Ha egy szóval kellene a kerékpározást jellemeznem, az a szó a spórolás lenne. Spórolunk a közlekedésen, a sportoláson és még az orvoson is. Viszont mégis van egy időszak az évben, amikor könnyen egy anyagilag ráfizetéses huszonkettes csapdájába kerülhetünk a bringán. Ez az időszak a tél. Néhány tipp, hogyan költsünk a lehető legkevesebbet azért, hogy telén is nyeregben maradhassunk.

Min spórolhatunk?

Mivel a ruházat olyan, amire mindenképpen szükség van, elsősorban a kerékpáron és annak karbantartásán tudunk spórolni (vagy ha más wifijét használjuk a Zwiftezéshez, de az most nem ide tartozik).

Mennyit eszik a tél?

Egy jó hajtás szett megfelelő karbantartással meg szerencsével, rendszeres használat mellett 3 telet (inkább 2-t) bír ki anélkül, hogy zavaróan érezhető lenne, hogy már kezd kiöregedni a szolgálatból. Azután a bizonyos 3 tél után a fékek, fékkarok, váltók elkezdenek beragadni, ami pontatlan váltást és a felnihez hozzáérő fékpofákat fog eredményezni. A kerekek ennél valamivel érzékenyebbek a hanyag karbantartásra, akár egy tél alatt is tönkre mehetnek, de 2 áttekert télnél nem érdemes többet számolni azokkal sem. Telenként egy új fogaskeréksort és láncot adhatunk még a listához.

Habár rengeteget függ az időjárástól és a kilométerektől is, három tél alatt nagyjából a következő cuccok fognak elhasználódni:

  • 1 szett kerék
  • 1 pár fékkar
  • 1 első váltó
  • 1 hátsó váltó
  • 3 lánc
  • 3 fogaskerék sor

Ha a “szép bringánk” alkatrészeinek az arával számolunk, a téli 3 év múlva kezdi el visszahozni az árát. Ennél az aránynál drágább kerékpárok esetében költhetünk kevesebbet, hogy már hamarabb is megtérüljön a befektetés. Igazából még nem volt olyan régi bringám, de ahogy az egyik ismerősöm (aki 25+ ezret teker egy évben) szokta mondani: öt év rendszeres használat után minden nap ajándék. Szóval ha 2-3 éven belül nem kezd el megtérülni a télire költött összeg, akkor nem érdemes télit tartani (Ez kevésbé csillagaszati értékű nyáriknál fordulhat elő).

Téli kerékpár aprópénzért?

Kis túlzással kijelenthetjük, hogy egy új kerék szett meg egy kiöregedett veterán bringát is versenyparipává varázsolhat, ezért többnyire azok fejlesztését szokták elsőnek ajánlani. Aki nem akar, vagy nem engedhet meg magának egy külön téli bringát, annak egy olcsóbb téli (megbízható, strapabíró) kerékszett is remek választás lehet.

Milyen egy jó téli bringa?

Egy jó téli kerékpár olcsó, könnyű, költséghatékony karbantartani és van rajta sárvédő. Egyik ismerősöm (aki valljuk be, nem egy nagy bringakarbantartó) egy év angol időjárásban futárkodással elhasznált egy acél vázat, szóval mindenképpen az alumínium mellett tenném le a voksom. A váz kiválasztásánál érdemes még figyelembe venni, hogy olyat válaszunk, amire egyszerűen tudunk sárvédőt szerelni.

Téli bringa sárvédőkkel és földig érő laffantyúkkal

Ami a hajtást illeti, a minimalizmus a kulcsszó. Például országútik esetében, ha csak nem egy korábbi év megkímélt darabjára találunk rá igen egy kedvező áron, nem érdemes Shimano Clarisnél drágábbra költeni.

Amire viszont érdemes, és kell is, az egy jó külső gumiszett. Amikor ilyet választunk, próbáljunk utánanézni, hogyan viselkedik a gumi nedves körülmények között és milyen defektvédelemmel rendelkezik. Utóbbit nem árt komolyabban venni, mint nyáron, ha nem akarsz lefagyott ujjakkal belsőt cserélni.

Télire válasszunk mintázottabb darabokat

Egy gyorskioldós láncszem nagyban megkönnyítheti a dolgunkat, amikor karbantartásra, tisztogatásra kerül a sor. Ezeknek a használatával nincs megszabva, hányszor rakhatjuk vissza a láncot. Sokkal egyszerűbb és hatékonyabb a bringáról eltávolított láncot tisztítani. Aki nagyon komolyan veszi ezt, az egy ultrahangos tisztító berendezésbe is befektethet. Ezeket főleg ékszerek tisztítására szokták használni, különösebb erőfeszítés nélkül eltávolítják a legapróbb szennyeződéseket is a láncról.

Téli szerviz – a takarítás már félsiker

Az ideális az lenne, ha minden használat után gyorsan áttörölnénk egy ronggyal a mozgó alkatrészeket, illetve eltávolítanánk a fekete sarat a felnikről, de a gyakorlatban ennek a cikknek a szerzője is csak 2-3 hetente szokott bringa nagytakarítást tartani.

A gyilkos rozsda hamar tönkretesz bármit

A már említett módon megtisztított lánc és sűrűbb kenőanyag szinte csodákat kepés tenni a hajtásunk élettartamát illetően. Ezekkel a kenőanyagokkal csak annyi a gond, hogy jobban összeszedik a koszt, viszont a víz nem áztatja úgy le, aminek köszönhetően hosszabb ideig olajozott lesz a láncunk (a takarítás pedig még nagyobb szenvedés lesz).

Az autósoknak megvan az a rétegük, akik valamilyen oknál fogva indokolatlan mennyiségű hangtechnikát pakol az autójába. Ezek az arcok ha bringára ülnének valószínűleg azok csoportját alkotnák, akik a múlt évezred óta nem hagyták el két keréken a várost (és annak fényszennyezettségét), de 42000 lumen erősségű lámpával villognak a szembejövők arcába. Ne legyél ez az arc! Városban 15-20 lumen már elég, hogy lássanak, viszont telén többet ég a lámpa, egy tölthető szett akár egy tél alatt is megtérül.

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet

10 + 14 =