tud jönni egy fasza ki telefontartó.
Újabb érdekesség az okostelefon tartók és az e-kerékpárok világában
Csíííííz!
Egy szelfi a csúcson, vagy egy csoportkép a kávézóban? Sima ügy! A fotókat GPS koordináták után rögtön az útvonalra is rakja majd az alkalmazás. Az elkészült fotók inspirációt nyújthatnak másoknak, hogy az általad bejárt útvonalakat válasszák, és az utódoknak se a 29.8 helyetti harmincas átlagot szokták mutogatni.
Strava kultúra
Valakivel együtt tekersz pár kilométert, együtt értek fel a hegyre, esetleg váltottatok pár szót, mindenki jó arc, viszont a mai világban ahol inkább távolabb, mintsem közelebb kerülünk egymáshoz, nehéz kapcsolatot teremteni másokkal. Még szerencse, hogy ott a Strava, nem kell túlzottan személyeskedni, még mindig bringás beszél a bringáshoz. Bekövetni valakit a Straván a világ egyik, ha nem a legegyszerűbb módja a kapcsolatteremtésnek, soha nem lesz kínos. A másik megtalálásában sokat segíthet a Flyby funkció is.
Csatlakozz Strava klubokhoz!
A Strava remek lehetőség olyan bringásokat találni, akiktől útvonal ötleteket, esetleg teljes útvonalakat szerezhetünk. Versenyezhetünk ki gyűjtött több kilométert a héten, hónapban vagy csatlakozhatunk adott klub eseményeihez. Ugye már tagja vagy a mi csoportunknak?
Sziasztok!
A stavam hétfő óta premiumra akar váltani melynek havi 990ft os dijja van.
Erre nem szeretnék előfizetni,
de azóta nem tölti fel a futásaimat.
Hogyan lehet elkerülni a premiumra váltást?
Köszönöm.
Szervusz Marci!
Én is hasonló problémával szembesültem. Nekem a kerékpárosomat elkezdi rögzíteni majd egy idő után teljesen leáll.
Ha találtál megoldást a problémára, légy szíves tájékoztass. természetesen én se szándékozom a fizetős lehetőséget igénybe venni.
sziasztok! hogyan lehet új szegmenseket létrehozni?
Sziasztok!
Pár napja nem látom a havi aktivitásomat és az edzés számomat ! Kiírja a hetit, és az évest!
Tudtok erről valamit?
Köszönettel Tamás!