Cargobike – a bringa, ami nem teher senkinek

„Szívesen bringáznék, de el kell vinnem a gyerekeket óvódába, iskolába, ezért muszáj autóznom.”; „És hogyan vigyem a melós felszerelésem biciklivel?! Aki nagyobb cuccokat cipel, az nem tud bringával járni.”; „Biciklivel nem lehet nagybevásárlást csinálni.” – ismerős érvek? Akkor mutatunk egy megoldást!

Hirdetés

Teljesen természetes, hogy sokszor, sokféle embertől halljuk a fenti érvéket amellett, hogy miért használ inkább autót a városban. Ha valaki az elmúlt száz évben a „kerékpár” szóra gondolt, nagyjából egyféle típus juthatott eszébe: bár a „versenybringák”, kemping-bringák, vidéki libakergetők stb. formavilága és felhasználási területe némileg eltért egymástól, a kerékpár alapvető tulajdonságairól alkotott fogalmi kép mindenki számára azonos volt: a kerékpár kicsi, „egy emberes”, legfeljebb oldaltáska szállítható rajta, és alapvetően csak arra jó, hogy kerékpározzanak vele.

Ideje, hogy megváltozzon ez a kép, ezért összegyűjtöttünk néhány konkrét, kevésbé ismert felhasználási módot és kerékpártípust abból a szegmensből, aminek az eladásai az utóbbi években átlagosan 50%-kal nőttek és ez a trend alighanem folytatódni fog.

Szállítás

A nevükből is adódóan a teherbringák elsődleges felhasználási területe a szállítmányozás, küldemények kézbesítése. Egy európai felmérés szerint városi kézbesítések esetén a küldemények negyede, míg a könnyű szállítmányok fele volna szállítható gyalogos- és környezetbarát, zaj- és füstmentes dobozos bringákkal. Budapesten is gyakran találkozhatunk a feltűnő narancssárga-fekete színekben pompázó futárcargókkal, egy részük hagyományos, más részük elektromos rásegítésű teherbringa. Amire azonban talán kevesebben figyeltek fel, az a GLS cég V. és IX. kerületben dolgozó teherbringái: 2015 óta ugyanis a Belvárosban „zéró emissziós” kézbesítési rendszerben 10 dobozos triciklivel (és egy elektromos furgonnal) kézbesítik a küldeményeket. A rendszer logisztikája pofonegyszerű ötleten alapul: miért kellene kis területen, kis utcákban, kis mennyiségű küldeményt autóval szállítani a központból a címzettekig? A cég központi elosztó központjából először egy majdnem belvárosi, kisebb depóba szállítják a csomagokat gépjárművekkel, majd onnan már kerékpárral szállítják tovább a címekig. A „kis mennyiség” azért relatív: a futárok egy megpakolt GLS-bringán gyakran 150 kg küldeményt szállítanak!

De nem csak a futárok használhatnak teherbringát: a munkavégzéshez szükséges kisebb felszerelést gond nélkül cipelhetnének sokan, legyen szó mosodai szolgáltatásról (amiket javarészt városon belül is furgonokkal gyűjtenek be és szállítanak ki jelenleg), kisebb mezőgazdasági munkákról (pl. kertészek), költöztetésről (igen, Budapesten is létezik biciklis futárcég, a Gólya futárszövetkezet!), takarítási feladatokat végzőkről, fotósokról vagy akár a közterület-fenntartókról stb. A felsorolást nem is kell folytatni, elég, ha arra gondolsz, hogy Ázsiában mi mindent szállítanak bringával az emberek… (mindent is).

Postai cargo bringa az 1900-as évek elejéről
Postai szállítmányozás az 1900-as évek elejéről (Fotó: cargonomia.hu)

Bringázz az oviba!

A bringás gyerekszállításról már írtunk korábban itt és itt, most kifejezetten a gyermekszállító biciklikről ejtsünk néhány szót. Több tucat márka típusai elérhetőek Magyarországon is, a háromkerekű tricikliktől kezdve az elektromos rásegítésű cargobringákig, sőt nemcsak olyan magyar cég van, ami kizárólag gyermekszállító bringák forgalmazásából él, de tavaly óta van hazai gyártású teherbringa-márkánk is, a Dunacycles.

Dunacycles gyerekszállító teherbringa (Fotó: Flowcycle.hu)

Hosszan lehetne sorolni az előnyüket pl. egy autóval szemben, ezért csak néhány szempontot villantunk fel: a közlekedés során ezerszer több információ, élmény és interakció éri a bringában ülő gyerekeket, mintha csak autóból bámulnának ki. Aki attól tart, hogy fizikailag nem bírná a porontyo(ka)t elbringáztatni, annak ajánljuk az elektromos rásegítésű bringákat, amikkel egy 50 kilós nő is könnyedén szállíthat akár két kisgyermeket is (gondoljunk csak bele: ha egy futár megbírkózik 150 kg teherrel, akkor egy „átlagembernek” is sikerülhet egy 20 kg-os gyerkőc szállítása). A teherbiciklik többségét ütközésteszteken is vizsgálják, kötelező elemük az biztonsági öv, ráadásul egy teherbringa jobban észlelhető a többi közlekedő számára is: az autóvezetők nagyobb ívben kerülik ki ezeket és előzékenyebbek is a gyermekeket szállító bringásokkal szemben. Teherbringával gond nélkül megoldható a gyerek oviba szállítása után a munkahelyre tekerni, elintézni a bevásárlást, mielőtt a gyerekért mennénk újra az óvodába, sőt, ha időnk és energiánk engedi, még megállhatunk a parkban vagy a játszótéren is.

Nyugat-Európában ovibuszok és iskolabuszok helyett gyakran ovibringával mennek a gyerekek óvodába – ilyen is van…

 

Neked is elérhető!

Tökjó, de mi van, ha sem nem vagyok futár, sem nem akarok hétszámjegyű összeget költeni egy teherbringára? Ha kipróbálnád, milyen is teherbringával szállítani, mielőtt megveszed a családi hurcibálós bringát vagy csak egyszer lenne szükséged egy nagyobb bútor vagy tárgy szállítására, s ezt szeretnéd környezetkímélő módon, olcsón és felesleges szervezések nélkül megtenni, akkor – egyelőre csak a fővárosiaknak – van egy jó hírünk.

A Cargonomia közösségi teherbringa-kölcsönző rendszere, a kozteherbringa.hu 2018-ban indult Budapesten, mára több helyszínen tudunk kölcsönözni ingyenesen 6-8 különféle bringát vagy kerékpáros utánfutót a célunknak megfelelően.

Közteherbringarendszert avattak Budapesten

A bringákkal a kisebb tárgyak szállításától kezdve az akár 2 méteres szekrényig mindent lehet, elég regisztrálni és időpontot és bringát foglalni. A teherbiciklik talán legnagyobb hátránya a tárolásuk: nemcsak jó lakatok kellenek hozzájuk, de hely is. Egy átlagos (értsd: „természetesen” nem akadálymentes) bérházba már a be- és kijutás is gondot okozhat, nem beszélve a megfelelő tárolóhely hiányáról. Szerencsére a Közteherbringa-szolgáltatás ezt a terhet is leveszi a vállunkról.

Cargobringák lassan egy évszázada léteznek, mégis az utóbbi évtizedekben élik újra reneszánszukat, köszönhetően annak, hogy a városi bringások mertek másképp gondolkodni a kerékpárról, s igényeiknek megfelelő járműveket kezdtek tervezni. Mára már Magyarországon is elérhetőek, Budapesten közösségi kölcsönzőrendszerben, így semmi akadálya nem lehet annak, hogy te is kipróbáld legközelebb, ha bringával szállítanál valamit vagy valakit.


Cikkünk a Magyar Kerékpárosklubbal kötött nonprofit együttműködésben készült. Ha teheted, te is Inkább bringázz!, hiszen biciklin kisebb a koronavírus-veszély, és az immunrendszered is ellenállóbb lesz. További információk az Inkább bringázz! kampányról ide kattintva.

3 hozzászólás

  1. Buszon utazva, díszkisérni ezeket, nincs is jobb dolog a világon. Belegondoltak már abba, hogy mennyi környezetszennyezést okoznak azzal, hogy mögöttük araszol a kocsisor?

    • Ez a leghülyébb szöveg amit tolnak a benzinagyak. A bringás okozza a környezetszennyezést, mert pöfög mögötte egy kocsisor? Azért érzed a logikai hibát az érvelésedben nem?

  2. Bele! Ezért, ahol van megfelelően kiépített kerékpáros infrastruktúra, ott azon érdemes tekerni ilyen utánfutóval. (Ahogy én is kerültem a forgalmasabb utcákat a szekrényszállításkor.)
    Amúgy tudod-e, hogy mennyi volt 2010-ben az összes közlekedő (metró, villamos, troli, autók stb.) átlagsebessége Budapesten? 22km/h (KSH-n visszakereshető adat). Azóta 25%-kal nőtt az autók száma a városban, így szerintem most már olyan 20km/h-nál tarthat Budapest.
    Volt konkrét tapasztalatod arról, hogy egy teherbringás buszt tartott volna fel? Ha igen, hol történt?

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet