A 40. Tour de Hongrie-n a verseny történelmében sosem látott erősségű mezőny gyűlt össze: majdnem 100 nagy körversenyen való startot tud felmutatni a peloton (2018-ban ez a szám 9 volt). A Magyar Körverseny versenyigazgatójával beszéltünk az összetett esélyeiről és arról, hogyan tudnak majd a magyarok helyt állni ebben a mezőnyben.

Hirdetés

Az Androni egyértelműen címvédésre készül Manuel Bellettivel, aki tavaly életében először nyert egyhetes körversenyt. Az olasznak 2019-ben nehezebb dolga lesz, hiszen sokkal több szintet tartalmaz majd az útvonal., ráadásul a Cofidis és a Neri Sottoli személyében két prokontinentális szinten is igen erős ellenfele lesz az Androninak. Így látja Szilasi László, a Tour de Hongrie versenyigazgatója is, aki kiemelte, hogy Belletti ott volt a Girón, ráadásul négy top 10-es helyezést szerzett. Ennek ellenére Szilasi szerint nem ő a 40. Tour de Hongrie első számú esélyese.

„A Cofidis úgy tűnik nagyon erős lesz. Le Turnier, Herrada és Maté összesen 24 Grand Tourt mentek, ami elég sok, ők biztos, hogy jók lesznek. A síkabb szakaszokon Alois Kaňkovský lehet az egyik tuti befutó az Elkovból, hiszen ő nyert idén öt darab 1.2-es versenyt. Jól szerepelhet az EvoPróból Wouter Whippert is, aki 2016-2017-ben a Cannondale-nél tekert és idén két szakaszt nyert a Banja Lukán. Ugyanebből a csapatból érdemes még kiemelni Eugenio Alafacit, aki négy Girót ment, és Aaron Gate is indult már a Vueltán” – mondta a Tour de Hongrie versenyigazgatója a Flowcycle-nek.

A 2018-as Tour de Hongrie egyik nagy sztorija volt Nikodemus Holler két szakaszsikere. A német ismét ott lesz a mezőnyben, de Szilasi szerint két ilyen szerencsés győzelem után a mezőny sokkal jobban oda fog figyelni rá: „Tavaly ráadásul az Androni kontrollálta a mezőnyt, nekik Belletti sárga trikója mellett már nem volt annyira fontos a szakaszgyőzelem, így könnyebben elengedtek olyan próbálkozásokat is, mint amilyen Holler akciója is volt. Így, hogy idén itt lesz a Cofidis meg az EvoPro is, szerintem ilyen elengedések nem lesznek, sokkal inkább fel fognak állni a vonatok a sprintekre.”

2017 után ismét lesz ausztrál csapat a mezőnyben, a BridgeLane személyében. Ennél az alakulatnál Jason Lea lehet az érdekes, aki a Tour Down Underen hegyi trikót nyert, bár március óta nem versenyzett. Nem szabad kifelejteni az esélyesek sorából a másik olasz prokonti csapatot, a Neri Sottolit sem, ahol a háromszoros olasz bajnok, kétszeres Giro d’Italia-szakaszgyőztes és hegyi trikós Giovanni Visconti lesz az első számú ember. Szilasi szerint ő akár az összetettre is jó lehet: „Ő még pont az a versenyző, aki ezeket a hegyeket kibírja. A Dobogókő Pilismarót felől egy nagy körversenyen harmadik kategóriás hegynek számít. A Kazincbarcikáról startoló szakasz eleje (Tardona, Szilvásvárad) is harmadik kategóriás hegy, a Kékestető meg mondjuk második kategóriásnak számítana egy Grand Touron. A Szicíliai Körön simán nagyobb hegyeket mentek ennél és ott a Visconti ötödik lett összetettben.”

Mi lesz a magyarokkal?

“Mi is kértük, hogy legyen hegyesebb a Hongrie”

Dina Marcinál nehéz lesz, hogy egy teljesen új csapatban kell versenyeznie, szükség lesz ott egy bizonyos összeszokottságra és egyáltalán nem biztos, hogy őt fogják támogatni, lehet, hogy valami olyan spanyolt, aki már egész évben jobban ment a hegyeken. Szakaszgyőzelemre, szakaszdobogóra jó lehet a Marci.

Valter Attila eredményeit megnézzük idén, az összes többnaposon, amin elindult top 10-ben volt, bár azért a Tour de Hongrie-nál kicsit könnyebb mezőnyökben érte el ezeket az eredményeket, viszont mindegyik versenyen elég sok hegy volt.  Jó, hogy bejárta az útvonal kulcsrészeit, de azért ez nem egy olyan verseny lesz, mint két éve, ahol a Peák Barnabás második tudott lenni. Reálisan nézve, ha a top ötbe be tud jönni összetettben, az egy nagyon jó eredménynek számít majd. Ha visszanézünk a korábbi magyar Tourokra, láthatjuk, hogy az első pár szakaszon elmegy egy fontos elmenés, amibe kötelező lesz belekerülnie annak, aki bármit is szeretne az összetettben, hiszen a legnagyobb hegyeken már csak azok küzdhetnek a sárga trikóért, akik már ebbe a szelekcióba belekerültek. Azért is szokott ez így lenni, mert, ha az igazán jó csapatok erős emberei hozzájutnak ehhez a néhány perc előnyhöz, a nagy csapatok pontosan tudják, hogy a kisebbek ezt a hátrányt már nem fogják tudni behozni.

A magyar válogatottban főleg fiatalok vannak, akik egy új képet kaphatnak majd az országúti kerékpársportról. Olyan versenyzőkkel tekerhetnek, akikkel sokan talán még sohasem. Emiatt úgy gondolom, hogy ők a fontos akciókban nem fognak döntő szerepet játszani.

Szilasi László a Giro egyik tornantéjében

Szilasi László a Giro Hungary 2020 szakmai vezetőjeként az elmúlt egy hónap során rendesen felkészült a Tour de Hongrie-n várható kihívásokra: „Kint voltam az egész Giro d’Italia ideje alatt, segítettem, kísértem a kilátogató vendégeket. Most, hogy hazaértem, utoljára bejártam még egyszer az útvonalat és meglepett, hogy a sok olasz hajtűkanyar után milyen jól megy a vezetés a kevésbé durva magyar hegyi szakaszokon. Viccet félretéve nagyon jót tett nekem, hogy az elmúlt hónapban minden napot kerékpárversenyen töltöttem, erre fókuszáltam. Amikor beülünk az autóba és elindulunk a mezőnnyel az egy teljesen más izgalmi és lelki állapot mint az általános hétköznapok” – mondta Szilasi, akitől megkérdeztük azt is, hogy el tud-e lesni valamit a Tour de Hongrie az Olasz Körversenytől.

Sportszakmai szempontból szinte nincsen különbség, ők is ugyanazokat az UCI szabályokat követik, mint amiket nekünk is kell. A show részében viszont van különbség, nagyobb bulit tudnak csinálni az olaszok. Ami még fontos tapasztalat volt számomra, hogy a rajtvárosokra is ugyanakkora hangsúlyt fektetnek, mint a célhelyszínekre. Sőt, sokszor már egy nappal korábban elkezdődtek a rajtvárosokban a programok egy karaván segítségével, akik nagyon komoly bulit csináltak. Szerintem ezek olyan dolgok, amikre érdemes nekünk is odafigyelnünk a következő Tour de Hongrie-k során” – mondta a magyar Tour versenyigazgatója. Ha kíváncsi vagy részletesebben, milyen kihívásokkal jár a munkája, olvasd el korábbi interjúnkat.

Interjú a Tour de Hongrie villámhárítójával, Szilasi Lászlóval

A június 11-16. között zajló Tour de Hongrie-n már elindult egy kezdeményezés, amivel megpróbálnak egyedülálló hangulatot teremteni itthon is. A BME Cycling csapata minden szurkolót vár a Marót corneren az első mezőnyszakaszon.

Hirdetés
A bringázás mellett az írás volt az első olyan dolog az életemben, ami több, mint két hétig le tudott kötni és ez máig is tart. Ebből lett a Flowcycle, ahol az a célom, hogy bemutassam, a bringa nem csak szimplán egy eszköz, hanem megoldás korunk legtöbb égető problémájára. És mellette piszkosul élvezetes is!

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet