A Balaton-körhöz nem kell GPX file vagy navigáció, csak követni kell a kijelölt utat. Egy fél napos túrán kényelmesen be lehet járni a kisebbik kört, ami a tó Tihanytól keletre eső részét jelenti. Utunknak különös apropót adott a Capriolo Trekking Roadster, ami egy aluvázas, tárcsafékes mindenes (részletes leírás itt). Bár a bringát elsősorban aszfaltra tervezték, kipróbálunk vele mindenféle minőségű utat, és 200 km-en keresztül teszteljük minden funkcióját és alkatrészét.

Hirdetés

Távolság: 80,6 km
Emelkedés: 400 m
Nehézség: Két nehéz emelkedő kivételével könnyű
Bringa: bármilyen
GPX file

Bár bárhol kezdhettünk volna, a mi túránk a Szántódról indul, ahol a kompkikötő közelében parkoltunk. Innen Zamárdi felé először a felújított bringaúton, majd kisforgalmú utcákon jutunk el Siófokig. A déli parton egymást érik a szabadstrandok, ahol meg is állhattunk volna csobbanni. Siófokon egyedül a belvárosban, a Sió-csatornán átívelő Baross-híd után kell viszonylag forgalmas úton tekerni, de innen hamar visszatér a kijelölt út a kisebb utcákra. Jó pár évvel ezelőtt a sóstói részt elhagyva az út Balatonvilágosnál bevezetett a Zrínyi úton a Club Aligához, de most a Kerékpár büfénél egy jobb kanyar után fel kell kapaszkodni a Csók István sétányig. Ez egy durva emelkedő, kisgyerekesek inkább tolják a bringát a családi béke kedvéért. A mászás után viszont olyan fájdalomdíjban részesülünk, amire nem számítunk. Kilométereken keresztül egy parkban bringázunk messze a víztől ugyan, de olyan kilátással, ami miatt háttérképek százai lesznek lecserélve.

Innen tempósan lehet majd haladni Fűzfőig. Ott jártunkkor éppen készült Kenesénél a bringaút. Ez örvendetes. Reméljük, a kerékpárút hálózat bővítésével abban is tudunk majd fejlődni, hogy jelezzük a bringásoknak, hogy merre menjenek, ha hirtelen elfogy az út előttük. Szintén reméljük, hogy Kenese és Fűzfő között a 71 es úton frissen kialakuló bringás átkelő biztonságos lesz, mert ez jelenleg az indokolatlanul félelmetes kategóriába esik.

Balatonfűzfőnél érdemes kipróbálni a frissen átadott pumpapályát, ami a bringaút mellett helyezkedik el közvetlenül. A pumpapályák hazai virágzásával már több cikkünk is foglalkozott. Próbáljátok ki, ha arra jártok, de a védőfelszerelésről ne feledkezzetek meg!

Innen Balatonalmádi felé vesszük utunkat a Balaton-körön, bár alternatív útvonalat is bejárhatunk Litér érintésével. Almádiban érdemes megcsodálni a partmenti sétányt és a Szent Erzsébet ligetben az Európa-szoborparkot.

Innen Csopakon keresztül eljutunk Balatonfüredre, de ha éppen Veszprémbe volna kedvünk elkerekezni, azt is megtehetjük. Füreden érdemes lassítanunk a Tagore sétányon, a gyalogosok és a látvány miatt is, de ezt elhagyva már meg sem állunk Tihanyig. A félsziget csúcsát két irányból is meg tudjuk közelíteni. Ha Füred után az első balkanyarral a Lepkesoron haladunk, akkor a vízpart mellett érünk el a révig. Mi egy kicsit tovább gurulunk a 71-es mellett, hogy megtekintsük a frissen átadott Tihany- Aszófő-Örvényes bringasztrádát, amely jelölt volt az Év Kerékpárútja címre, illetve, hogy tudjunk képeket csinálni a Levendulamezőn. Ennek a törekvésnek az ára egy kis mászás a Kossuth Lajos utcán, de a Caprioloval ez nem okoz gondot.

Tihanyban, természetesen, az apátság és a kilátás a fő attrakció. Ide nem érdemes feltekerni. Le lehet a bringát tenni a központban és onnan kényelmesen fel lehet sétálni. A centrumból pedig csak le kell ereszkedni a révhez, ahol elkapunk egy kompot és már vissza is érünk Szántódra.

A túrát családoknak, baráti társaságoknak egyaránt ajánljuk, azoknak is, akik épp a Balatonnál nyaralnak és azoknak is, akik ezért a túráért utaznak ide. Aki végig vízparton, természet közelben szeretne tekerni, az inkább próbálja ki a Deseda kört vagy a Tisza-tavat. Itt az út nagy részre rendezett településeken keresztül vezet, de bármikor be tudsz térni egy strandhoz, és számos helyen gyönyörködhetsz a kilátásban. A boltok és vendéglők egymást érik, de ha saját magad akarod a kulacsodat feltölteni, akkor állj meg minden kútnál, mert abból viszont nincs sok. A Balaton környékén rengeteg alternatív útvonalat lehet találni, ha egy kis változatosságra vágysz. Aszófőtől például a Balaton felvidéket lehet bejárni, ha pedig hajóúttal szeretnéd kombinálni a bringázást, akkor egy alternatív mini körről olvashatsz itt.

És, hogy hogyan állunk a Capriolo Roadster Trekkingünkkel 200 km után? Ezen a túrán leginkább a 3×7 Shimano Tourney váltót tudtuk tesztelni, mert számos esetben bukkant elő a semmiből egy kanyar utáni meredek emelkedő, ahol gyorsan kellett mindkét váltót használni. Számítottunk arra, hogy lesznek gondok a pontossággal, de alaptalan volt a félelmünk. A váltó 100 km után is jól beállt és pontosan tette a dolgát. A fékek jól teljesítettek és továbbra is hálásak vagyunk a Monte Grappa ülésnek, ami kifejezetten kényelmes ebben a kategóriában.

Az extrém teszt első részét itt, a másodikat itt olvashatod.

A cikk a Belo Bike segítségével és támogatásával készült. A Belo Bike üzletét Biatorbágyon a bringa út mellett a Bia korzó 1. emeletén találod, vagy a www.belobike.hu-n.

Hirdetés
Itt olyan írásokat olvashatsz, amelyek a Flowcycle többi cikkeihez hasonlóan érdekesek és hasznosak, de elkészítésüket egy külső cég támogatta.

1 hozzászólás

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet