Felelősek-e vajon a kerékpárosok a városi dugókért? Akadályozzák-e, nehezítik-e a motorizált járművek számára a közlekedést? Ezekre a kérdésekre kerestük a válaszokat mostani cikkünkben.
Sok esetben tartják felelősnek a dugókért a városi közlekedésben a kerékpárosokat, hiszen lassabbak, mint az autók, ezáltal időnként fékezésre kényszerítik a motorizált járműveket. Jó páran pedig úgy gondolják, hogy emiatt alakulnak ki a torlódások a városi forgalomban.
Azonban számos tanulmány bebizonyította már ennek az ellenkezőjét. Legtöbbször nem a kerékpárosok miatt kell lelassítaniuk az autósoknak, nem emiatt keletkeznek a dugók még azokon az utakon sem, ahol nincsenek kerékpársávok.
Akik rendszeresen kerékpároznak a városokban, gyakran találkoznak azzal a veszélyes jelenséggel, hogy az autósok mindenáron meg akarják előzni őket. Azonban több városban is felismerték már, hogy ez szükségtelen, és igen veszélyes közlekedési szituációkat eredményezhet. Emiatt például a közelmúltban Frankfurtban több útvonalon táblával is elkezdték tiltani a kerékpárosok megelőzését.
Schon gesehen?
In der Schloßstraße gibt es jetzt ein neues Verkehrszeichen!Hier dürfen einspurige Fahrzeuge wie Motorroller, Fahrräder oder E-Scooter nicht überholt werden.
Die #FaStFFM und die #Fahrradstaffel der @Stadt_FFM führen heute hier Kontrollen durch. pic.twitter.com/ajI4TPKXA9
— Polizei Frankfurt (@Polizei_Ffm) November 5, 2020
Portlandban pedig egy tanulmány keretében mérték a sebességet hat kiválasztott útvonalon különböző időpontokban, köztük csúcsforgalomban is. A mérési adatok is alátámasztották: a kerékpárosok nem okoznak dugókat sem és nem növelik az autók károsanyag kibocsátását sem azzal, hogy lelassítják őket. Tehát ott, ahol nem megoldható a kerékpársávok kialakítása, opció lehet a kerékpárosok és az autó/teherforgalom vegyítése anélkül, hogy ez bármiféle fennakadást okozna a közlekedés hatékonyságában.
A járművezetők gyakran érzik lassúnak a bringásokat, pedig sokszor jóval gyorsabban tudnak célba érni, amikor a keskeny kerékpárok mozgékonyságát kihasználva kikerülik a dugóban ácsorgó motoros járműveket. Több látványos teszttel is bizonyították már, hogy csúcsidőben egy zsúfolt nagyváros egyik pontjáról a másikra eljutni a leghatékonyabb közlekedési eszköz a kerékpár volt.
A BBC Top Gear műsorában is csináltak egy ilyen tesztet a londoni csúcsforgalomban. A koncepció szerint a Kew Bride-től kellett eljutniuk a résztvevőknek a városi repülőtérre. A kihívás résztvevőinek különböző közlekedési eszközökön kellett a leggyorsabban megtenniük a távot. A kísérletben részt vett egy autós, egy verseny motorcsónakos a Temzén, egy kerékpáros és egy metrón közlekedő tesztelő is. A látványos kísérlet nyertese a kerékpáros lett, a leglassabban pedig az autós érkezett a célhelyszínre.
Máshonnan is hasonló eredményekről számoltak be, ugyanis volt olyan ételfutár hálózat, ahol a futárok okostelefonjainak az adataiból szintén megerősítették, hogy a kerékpáros futárjaik gyorsabban kiérnek egy-egy címre, mint az autós kollégák.
Ugyan Budapest kerékpáros kultúrája és infrastruktúráján még bőven lehet fejleszteni, de a fenti tények elvitathatatlanok. A városi kerékpáros közlekedés hatékony, környezetkímélő és gyors megoldás lehet bárki számára.
Ez nem igaz !!! Pofátlanok a végtelenségig !!
Mitől vagy ilyen frusztrált? Mesélj!