Tart az M3-as metró felújítása és pótlása, mutatjuk, hogyan rövidítsd le a meghosszabbodott utazási időt.

Hirdetés

Bécsben sikerült, itthon miért ne menne? Még szeptemberben vettünk részt egy kerekasztal beszélgetésen, ahol a hazai és bécsi szakma képviselői vitatták meg többek között azt, hogy hogyan zajlott a bécsi U4-es metróvonal bringás metrópótlása, illetve az ott tapasztaltak hogyan implementálhatóak a budapesti M3-as felújítás kapcsán. A bécsiek törekvései hasonlóak Budapestével: mindkét főváros 80%-ra szeretné növelni a fenntartható közlekedés arányát és 20%-ra visszaszorítani az autóhasználatot, azonban Bécs ezt 2025-re, míg Budapest 2030-ra kívánja elérni.

Bécsi közlekedési célok 2025-ig vajon nálunk is sikerül majd ugyanez öt évvel később?

A tervek teljesítése érdekében Bécsben nem a problémát hanem a lehetőséget látták meg az U4-es metró felújításában, így igyekeztek a felújítással kapcsolatos kommunikációban kihangsúlyozni, hogy az alternatív útvonalak és a metrópótló mellett kitűnő megoldás lehet bringára pattanni. Ennek érdekében hatvanezer euró (~18 millió forint, egy modern alacsonypadlós csuklós busz árának a negyede) plusz ráfordítással elérték, hogy felújítás környezetében 50%-kal növekedjen a bringahasználat aránya.

A fotón balról: Virág Benedek az Óbuda-Békásmegyer Városfejlesztő Nonprofit Kft. ügyvezetője, Merker Viktor, Zugló Önkormányzatának senior projektreferense, Nyul Zoltán a BKV Zrt. stratégiai és innovációs igazgatója, Kürti Gábor a Magyar Kerékpárosklub elnöke, valamint a bécsi küldöttség két tagja, Dr. Hans-Erich Dechant, a Citybike Wien ügyvezetője és Martin Blum kerékpárosügyi megbízott – Fotó: Eurocomm-PR / Vas Gergely

Habár először teljesen kihagyták a felmerülő lehetőségek közül kerékpárt a metrópótlás előkészítésénél, végül – főként a Magyar Kerékpárosklub kitartó kampányának és lobbitevékenységének köszönhetően – történt némi előremozdulás. A metrópótlást érintő főbb kerékpáros útvonalakon jobbkezes utcák szűntek meg, egyes egyirányú utakat mindkét irányban bringázhatóvá tettek és néhány új bringaparkoló is épült.

Hisz mi sem logikusabb megoldás a metrópótlás okozta kellemetlenségekre, mint a bicikli?

Budapesten már a metrót is veri a bringa

A számok legalábbis ezt mutatják. A metrópótló buszok menetideje Újpest-Központ és Lehel tér között forgalomtól függően 18-27 perc, míg bringával mindez útvonalválasztástól és edzettségi szinttől függően mindössze 18-25 perc. A bicikli a rendkívül zavarérzékeny metrópótlóval szemben sokkal kiszámíthatóbb, ráadásul rögtön két útvonalon is el lehet érni az összes állomást. Mutatjuk hogyan, de előtte egy fontos infó.

Senki nem jár jól, ha a Váci úton az autók között vágsz neki az útnak. A buszsávban tilos kerékpározni, és fel is tartasz több száz utast vele. Eggyel beljebb már szabályos, de mondanunk sem kell, hogy milyen veszélyes. Inkább használd a következő két útvonal egyikét.

Ha a látvány a fontos: Újpest Központ-Lehel tér a Dunához közelebbi útvonalon

Közvetlenül érintett metrómegállók:

  • Újpest-Központ
  • Újpest-Városkapu
  • Gyöngyösi utca
  • Lehel tér
  • minden más megálló 2-5 perces távolságban van az útvonaltól
  • Menetidő: 21 perc

Utunkat Újpest-Központból, pontosabban az István útról kezdjük. Az egész téren több bringalakatolási helyet is találunk, különösképpen a polgármesteri hivatal és a Központ Bisztró környékén. Az útszéli korlátokat érdemes a lakatolás előtt megemelni, vagy használd bisztró sarkán lévő masszív bringaparkolót.

Az Újpest-Városkaputól kezdődő kerékpárút felé a Munkásotthon utca-Aradi utca-Bocskai utca irányába tett ‘S’ kanyarral jutunk el a leggyorsabban. A közlekedést kerékpáros piktogramok teszik biztonságossá.

A Bocskai utca végén a lépcsőt elkerülheted az út bal szélén lévő feljáróval, de vigyázz, mert egy helyi kocsma miatt egész nagy a gyalogosforgalom.

Ennyi volt, máris megérkeztél a busszal arányaiban talán leglassabban elérhető megállóhelyre, az Újpest-Városkapuhoz. Itt rögtön több bringaparkolót találsz, amiből az egyik ráadásul fedett is, és szomszédságában egy közpumpát is használhatsz.

Tovább gurulva a Váci út irányába óvatosan, mert sokan gyalogolnak a kerékpárúton, és a keresztező utcában sem mindig türelmesek az autósok.

Lehel tér felé jobbra, Újpest felé szemből

Ebben az irányban egy enyhe bal majd rögtön egy éles jobb kanyart véve át kell majd kelned a Váci út másik oldalára.

Sajnos sokan nem tartják be ezt a szabályt, így számíts rá, hogy szemből is jöhetnek kamikaze-jelöltek. Ez a tereptárgy például kritikus pont, érdemes nagy ívben, jobbról kerülni.

Ismét egy konfliktus-forrás: a kerékpárutat több alkalommal is levezetik a szervizútra. Mindig nézz körül, hogy jön-e autó bal hátulról, mert elsőbbségadási kötelezettséged van!

Hoppá, meg is érkeztél a Gyöngyösi utcához! A Duna Plazánál viszont ne száguldozz. Egyébként is gyakran lépnek le a shoppingolók körülnézés nélkül a bringaútra, és ezek az esetek a metrópótló kihelyezett megállója miatt csak megsokszorozódtak.

A Plaza után újabb ‘S’ kanyar, a parkolóházból felvezető út keresztezésével, itt is érdemes résen lenni, talán a legjobb, ha az úton mész, amíg nem térsz rá a bal kanyar után lévő hosszú egyenesre.

Az egyenes végén újabb ‘S’ kanyar, de az első jobbosnál érdemes vigyázni, mert a fákról lepotyogó levelek miatt csúszós.

Nyugodt, mozaikkővel kirakott út következik.

A végén a Vizafogó utcánál jobbra tükörsima út folytatódik a Duna Aréna felé, balra pedig kibringázhatunk a Forgách utca felé.

A Rákos-patakot az új csodahídon szelheted át, amit a Vizes VB-vel kapcsolatos fejlesztésekkor építettek.

A Dagálynál is találhatsz bringa parkolót, sőt Bubi állomást is.

Az út végén jobbra az Árpád-hídra és a Margitszigetre juthatsz el kerékpárúton, a Lehel tér felé viszont balra kell menni, át az úton, majd a következő lámpán tovább egyenesen a bringaúton. Ha itt nem egyenesen mész, hanem a Dagály utca irányába, pillanatok alatt eléred a Váci utat, s így a Forgách utca és az Árpád-híd metróállomás területét.

A következő lámpánál, a Duna Tower ikertornyainak árnyékában a leggyorsabb, ha egyenesen mész tovább…

…de ha már most élveznéd a Duna panorámáját, jobbra, az úton át elérhetsz az új, parti kerékpárútra.

A Dunavirág utcánál a szervizúton halad tovább az utunk. Itt a kihajtó autókra érdemes figyelni.

A szervizút végén a Viza utcánál talán az a legszerencsésebb, ha rögtön felhajtasz a járdára (képen kicsit balra), mert forgalmas útkereszteződés van jobbra.

Egyébként az út baloldalán folytatódik a kerékpárút. Szerencsére csak rövid ideig van mozaikkő.

A Dráva utcai elágazásnál utunkba torkollik a Duna-parti kerékpárút jobbról. Balra két-három perc a Dózsa György úti metrómegálló, egyenesen viszont továbbvezet a kerékpárút a Lehel tér és a belváros felé.

Menet közben errefelé is találsz bringaparkolókat.

A parkos környezetben nem hiába van figyelemfelhívó felfestés. A jóidő beköszöntével sokan kapcsolódnak ki errefelé.

Itt a vége, irány balra, ha a Lehel téri metrómegálló a célod. De akkor is, ha XIII. kerület hírhedt „halálalagútján” át vezetne az utad egészen a Bajza utcai metrómegállóig. Egyébként egyenesen a Kossuth Lajos teret és a belvárost találod.

A Gogol utcában is van egy kis csiki-csuki, de pillanatok alatt megérkezel a Lehel térre.

Az itt bemutatott útvonalról a Magyar Kerékpárosklub videót is készített, amit alább tudtok megtekinteni:


Ha minden perc számít: Újpest Központ-Lehel tér a Dunától távolabb eső útvonalon

Közvetlenül érintett metrómegállók:

  • Újpest-Központ
  • Lehel tér
  • minden köztes megálló 2-5 perces távolságban van az útvonaltól
  • Menetidő: 19 perc

A helyszín ismét az Újpest-Központ és az István út, azonban most nem kanyarodunk el a Munkásotthon utca irányában, hanem tovább haladunk az enyhén balra kanyarodó úton, egészen a Berda József utca/Tél utca kereszteződésig.

Itt egyenesen sok-sok tekerés után pont a Lehel térnél lyukadnánk ki a 14-es villamossal párhuzamosan, de ebben az összeállításban a kerékpárutakat tekintjük elsődleges prioritásnak. És talán gyorsabb is, ha jobbra kanyarodva a Berda József utca felé mész. Balra egyébként Újpest/Rákospalota felé tudsz menni egy kellemes bringasávon.

A Berda József utcában rögtön egysávosra szűkül az út, és balra is kell kanyarodni. Figyelmesen hajts a belső sáv közepére…

…Majd gyakorlottságodnak megfelelően folytasd az utadat a Mártírok útján / Új Palotai úton. Van egy rövid kerékpárút az út jobb szélén, de a vasúti átkelővel megszűnik, szóval sok értelme nincsen.

A sorompó után egyenesen haladj tovább, ha csak nem Újpest-Városkapuhoz szeretnél menni, mert akkor jobbra szinte forgalommentes út vezet az állomáshoz. A balra vezető kerékpárúttal a Vasúttörténeti parkhoz juthatsz el.

Kevesebb mint száz méter után újabb balkanyar jön a Göncöl utca irányába.

Itt út széli kerékpársáv vezet jó darabig.

Sajnos elég vegyes az út minősége, és a sáv mellett is parkolnak autók. Szerencsére nem túl nagy a forgalom, így gyakran kerülhetők az autók balról is könnyedén.

A Rákos-pataknál vége szakad a bringasávnak és utána a Göncöl utca is Röppentyű utca néven folytatódik tovább.

Az útvonal néhány méterig toldozott-foldozott, nagyfeszültségű oszloppal tarkított kalandtúrába vált át. Jobbra-balra viszont kerékpárút vezet a város számos pontjára.

A patak után éles jobba-bal kanyar, de legalább valamivel jobb útminőség következik.

Nem sokkal később a Rozsnyai utcánál át kell menni a másik oldalra

Innen kétirányú bicikliút vezet tovább.

A Honvédkórházig számos bringaparkolóval találkozhatunk útközben.

A Gömb utcai kereszteződésnél hajts óvatosan. Nagy az autó- és a gyalogosforgalom is. Jobbra az Árpád híd, balra a Városliget kerékpárúton.

A Honvédkórháznál is érdemes figyelni, nagy a gyalogosforgalom. A kórház sarkánál fedett bringaparkolót találhatsz. Az út végén a Róbert Károly körúton kell átkelned.

Itt elvileg elsőbbséged van, de azért nem árt résen lenni.

Az út a Kassák lakóparkon vezet tovább…

…A Kassák Lajos utcába.

Innen már nyílegyenes út vezet a Lehel tér felé. Jó hír, hogy a metrópótlás megkezdésével megszüntették a jobbkezes utcákat, így zavartalanul haladhatunk, mindenhol elsőbbségünk lesz.

Csak egy lámpás kereszteződés van a Dózsa György útnál. A metrómegálló öt percre sincs, ha jobbra kanyarodsz.

További öt perc tekerés után, máris a Lehel téren vagy.

Az itt bemutatott útvonalról a Magyar Kerékpárosklub videót is készített, amit alább tudtok megtekinteni:

Hirdetés
A bringázás mellett az írás volt az első olyan dolog az életemben, ami több, mint két hétig le tudott kötni és ez máig is tart. Ebből lett a Flowcycle, ahol az a célom, hogy bemutassam, a bringa nem csak szimplán egy eszköz, hanem megoldás korunk legtöbb égető problémájára. És mellette piszkosul élvezetes is!

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet