Kommentszekciókban örök vitatéma, hogy vajon szükség van-e a kerékpárosoknak jogosítványra vagy sem. A rövid válasz az egyértelmű nem, hiszen az 1968-as Bécsben aláírt Közúti Közlekedési Egyezmény alapján nem írható elő a jogosítvány megléte a biciklis közlekedéshez. Az is igaz azonban, hogy valószínűleg rengeteg kerékpáros baleset elkerülhető lenne, ha a kerékpárosok elméleti és gyakorlati tudásával kapcsolatban megfogalmaznánk valamilyen minimumot.

Hirdetés

Hirdetés

Az Európai Unióban a halálos kimenetelű közúti balesetek több, mint 8%-ában kerékpáros az áldozat. Magyarországon az ember már általános iskolás tanulmányai alatt találkozik a kerékpáros közlekedés alapszabályaival, de sok tagállam kevésbé olyan engedékeny, mint a magyar és magasabb korhatárhoz köti a szülői felügyelet nélküli kerékpározás kezdetét.

Kerékpáros ismeretek már gyerekkorban

Valószínűleg a legtöbb rendszerváltás után született ember emlékszik még a 4. osztályban kapott Közlekedési Kisokos nevezetű munkafüzetre, amelynek elolvasása és kiszínezése után, feljogosítva érezhettük magunkat, hogy a járdáról legurulva már az autók által is használt közúton folytassuk közlekedési tevékenységünket (sokan ezt nevezték akkor kerékpáros jogosítványnak).

Véleményem szerint ez önmagában még felelőtlen és balesetveszélyes.

Szó se róla, hasznos és fontos eleme a gyalogos és kerékpáros közlekedésnek ez a tájékoztató füzet, de jelenleg semmiféle kötelező vizsga letétele nem szükséges ahhoz, hogy a kiskamaszok felügyelet nélkül, a közúti közlekedés aktív résztvevőivé váljanak.

Különböző ötletek merültek fel már arra vonatkozóan, hogy a gyerekek ne csak elméleti KRESZ oktatást kapjanak az iskolában, mielőtt forgalomba mennek. A manapság is elérthető Közlekedő Kisokos és az erre épülő Közlekedési Tudáspróba jó irány az elméleti alapok megteremtéséhez, a kellő gyakorlat és a tudatos, biztonságos kerékpározás megtanulásához pedig kiváló helyszínek lesznek az egyre szaporodó bringaparkok. Utóbbiak azért is nagyon fontosak, mivel jelenleg a KRESZ szerint egy 12 éves gyerek már közlekedhet forgalomban (akár főúton is!), azonban azt senki nem vizsgálja meg, hogy az ismeretei is meg vannak-e hozzá.

Kőkemény statisztikák, elkerülhető balesetek

Az Európai Unió tagállamai szinte kivétel nélkül arra törekednek, hogy bővítsék és segítsék a kerékpáros infrastruktúra fejlődését. Az összes tagállamban kötelező a kerékpárokat alapvető biztonsági alkatrészekkel felszerelni, valamint közlekedés alkalmával biztosítani kell a megfelelő láthatóságot, de valószínűleg ennél is szigorúbb szabályokat kellene hozni. Magyarországon a KSH adatai alapján a tavalyi és az azt megelőző évben is 1600 körül volt a személyi sérüléssel járó kerékpáros közlekedési balesetek száma.

Mi lehet a megoldás?

Természetesen nem kell, hogy bárkinek is elvegye a kedvét a kerékpározástól ez a sok lesújtó statisztika. Véleményem szerint, hasznos lenne egy a gépjárművezetéshez is szükséges KRESZ vizsga letétele.  Nem is gondolnánk, de gyakran vezet balesethez a kerékpáros gyorshajtás, vagy éppen a kanyarodási és elsőbbségadási szabályok be nem tartása. Emellett fontos hangsúlyozni, hogy ugyanúgy, ahogy az autóvezetésnél, biciklizés közben is tilos telefonálni, üzenetet küldeni és alkoholos befolyásoltság alatt állni. A kerékpárosok közlekedési struktúrába való teljes integrálódása elkerülhetetlen. Emiatt viszont minél sürgetőbb és fontosabb lesz olyan feltételek és általános normaszabályok kialakítása, ami ezt mihamarabb lehetővé teszi, városban és vidéken egyaránt.


A Biztonság rovat támogatója a német sisak- és szemüveggyártó Cratoni, akik a legtöbb felhasználási területre többféle modellt is kínálnak, hogy mindenki megtalálja a saját fejformájának leginkább megfelelő darabot.
Hirdetés

2 hozzászólás

  1. Szerintem a tisztel “újságíró”, ha az egyáltalán, ne írjon többet a témában. Ez meg az én véleményem. Mi akart ez lenni? Újabb gyűlöletkeltés bringások ellen egy bringás oldalon? Vagy mi? Általánosítással kezd, miközben a gyerekek nem megfelelő közlekedési jártasságáról beszél – amiről a szülők nagyban tehetnek, mert még kiskamaszokat is a hátsóülésre kötözve szállítanak mindenhova, ahova gyalog is el lehetne jutni.
    Aztán statisztikákkal folytatja, de elfelejti megemlíteni, hogy a balesetekben amikről beszél
    1. többségében nem gyerekek a résztvevők
    2. nem a kerékpárosok okozzák a balesetet, hanem a jogosítvánnyal rendelkező gépjárművezetők.
    Arról már ne is beszéljünk, hogy hány kerékpárral közlekedőnek van jogosítványa is. A gyorshajtás meg sokkal többször okoz balesetet és vétlen áldozatok szenvedését gépjárművel, mint kerékpárral, más kérdés, mit neveznek a hatóságok gyorshajtásnak (a minősíthetetlen minőségű úton eleső kerékpáros is gyorshajtott, ugye, lépésben….).
    A mi lehetne a megoldás részben meg jó lett volna kitérni a rengeteg jogosítvánnyal rendelkező őrültre is, mert velük kellene kezdeni valamit, hisz miattuk mindannyian veszélyben vagyunk, nemcsak a kerékpárral közlekedők.

  2. Alapvetés hogy a kerékpározás annál biztonságosabb minél többen választják ezt az eljutasi formát az egyéni kozelekedes motorizált formáival szemben.
    Vajon hogyan járul hozzá ehhez a kerékpáros KRESZ vizsga???

    Magyarországon az utakon ZERÓ Tolerancia uralkodik.
    Hibáztál?
    Kivasalnak.
    Így kell ennek maradnia?
    Van valami nagyon halvány próbálkozás. Vision Zeró irányába amit jó lenne felhangosítani.

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet