Az ősz beköszöntével sokak számára véget ér a bringaszezon, pedig néhány dolgot szem előtt tartva még hónapokig bringázhatunk – a bevállalósabbak akár egészen tavaszig, köszönhetően az általában enyhe téli időjárásnak. Gyakorlati tanácsainkat a városi bringázás három összetevője mentén, a bringa, a bringás és az épített környezet mentén csoportosítottuk.

Hirdetés

A bringa

  1. Sárvédő

A legkézenfekvőbb dolog, amivel kezdeni érdemes egy jó sárvédő beszerzése, mely olyan hosszú, hogy a hátsó kereket a tengely vonaláig, az elsőt pedig a váz felől majdnem a földig lefogja. Vásárlás előtt nézd meg a bringádat, hogy milyen típusú sárvédőt tudsz rászerelni (van-e a felfogatáshoz extra furat a villákon vagy nincs).

  1. Gumik

Logikus, hogy nedves, hideg időben egy vastagabb vagy jobban barázdált külső jobb tapadást jelent, ezért ha valaki nem sajnálja a pénzt egy nyári és egy téli gumiszettre, vegyen! Meg kell szokni, hogy a barázdált külsők jobban felszedik a sarat és a nedvességet, ezért a kerekek tisztítására gyakrabban kell sort keríteni. Jeges, csúszós utakon javasolt kissé alacsonyabb nyomásra fújni a kerekeket: a jobban kiterülő futófelület nagyobb tapadást biztosít.

  1. Fékek

A felnifékek rosszabbul fognak nedves időben, a tárcsafékes bringák fékhatása csak kicsit csökken (hangjuk viszont exponenciálisan nő). A klasszikus felnifékek sokkal jobban kopnak esős időben, így nem árt kifejezetten nedves időre fejlesztett fékpofákat beszerezni. Ha esőben indulsz el, ellenőrizd a fékhatást elindulás után közvetlenül, hogy később ne érjen meglepetés!

  1. Tisztítás, olajozás, zsírozás

Nos, igen, el kell ismernünk, hogy az őszi-téli bringázás egyik hátulütője, hogy a bringánkat gyakrabban kell tisztítani és kenőanyagot pótolni a mozgó alkatrészeken (lánc, fék, bovdenek, csapágyak). Ha úgy döntesz, hogy leteszed a bringát a leghidegebb időszakra, a kényszerpihenő előtt tisztítsd meg alaposan a kerékpárod és úgy tedd el lehetőleg valami száraz helyre. Ha esőben még bringázol, érdemes megelőző védekezésbe is kezdeni: viaszos, víztaszító gumi- és vázápoló készítményekkel nehezebben tapad meg a bringán a sár és a víz; utólag a tisztítás is könnyebb. A koszos, saras, vizes bringát érdemes minél előbb szárazra törölgetni, nem hagyva időt a rozsdának vagy a káliumkloridnak – ha rászánsz 10 percet a bicódra, sokkal hosszabb ideig lesz hű társad!

  1. Világítás

Ne csak koromsötétben használj lámpát, hanem már szürkülettől és rossz látási viszonyok között is! Felejtsd el az 500 forintos villogókat és használj USB-ről tölthető, megbízható és az előírásoknak megfelelő (min. 150 méterről látható) lámpákat! Mivel többet használjuk a lámpákat, hamarabb is merülnek le, ezért érdemes egy tartalék szettet magunknál tartani.

Világítsanak a bringások nappal is?

Sötétben (…és rossz látási viszonyok között) a térlátásunk megváltozhat, és a fényszórók vakító fényeiben nehéz felmérni egy jármű távolságát és sebességét. Haladjunk olyan tempóval, hogy több időnk maradjon hátranézni és ne a megszokott röpke pillantásokat vessük a körülöttünk haladókra! Növeljük továbbá az irányjelzésre szolgáló karmozdulataink idejét is: fekete kabátban és kesztyűben még egy kitárt kar is majdnem láthatatlan, adjunk elegendő időt a többi közlekedő számára, hogy észrevegyék azt!

A környezet

  1. Útviszonyok

Esőben, szürkületben és sötétben az úthibákat se látjuk annyira, illetve a tócsák kellemetlen meglepetéseket rejthetnek – inkább kerüld őket, ha biztonságban megteheted. (MINDEN irányváltoztatás előtt nézz hátra, pocsolyakerülésnél is!) A környezetüknél fényesebb felületek nemcsak több felcsapódó nedvességet, de csúszós útszakaszt is jeleznek, óvatosan a márványburkolatokkal, macskakövekkel, keramit burkolatokkal (sárga, téglaszerű burkolat), és legfőképpen a villamossínekkel!

  1. Lassan járj, tovább érsz!

A legdurvább körülmények között (szakadó eső, hóesés stb.) igyekezz lassabban haladni és mindent nagyobb ívben vegyél! Ne döntsd a kerékpárt kanyarban, hanem határozott vonalú kormányzással kanyarodj vagy kerülj inkább! Kerüld a hirtelen kormánymozdulatokat, és ne feledkezz meg a megnövekedett fékútról!

A bringás

  1. Öltözködés

Ősszel és télen rétegesen, több vékonyabb rétegben közlekedj (semmint kevesebb vastagabban), hogy akár menet közben is tudd szabályozni a testhőmérsékleted. Bringás öltözeted akkor jó, ha elinduláskor egy kicsit hűvösnek érzed a levegőt: így menet közben felmelegedve nem fogsz megizzadni. Utolsó, izoláló réteged legyen egy soft-shell vagy egy szélfogó dzseki – utóbbiak ráadásul összehajtogatva kis helyen is elférnek.

Ritkán írunk tiltásokról, viszont két dolog mellett nem tudunk elmenni szó nélkül. Az egyik a kapucni viselete: kapucniban a látóterünk csökken, hátranézni meg szinte lehetetlen benne, úgyhogy ha esőben is tekersz, érdemes beruházni egy vízhatlan sapkára inkább. A másik „no-go” a téli divatkollekciók fősodrába tartozó sötét színű ruházat viselete: gyalogosként is láthatatlanná tesz egy fekete kabát, de kerékpáron sem javítja az észlelhetőséget.

  1. Ízületek extra védelme

Ha már jól felöltöztünk, de a hőmérséklet 0-10 fok körüli, gondoskodjunk extra védelemről az ízületeink számára. Nincs konkrét hőmérsékleti határ, ez több külső és egyéni tényezőtől függ, általánosságban elmondható, hogy 5-10 fok alatt már érdemes külön védeni az ízületeinket: láb- és kézujjainkat, könyökünket és legfőképpen a térdünket. FIGYELEM: nem kell, hogy érezzük, hogy fáznak ezek a testrészeink ahhoz, hogy évek múltán előjöjjenek az egészségügyi problémák!

Milyen hatással van a téli bringázás az ízületeinkre?

  1. Legyél látható!

Már írtunk a jó világítás fontosságáról a kerékpáron, illetve, hogy lehetőleg kerüld a teljesen sötét ruházat viseletét. Kiegészítőként jól jöhet egy rikító színű felső réteg (pl. esőkabát) vagy hi-vis hátizsákhuzat még lakott területen belül is (lakott területen kívül a fényvisszaverő mellény kötelező eleme a sötétben bringázásnak!). Nem feltétlenül kell azért teljesen neon-rózsaszínbe öltöznünk – már egy-egy fényvisszaverő csík egy sötét nadrágon vagy a kabátunkon növeli a láthatóságunkat. Ruházatunkon kívül nagyban javíthatjuk láthatóságunkat a jobb sávon belüli helyezkedéssel. Lehetőleg olyan helyen tekerjünk a sávon belül, ahol egyrészt jobban látszódunk, másrészt mi magunk is jobban belátjuk környezetünket.

Hamarabb észrevenni a lábakon fényvisszaverő réteget hordó bringást

  1. Tervezz előre!

Rossz látási viszonyok közt a legkisebb kátyú, úthiba vagy egy ismeretlen, beláthatatlan kereszteződés nagyobb kockázatot rejtenek magukban. Ezért javasoljuk, hogy sötétben igyekezz tartani magadat az általad ismert utakhoz, még akkor is, ha ez némi kerülővel jár. Ez egyben azt is jelenti, hogy néha jobban meg kell tervezned az utadat és menet közben is jobban kell koncentrálnod: sötétben könnyebb eltéveszteni egy kanyart vagy fordulót, s a hirtelen fékezés vagy irányváltás balesetveszélyes lehet. Hasonlóképpen jól jönnek az időjárás-előrejelző applikációk és élő radarképek: otthon hagynád a bringádat, csak mert elinduláskor még szemerkélt az eső, miközben délutánra szikrázó napsütést ígérnek? Na, ugye, hogy nem?!

2019 legjobb bringás applikációi

  1. Maradj egészséges!

Az őszi bringázás egészségmegőrző szerepe több tényezőnek köszönhető. Egyrészt immunerősítő azáltal, hogy relatíve zordabb körülmények között sportolunk: szervezetünket fokozatosan hozzáerősítve a hideghez testünk ellenállóbb lesz a megfázásokkal, torok- és arcüreggyulladásokkal szemben. Az immunitás másfelől annak is köszönhető, hogy a tömegközlekedőkkel ellentétben a bringás nincs kitéve mások fertőzéseinek, nincs nyakba tüsszentés a buszon, taknyos kisgyerek a metrón vagy maszknélküli munkamániások tömegei egyéb közlekedési eszközökön. Ne vállald túl magad sem egészségileg, sem kockázatvállalásban. Nem leszel gyengébb bringás, ha a leghidegebb hónapokra leteszed a bringát. A hosszú élet, s így a hosszú bringázás titka a türelem. Olyan még nem volt, hogy ősz és tél után ne jött volna egy tavasz.


Cikkünk a Magyar Kerékpárosklubbal kötött nonprofit együttműködésben készült. Ha teheted, te is Inkább bringázz!, hiszen biciklin kisebb a koronavírus-veszély, és az immunrendszered is ellenállóbb lesz a fertőzéssel szemben. További információk az Inkább bringázz! kampányról ide kattintva.

Hirdetés
Bringapedagógus: tanári diplomái mellé Londonban szerzett kerékpáros-oktatói végzettséget, s 20 év budapesti bringás tapasztalatával maga mögött megalapította az ország első, kifejezetten városi kerékpározást oktató vállalkozását a Velo Budapest!-et. Kerékpáros közlekedésbiztonsági előadásokat tart a közlekedési kultúra fejlesztése és a városi kerékpározás népszerűsítése érdekében.

2 hozzászólás

    • Nagyot változott a helyzet, amióta tükörrel megyek, sokkal biztonságosabb a dolog és rengeteg olyan szitut fel tudnék sorolni, ami sokkal neccesebb lett volna nélküle. Maximálisan ajánlott.
      A hiú bringásoknak meg vannak olyanok, amit nem a bringra kell rakni, hanem sisakra/szemüvegre/csuklóra, azok se rosszak

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet