Szabolcs a BLOCK (ejtsd.: bí lok) kerékpártolvajlás ellen küzdő és innovatív biciklitárolókat fejlesztő startup társalapítója és ügyvezetője. Ez nekünk azért jó, mert munkája miatt idén októberben kilenc napot töltött Malajziában és beszámol nekünk minden ott szerzett bringás tapasztalatáról. Gyere velünk három cikken át a pálmafák közé!

Hirdetés

Az első rész nyugodt, természetközeli vidéke, valamint a második rész pezsgő George Town-i tekerése után a cikksorozat záró részében a Délkelet-ázsiai, pontosabban a penangi kerékpáros kultúrát mutatom be.

Bizony van miért irigykednünk keleti kerékpáros kollégáinkra. Penang ugyanis nem csak trópusi, de kerékpáros paradicsom is. Adott egy feleakkora sziget, mint Budapest és egy maroknyi helyi magánszemély és politikai kezdeményező, akik 2015-ben elhatározták, hogy bizony az ő szigetük lesz az első kerékpáros tartomány egész Malajziában. Elhatározásuk kezd alakot ölteni, azonban évekkel ezelőtt talán még ők sem sejtették, hogy mekkora fába vágják a fejszéjüket egy olyan világban, ahol minden egyes lakosra 1.5 regisztrált belsőégésű motoros jármű jut – igen, az újszülöttektől kezdve egészen a nyugdíjasokon át mindenkire. Magyarországon csak 0.4. Egy ilyen autóktól, robogóktól és riksáktól hemzsegő közegben kísérelte meg újra felvirágoztatni a kerékpározás kultúráját a kormány. Újra, mert egyszer már a fénykorát élte.

Fotó: Says.com / R.S Murthi

A 19. század végén a volt brit gyarmatokon a kerékpározást – kezdeti magas ára miatt – kizárólag az európai elit élvezhette. Ez a rekreációs időtöltés akkoriban olyannyira népszerű volt, hogy a századfordulón a teljes angol export 20%-át a kerékpárok tették ki. Habár áruk rohamosan csökkent, Penang polgárainak egészen a ’20-as évekig várniuk kellett arra, hogy tömegesen két kerékre ülhessenek. Ez idő tájt özönlötték el az országot az olcsó japán biciklik, amelyeket először az utcai árusok kezdtek el vásárolni szállítmányozás céljából. Sporteszközként való használatuk csak a század közepén vált divattá, ekkortól fogva azonban az éledező maláj autóipar – és az azt nagymértékben támogató kormány – miatt a kerékpározás lassan, de biztosan a háttérbe szorult.

Fotó: Says.com / R.S Murthi

Nem csak, hogy a háttérbe, de egyenesen ki az utakról. Meglehetősen későn, 2010 környékén vált egyértelművé, hogy az egyre sűrűsödő közlekedési dugók ellen valamit bizony tenni kell. Ekkortájt alakult meg két közösségi kulcsmozgalom is, a Biking on Friday (BoF, vagyis Pénteki Bringázás) és a Cycling For A Lane (CFAL, Tekerjünk a Bicikliutakért). Becslések szerint 20 ezer kerékpáros lehet a szigeten, akik közül körülbelül kétszázan minden pénteken kerékpárral járnak munkába (átlagosan 20 km távolságból), a hét többi napján pedig magukkal viszik biciklijüket, és az utolsó néhány kilométert tekerik le velük. A kezdeményezés az indulásakor inkább egyfajta elkeseredett figyelemfelkeltő kampány volt, mintsem valóban gyakorolni kívánt tevékenység, ugyanis abban az időben még 0 km kerékpárút volt a szigeten.

Ennek a megváltoztatására jött létre a Cycling For A Lane mozgalom, amely idén ünnepelte a 11. születésnapját. Minden évben közel 5000 kerékpáros tekeri körbe a szigeten körbefutó 83 km hosszú utat, felhívva ezzel a döntéshozók és várostervezők figyelmét a kerékpárutak szükségességére. A leggyorsabbak két óra alatt be is fejezik a hurkot, míg az átlagos résztvevőnek kb. 4 órájába telik megtenni ezt a távot. Miután egyszer maga a miniszterelnök, az elhivatott kerékpáros Lim Guan Eng is nyeregbe ült, a döntéshozók hamar ráálltak az ügyre, ám még így is 6 évbe tellett, míg megjelentek az első kerékpárutak a szigeten.

2012-ben indult el a Penang Bicycle Route Master Plan (Penangi Kerékpárút Mesterterv) projekt, amely legalább 39 km dedikált(!) kerékpárút megépítését tűzte ki célul 2020-ig. Az építkezések jó ütemben haladnak, a keleti parton végigfutó 12.5 km hosszú, a Penang-folyó fölött átívelő 70 m hosszú hidat is magába foglaló útszakasz már 2016-ra elkészült. Még ugyanebben az évben – az országban elsőként – elindult egy köz- és magánegyüttműködés révén megvalósult közösségi kerékpármegosztó szolgáltatás is, a LinkBike, amely városszerte 25 állomással és 250 biciklivel működik. Az első fél óra használat ingyenes, miután minden megkezdett óra ~70 Ft-ba kerül. Emellett elsősorban Georgetown UNESCO világörökség területein több tíz kilométernyi kerékpársávot festettek fel hol az út szélére, hol pedig a járdákra. Budapest 183 kilométernyi kerékpárútjához képest arányaiban hasonló szintre kíván felfejlődni a sziget, amely tekintettel a merőben más közlekedési kultúrára és a hely méretére, egy figyelemre és tiszteletre méltó teljesítmény.

Másfél hetes ott tartózkodásom alatt kevés kerékpárossal találkoztam a városban, a szigeten körbefutó kétsávos utat viszont meglepően sok országúti kerékpáros használta. Szinte kizárólag kisebb-nagyobb csoportokba verődve tekertek sokszor még hétköznapokon is. Annak ellenére, hogy a CFAL kezdeményezésnek otthont adó hurkon továbbra sem épült megkülönböztetett kerékpárút, töretlenül ez a legnépszerűbb – és talán az egyetlen érdemleges hosszabb távú – biciklis útvonal a szigeten. Ez az ő Balaton-körük. A magyar tenger helyett hol az igazi tengerpart mellett, hol hegyek között fut az út, és mindig meg lehet állni enni valami finomat és inni egy hűsítő kókuszvízzel készült koktélt. Valódi természet adta úti cél ez, amely vonzza a biciklist.

Sajnos nem nyílt rá lehetőségem, hogy megmérettessem magam ezen a körtúrán, így már csak ezért is érdemes lesz még egyszer ellátogatnom erre a lenyűgöző kis zöld szigetre a Malaka-szoros belsejében. A Malajzia kerékpáros szemmel cikksorozat ezzel véget ért, köszönöm, hogy velem tartottál!

A szerzőről és találmányáról

A BLOCK egy urban tech startup, amelyet 2019. februárjában alapított két fiatal mérnök, Szilágyi Szabolcs és Boros Márk. Céljuk a városi kerékpározás népszerűsítése és kényelmesebbé tétele, valamint a kerékpártolvajlás eltörlése. Megalkották a kerékpártárolók új generációját, amelybe helyezve a legtöbb városban használt bicikli mindössze egyetlen mozdulattal 3 pontos védelemmel (első és hátsó kerék + váz) látható el. Egy érintés a BLOCK App-ban, és a bringád érinthetetlen! Naprakész információkért látogasd meg a Facebook és Instagram oldalukat.

Hirdetés
Flowcycle szerzővel jelennek meg azok a tartalmaink, amelyeket a szerkesztőség közösen készített.

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet