Tart az M3-as metró felújítása és pótlása, mutatjuk, hogyan rövidítsd le a meghosszabbodott utazási időt.
Bécsben sikerült, itthon miért ne menne? Még szeptemberben vettünk részt egy kerekasztal beszélgetésen, ahol a hazai és bécsi szakma képviselői vitatták meg többek között azt, hogy hogyan zajlott a bécsi U4-es metróvonal bringás metrópótlása, illetve az ott tapasztaltak hogyan implementálhatóak a budapesti M3-as felújítás kapcsán. A bécsiek törekvései hasonlóak Budapestével: mindkét főváros 80%-ra szeretné növelni a fenntartható közlekedés arányát és 20%-ra visszaszorítani az autóhasználatot, azonban Bécs ezt 2025-re, míg Budapest 2030-ra kívánja elérni.
A tervek teljesítése érdekében Bécsben nem a problémát hanem a lehetőséget látták meg az U4-es metró felújításában, így igyekeztek a felújítással kapcsolatos kommunikációban kihangsúlyozni, hogy az alternatív útvonalak és a metrópótló mellett kitűnő megoldás lehet bringára pattanni. Ennek érdekében hatvanezer euró (~18 millió forint, egy modern alacsonypadlós csuklós busz árának a negyede) plusz ráfordítással elérték, hogy felújítás környezetében 50%-kal növekedjen a bringahasználat aránya.
Habár először teljesen kihagyták a felmerülő lehetőségek közül kerékpárt a metrópótlás előkészítésénél, végül – főként a Magyar Kerékpárosklub kitartó kampányának és lobbitevékenységének köszönhetően – történt némi előremozdulás. A metrópótlást érintő főbb kerékpáros útvonalakon jobbkezes utcák szűntek meg, egyes egyirányú utakat mindkét irányban bringázhatóvá tettek és néhány új bringaparkoló is épült.
Hisz mi sem logikusabb megoldás a metrópótlás okozta kellemetlenségekre, mint a bicikli?
A számok legalábbis ezt mutatják. A metrópótló buszok menetideje Újpest-Központ és Lehel tér között forgalomtól függően 18-27 perc, míg bringával mindez útvonalválasztástól és edzettségi szinttől függően mindössze 18-25 perc. A bicikli a rendkívül zavarérzékeny metrópótlóval szemben sokkal kiszámíthatóbb, ráadásul rögtön két útvonalon is el lehet érni az összes állomást. Mutatjuk hogyan, de előtte egy fontos infó.
Senki nem jár jól, ha a Váci úton az autók között vágsz neki az útnak. A buszsávban tilos kerékpározni, és fel is tartasz több száz utast vele. Eggyel beljebb már szabályos, de mondanunk sem kell, hogy milyen veszélyes. Inkább használd a következő két útvonal egyikét.
Ha a látvány a fontos: Újpest Központ-Lehel tér a Dunához közelebbi útvonalon
Közvetlenül érintett metrómegállók:
- Újpest-Központ
- Újpest-Városkapu
- Gyöngyösi utca
- Lehel tér
- minden más megálló 2-5 perces távolságban van az útvonaltól
- Menetidő: 21 perc
Utunkat Újpest-Központból, pontosabban az István útról kezdjük. Az egész téren több bringalakatolási helyet is találunk, különösképpen a polgármesteri hivatal és a Központ Bisztró környékén. Az útszéli korlátokat érdemes a lakatolás előtt megemelni, vagy használd bisztró sarkán lévő masszív bringaparkolót.
Az Újpest-Városkaputól kezdődő kerékpárút felé a Munkásotthon utca-Aradi utca-Bocskai utca irányába tett ‘S’ kanyarral jutunk el a leggyorsabban. A közlekedést kerékpáros piktogramok teszik biztonságossá.
A Bocskai utca végén a lépcsőt elkerülheted az út bal szélén lévő feljáróval, de vigyázz, mert egy helyi kocsma miatt egész nagy a gyalogosforgalom.
Ennyi volt, máris megérkeztél a busszal arányaiban talán leglassabban elérhető megállóhelyre, az Újpest-Városkapuhoz. Itt rögtön több bringaparkolót találsz, amiből az egyik ráadásul fedett is, és szomszédságában egy közpumpát is használhatsz.
Tovább gurulva a Váci út irányába óvatosan, mert sokan gyalogolnak a kerékpárúton, és a keresztező utcában sem mindig türelmesek az autósok.
Ebben az irányban egy enyhe bal majd rögtön egy éles jobb kanyart véve át kell majd kelned a Váci út másik oldalára.
Sajnos sokan nem tartják be ezt a szabályt, így számíts rá, hogy szemből is jöhetnek kamikaze-jelöltek. Ez a tereptárgy például kritikus pont, érdemes nagy ívben, jobbról kerülni.
Ismét egy konfliktus-forrás: a kerékpárutat több alkalommal is levezetik a szervizútra. Mindig nézz körül, hogy jön-e autó bal hátulról, mert elsőbbségadási kötelezettséged van!
Hoppá, meg is érkeztél a Gyöngyösi utcához! A Duna Plazánál viszont ne száguldozz. Egyébként is gyakran lépnek le a shoppingolók körülnézés nélkül a bringaútra, és ezek az esetek a metrópótló kihelyezett megállója miatt csak megsokszorozódtak.
A Plaza után újabb ‘S’ kanyar, a parkolóházból felvezető út keresztezésével, itt is érdemes résen lenni, talán a legjobb, ha az úton mész, amíg nem térsz rá a bal kanyar után lévő hosszú egyenesre.
Az egyenes végén újabb ‘S’ kanyar, de az első jobbosnál érdemes vigyázni, mert a fákról lepotyogó levelek miatt csúszós.
Nyugodt, mozaikkővel kirakott út következik.
A végén a Vizafogó utcánál jobbra tükörsima út folytatódik a Duna Aréna felé, balra pedig kibringázhatunk a Forgách utca felé.
A Rákos-patakot az új csodahídon szelheted át, amit a Vizes VB-vel kapcsolatos fejlesztésekkor építettek.
A Dagálynál is találhatsz bringa parkolót, sőt Bubi állomást is.
Az út végén jobbra az Árpád-hídra és a Margitszigetre juthatsz el kerékpárúton, a Lehel tér felé viszont balra kell menni, át az úton, majd a következő lámpán tovább egyenesen a bringaúton. Ha itt nem egyenesen mész, hanem a Dagály utca irányába, pillanatok alatt eléred a Váci utat, s így a Forgách utca és az Árpád-híd metróállomás területét.
A következő lámpánál, a Duna Tower ikertornyainak árnyékában a leggyorsabb, ha egyenesen mész tovább…
…de ha már most élveznéd a Duna panorámáját, jobbra, az úton át elérhetsz az új, parti kerékpárútra.
A Dunavirág utcánál a szervizúton halad tovább az utunk. Itt a kihajtó autókra érdemes figyelni.
A szervizút végén a Viza utcánál talán az a legszerencsésebb, ha rögtön felhajtasz a járdára (képen kicsit balra), mert forgalmas útkereszteződés van jobbra.
Egyébként az út baloldalán folytatódik a kerékpárút. Szerencsére csak rövid ideig van mozaikkő.
A Dráva utcai elágazásnál utunkba torkollik a Duna-parti kerékpárút jobbról. Balra két-három perc a Dózsa György úti metrómegálló, egyenesen viszont továbbvezet a kerékpárút a Lehel tér és a belváros felé.
Menet közben errefelé is találsz bringaparkolókat.
A parkos környezetben nem hiába van figyelemfelhívó felfestés. A jóidő beköszöntével sokan kapcsolódnak ki errefelé.
Itt a vége, irány balra, ha a Lehel téri metrómegálló a célod. De akkor is, ha XIII. kerület hírhedt „halálalagútján” át vezetne az utad egészen a Bajza utcai metrómegállóig. Egyébként egyenesen a Kossuth Lajos teret és a belvárost találod.
A Gogol utcában is van egy kis csiki-csuki, de pillanatok alatt megérkezel a Lehel térre.
Az itt bemutatott útvonalról a Magyar Kerékpárosklub videót is készített, amit alább tudtok megtekinteni:
Ha minden perc számít: Újpest Központ-Lehel tér a Dunától távolabb eső útvonalon
Közvetlenül érintett metrómegállók:
- Újpest-Központ
- Lehel tér
- minden köztes megálló 2-5 perces távolságban van az útvonaltól
- Menetidő: 19 perc
A helyszín ismét az Újpest-Központ és az István út, azonban most nem kanyarodunk el a Munkásotthon utca irányában, hanem tovább haladunk az enyhén balra kanyarodó úton, egészen a Berda József utca/Tél utca kereszteződésig.
Itt egyenesen sok-sok tekerés után pont a Lehel térnél lyukadnánk ki a 14-es villamossal párhuzamosan, de ebben az összeállításban a kerékpárutakat tekintjük elsődleges prioritásnak. És talán gyorsabb is, ha jobbra kanyarodva a Berda József utca felé mész. Balra egyébként Újpest/Rákospalota felé tudsz menni egy kellemes bringasávon.
A Berda József utcában rögtön egysávosra szűkül az út, és balra is kell kanyarodni. Figyelmesen hajts a belső sáv közepére…
…Majd gyakorlottságodnak megfelelően folytasd az utadat a Mártírok útján / Új Palotai úton. Van egy rövid kerékpárút az út jobb szélén, de a vasúti átkelővel megszűnik, szóval sok értelme nincsen.
A sorompó után egyenesen haladj tovább, ha csak nem Újpest-Városkapuhoz szeretnél menni, mert akkor jobbra szinte forgalommentes út vezet az állomáshoz. A balra vezető kerékpárúttal a Vasúttörténeti parkhoz juthatsz el.
Kevesebb mint száz méter után újabb balkanyar jön a Göncöl utca irányába.
Itt út széli kerékpársáv vezet jó darabig.
Sajnos elég vegyes az út minősége, és a sáv mellett is parkolnak autók. Szerencsére nem túl nagy a forgalom, így gyakran kerülhetők az autók balról is könnyedén.
A Rákos-pataknál vége szakad a bringasávnak és utána a Göncöl utca is Röppentyű utca néven folytatódik tovább.
Az útvonal néhány méterig toldozott-foldozott, nagyfeszültségű oszloppal tarkított kalandtúrába vált át. Jobbra-balra viszont kerékpárút vezet a város számos pontjára.
A patak után éles jobba-bal kanyar, de legalább valamivel jobb útminőség következik.
Nem sokkal később a Rozsnyai utcánál át kell menni a másik oldalra
Innen kétirányú bicikliút vezet tovább.
A Honvédkórházig számos bringaparkolóval találkozhatunk útközben.
A Gömb utcai kereszteződésnél hajts óvatosan. Nagy az autó- és a gyalogosforgalom is. Jobbra az Árpád híd, balra a Városliget kerékpárúton.
A Honvédkórháznál is érdemes figyelni, nagy a gyalogosforgalom. A kórház sarkánál fedett bringaparkolót találhatsz. Az út végén a Róbert Károly körúton kell átkelned.
Itt elvileg elsőbbséged van, de azért nem árt résen lenni.
Az út a Kassák lakóparkon vezet tovább…
…A Kassák Lajos utcába.
Innen már nyílegyenes út vezet a Lehel tér felé. Jó hír, hogy a metrópótlás megkezdésével megszüntették a jobbkezes utcákat, így zavartalanul haladhatunk, mindenhol elsőbbségünk lesz.
Csak egy lámpás kereszteződés van a Dózsa György útnál. A metrómegálló öt percre sincs, ha jobbra kanyarodsz.
További öt perc tekerés után, máris a Lehel téren vagy.
Az itt bemutatott útvonalról a Magyar Kerékpárosklub videót is készített, amit alább tudtok megtekinteni: