Ugyan a kerékpározás egyre népszerűbb, mégis sok cég gondolja úgy még ma is, hogy náluk nem megvalósítható a kerékpáros munkába járás. A Magyar Kerékpárosklub a Bringázz a munkába! kampánya keretében tartott workshopot cégvezetőknek és döntéshozóknak arról hogy miért érdemes és hogyan tudnak bringabaráttá válni. Cikkünk az előadás legfontosabb tanulságaiból szemléz, így kiderül, hogy apró lépésekkel hamar bringabarát munkahellyé válhat akármelyik vállalkozás.

Hirdetés

Először is, nézzük meg, mi a helyzet most a kerékpározás népszerűségével Magyarországon. A Magyar Kerékpárosklub adatai alapján látszik, hogy Európában a harmadik legtöbbet kerékpározó ország vagyunk Hollandia és Dánia után. Régiók szintjén az Alföld és a Kisalföld vezet, az északibb régiók és Budapest kissé le van maradva ettől, de itt is emelkedés látszik a trendekben. A magyar emberek 17%-ának a kerékpár a fő közlekedési eszköze a mindennapokban és 66%-uk nem jár autóval. Szerencsére a kerékpárok száma is magas, a magyar felnőtt lakosság 63%-a rendelkezik saját kerékpárral.

Kutatás: a koronavírus alatt bringára ülők 80%-a rajta marad a szeren

Az elmúlt évben a kerékpáros forgalomszámlálók adatai alapján, évszaktól függetlenül, egész évben növekedett a kerékpáros forgalom. A felmérésekből az is kiderült, hogy a fő ok, ami miatt nem kerékpároznak többen, az valamilyen infrastrukturális hiányosság, például kevés kerékpártároló, vagy az utak biztonságossága. Potenciális növekedési lehetőség még bőven van ezen a területen, sokkal többen közlekednének kerékpárral, ha javulnának ennek a feltételei. Ezért a felelősen gondolkodó munkáltatók pedig nagyon sokat tehetnek.

A kerékpározás egészségre gyakorolt pozitív hatásai mellett, a környezetünket is pozitívan befolyásolja. Döbbenetes tény, hogy a Bringázz munkába kampány 2007-es indulása óta a résztvevők eddig több mint tízmillió kilométert tekertek le. Ami pedig még ettől is fontosabb: ez kb. 300 millió forintnyi benzin megtakarítására volt elegendő és több mint 1 millió tonna szén-dioxid kibocsátását akadályozták meg.

A nagyvárosok szempontjából is fontos tény, hogy egy személyautó helyére körülbelül tíz kerékpár is parkolhat. Külföldön már több felmérés is bizonyította, hogy a kerékpárral munkába járók lelkileg kiegyensúlyozottabbak, reggel jobb kedvvel érkeznek meg munkahelyükre, emiatt hatékonyabbak a munkában és év közben sokkal kevesebbszer betegednek meg, mint az autóval közlekedő kollégáik. Vagyis egy munkáltatónak a környezetvédelmi szempontok mellett egyértelmű HR előnyei is származnak abból, ha arra ösztönzi munkavállalóit, hogy kerékpárral közlekedjenek.

Kutatás: a magyarok 59%-a szeretne tömegközlekedéssel vagy kerékpárral munkába járni

Sajnos Magyarországon jelenleg még nincsen a kerékpáros munkába járást támogató anyagi ellenszolgáltatás az állam részéről. Azonban a Magyar Kerékpárosklub a KPMG-vel együtt, a tavalyi év folyamán beadott egy javaslatcsomagot erre vonatkozóan a kormánynak. Addig is munkáltatóként nagymértékben hozzájárulhatunk ennek a folyamatnak a felgyorsításához.

Kezdjük gondolati szinten, elsőre befektetések nélkül, pusztán motivációval. Példamutató hozzáállással sokkal könnyebb meghozni a dolgozók kedvét a kerékpáros közlekedéshez. Mutassuk be a kollégáknak az ingyenes kerékpáros eseményeket, lehetőségeket, biztassuk őket arra, hogy vegyenek részt ezeken! Az ilyen eseményeken való részvétel, illetve a kerékpáros programok szervezése emellett csapatépítő hatású is. Ha többen vannak a cégnél, akik amatőr szinten részt vesznek kerékpárversenyeken, biztassuk őket, motiváljuk őket. Népszerűsítsük a kerékpározást a dolgozók körében.

Kutatás: a bringás dolgozóknak a biztonságos kerékpártároló a legfontosabb

Biztosítsuk azokat a feltételeket, melyek támogatják a kerékpáros munkába járást. Egy 5 kerékpár tárolására alkalmas terület kialakítása nagyjából egy autónyi parkolóhelyet vesz el a területből és kb. 100.000 forintos befektetéssel már 5 ember biztonságosan tudja tárolni kerékpárját a munkahelyén. Biztosítsunk átöltözési lehetőséget, és ha igény van rá, akkor apróbb kényelmi megoldásokkal még inkább ösztönözni lehet a dolgozókat a kerékpáros közlekedésre. Ruha és cipőszárítók például szintén nem nagy költséggel beszerezhetők, de nagyban növelik a kerékpárosok komfortérzetét.

Ha nagyobb az érdeklődés a kerékpározásra a dolgozók részéről, indokolt lehet kerékpár flotta kölcsönzése, akár részben e-bike-okkal. A közbringa rendszer Budapesten szintén jó alternatíva lehet, ha bérletet váltunk a dolgozók részére. Ahol ez nem áll rendelkezésre, ott a dolgozói kerékpár vásárlások támogatása is megfelelő ösztönző erő lehet.

Ha elindul egy cég a kerékpárosbarát munkahellyé válás útján, akkor nagyon sok lehetősége van támogatni a munkatársakat abban, hogy ezt a közlekedési formát válasszák a munkába járáshoz. Nem feltétlenül kell elsőre kerékpáros flottában gondolkodni, kis lépésekben is el lehet indulni ezen az úton.


Cikkünk a Magyar Kerékpárosklubbal kötött nonprofit együttműködésben készült. Ha teheted, te is Inkább bringázz!, hiszen biciklin kisebb a koronavírus-fertőzésveszély, és az immunrendszered is ellenállóbb lesz. További információk az Inkább bringázz! kampányról ide kattintva.

Hirdetés
Online marketinges szakemberként dolgozom és szenvedélyesen szeretem a kerékpározást. Ennek a két területnek az ideális ötvözete számomra a Flowcycle. Itt egy igazán nemes cél érdekében használhatom a szaktudásom arra, hogy minél szélesebb körben népszerűsíthessük a kerékpározást és a fenntartható életmódot.

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet