Tervezed, hogy kipróbálod, milyen lenne bringával dolgozni járni? Van bringád, de jobban felkészítenéd a munkába járáshoz? Esetleg most tervezel új bringát venni, amit elsősorban munkába járáshoz használnál? Cikkünkben bemutatjuk, hogy milyen az ideális munkába járós bringa és gyakorlati tanácsokat adunk ahhoz, hogy a munkába járás még kényelmesebb legyen biciklivel.

Hirdetés

Útvonal

Ha még nincs bringád és elsősorban munkába járásra használnád leendő bringádat, akkor az első és legfontosabb tanácsunk, hogy a saját útvonaladnak megfelelő biciklit válassz. Mivel a munkahely és az otthon közötti útvonal mindenkinél eltérő, az adott útszakasznak megfelelő bringa lesz a legideálisabb számodra. Hegyvidéki területen laksz és oda is jársz dolgozni? Váltós, könnyű mountain bike, trekking vagy gravel bringa az ideális. Hosszabb, lapos, aszfalton tekerős az útvonal? Országúti, trekking vagy fitness bringa és mindenképpen 28-as kerékméret az ideális. Esetleg rövid, emelkedők nélküli távokat tekernél, és szeretnél kényelmesen elérni A-ból B-be, miközben másodlagos a gyorsaság? Akkor a városi típus a te választásod.

Ugyancsak fontos, hogy az adott útvonalon kell-e lépcsőznöd, esetleg igazi „commuter”-ként vonat + bringa vagy tömegközlekedés + bringa kombóval közlekedsz: a könnyű alumínium vagy karbonvázas vagy éppen összecsukható bringák ilyenkor jönnek a legjobban.

E-bike a Parlament előtt
E-bike-kal könnyű… elegánsnak maradni. (Fotó: Flowcycle)

Tárolás

Fontos szempont, hogy otthon vagy a munkahelyeden hol tudod tárolni a bringát. Őrzött mélygarázsban vagy kinn az utcán? Előbbi esetben akár egy drágább bringával is járhatsz dolgozni, míg utóbbi esetben néha még azt is meg kell fontolni, hogy új lakat(ok)ba is beruházz. Ahogyan fentebb már írtunk róla: ha a tároláshoz lépcsőznöd kell vagy be kell vinned az irodába a bringád, akkor minél könnyebb a kerékpárod, annál kényelmesebben teheted ezt meg.

Parkolási etikett bringásoknak

Karbantartás

A szíjhajtás nem koptatja a fogaskerekeket, nem igényel olajozást és a jobbak több tízezer km-t is bírnak. (Fotó: Flowcycle)

Gondold végig azt is, hogy mennyit szeretnél foglalkozni a bringáddal. A legkevesebb karbantartást egy szíjhajtásos (vagy Stringbike), agydinamós és agyváltós városi bringa jelenti, ezek azonban alsó hangon is 400.000 Ft-nál kezdődnek. Jó kompromisszum lehet az egysebességes bringa, amennyiben szintemelkedések nélküli helyeken tekersz: a váltó hiánya jelentős súlycsökkentést eredményez és a bringa tisztítása és karbantartása is egyszerűbb. Nem meglepetés, de az olcsóbb új bringák több karbantartást igényelnek, hamarabb cserélendők rajta az alkatrészek, így gyakrabban kell majd szervizeltetned.

8+2 könnyű szerviztipp, mielőtt újra előveszed a bringádat

Ruházat, megjelenés

Ha nem mindegy, hogy milyen öltözetben tekersz és milyen állapotban érkezel meg a munkahelyedre vagy egy találkozóra, esetleg nincs időd/kedved/lehetőséged az átöltözéshez, akkor a kényelmesebb geometriával rendelkező bringákat érdemes nézegetned: minél egyenesebben ülsz, annál kevésbé gyűrődik a ruházatod. Cserében a haladásod sem lesz olyan gyors és hatékony. Az ún city bike-okat, azaz városi kerékpárokat már a közlekedéshez hasznos kiegészítőkkel (sárvédő, csomagtartó, láncvédő, kosár) árulják, így ezeket sem kell külön beszerezned.

Mindenkinek mást jelent a munkába járós bringa – és öltözet. (Fotó: Flowcycle)

Bringázási stílus

Az utolsó szempontunk sem elhanyagolható, hiszen végső soron ez fogja eldönteni, mennyire lesz kényelmes a bringával közlekedés, mennyire illik majd a bringa hozzád. Ha sportosan, gyorsan szeretsz bringázni és a kényelem inkább másodlagos, akkor a könnyű országúti, fitness bringák közül érdemes választanod, melyeken kicsit előredőlve tudsz tekerni. Ha viszont a sebesség és a bringázással töltött idő másodlagos szempont, és fontosabb, hogy izzadás- és gyűröttruha-mentesen érkezz a munkahelyedre, akkor a városi vagy holland típusú bringák, esetleg az elektromos bringák neked vannak kitalálva. A kettő között széles a paletta a MTB-ok, trekking/crosstrekking bringák vagy éppen az összecsukható kerékpárok választékában.

Melyik a legjobb városi bringatípus?

Profi módon használod a váltót, nagyobb sebességgel szeretsz bringázni, ezért néha határozottabb fékezéseket csinálsz vagy éppen szűk ívben hasítasz a kanyarokban is? Alapvető, hogy ebben az esetben a bringa minőségi alkatrészekből álljon, kezdve a pontosan és gyorsan működő váltórendszertől, a minden időben jó fékhatást biztosító tárcsaféken keresztül a minőségi gumiabroncsokig. Ha csak elvétve használod a váltódat, esetleg óvatos duhajként lassabb fékezéseket csinálsz, akkor megelégedhetsz egy gyengébb, kevesebb fokozattal bíró váltórendszerrel (3-7 sebesség) és felnifékkel felszerelt bringával.

Válassz az egyéniségednek megfelelő bringát! (Fotó: Flowcycle)

Hogyan tehetem munkába járóssá a bringámat?

Aki a fenti szempontok alapján kétségbeesett, hogy az ő bringája mégsem tökéletes a napi munkába járásához, annak megnyugtatásul következzék pár apróság, amivel a meglévő bringájából is kényelmesebb közlekedési eszközt varázsolhat. Minél hosszabb távokat bringázol, annál fontosabbak a beállítások, az alkatrészek és egyéb kiegészítők.

Gumik

Ha nem használod durva terepen a bringádat, akkor feleslegesek a vastag, mélyen bordázott külsők a bringádon. Egy mountain bike-on is lecserélheted egy vékonyabb, kevésbé bordázott gumikra a régieket és máris nagyságrendekkel simábban fogsz gurulni az aszfalton. Nem érdemes  spórolni a külső gumikon: sok kellemetlenségtől óvhatod meg magad, ha beruházol egy jobb/defektmentes gumiköpenybe.

Csomagtartó + bringás oldaltáska

Egyszerű, de nagyszerű kényelem növelő, ha táskánkat nem a hátunkon, a vállunkon, de még nem is a kormányra szerelt kosárban hordjuk, hanem a csomagtartóra egy mozdulattal csatolható oldaltáskában. A komolyabb táskák teljesen vízállóak és akár 10kg-os súlyt is (akár egy kisebb bevásárlásnyit) elbírnak. Elfelejtheted a hátizsák pántjának izzadt vonalait és a bringázás még szabadabb érzés lesz!

Oldaltáska vagy hátizsák? Esetleg mindkettő? (Fotó: Flowcycle)

Sárvédők

Bár logikus lenne, hogy egy kerékpár alapfelszereltségébe beletartozzék a sárvédő, sok bringáról hiányzik ez a kiegészítő. Amelyiken meg van, azon gyakran „olyan is”: az ideális sárvédő könnyű, merev és hosszú (mindenképpen a tengelyek vonala alá nyúló). Még akkor is érdemes kiválasztani egy jó sárvédőt, ha nem tervezünk esőben bringázni: egy nyári zápor vagy a permetező tavaszi-őszi esők pont el tudják riasztani az embert a bringázástól, ha nincs, ami a felcsapódó sár ellen védené a bringást.

Bringa méretre igazítása

Ha a bringád váza nem a te méreted, akkor sajnos nem sokat tehetsz – kezdj el gyűjteni egy neked valóra! 1-2 centit azonban alakíthatsz a kormányszár cseréjével, a nyeregmagasság beállításával vagy a nyereg vízszintes előre-hátra mozgatásával. Nemcsak hosszabb távok esetén a saját egészségünk érdekében is érdemes a méretünkre igazítani a bringánkat, de rövidebb utak során is javítható a közérzetünk.

Teleszkóp

Amennyire a magyarországi köztudatban a mountain bike-ok a tökéletes „munkás bringák” (ami a fentiek tudatában minimum pontatlan elképzelés), úgy a teleszkóp megléte is. Sokan úgy gondolják, hogy a hazai útviszonyokhoz elengedhetetlen egy bringán az első lengéscsillapítás, pedig a merev villás bringák könnyebbek, kevesebb karbantartást igényelnek, ráadásul a belépő kategóriás rugós tagok minősége általában nem teszi lehetővé, hogy évekig szolgálják a napi munkába járást. Kétségtelen, hogy egy jó teleszkóp rezgéscsillapításával tehermentesítjük csuklónkat és kezünket, de ha valaki nem padkáról padkára vagy nem az erdőn keresztül jár a munkahelyére, akkor nem biztos, hogy megéri teleszkópban gondolkodni.

Egy szó mint száz, bármilyen bringád is van, biztosan alkalmas munkába járásra. Nincsen EGY tökéletes bringatípus: ami számodra ideális, lehet, hogy nem az mások számára. A fenti szempontokkal csak javítható a kényelem, a lényeg, hogy bele merj vágni: nem kell mostantól minden nap, télen-nyáron bringázni a munkába, elég, ha kezdetnek például hetente egy nap indulsz kerékpárral. Rá fogsz jönni, hogy kiszámíthatóbb az autózásnál és a közösségi közlekedésnél is, ráadásul nem olyan fárasztó, veszélyes vagy kényelmetlen, mint amilyennek képzelted.


Cikkünk a Magyar Kerékpárosklubbal kötött nonprofit együttműködésben készült. Ha teheted, te is Inkább bringázz!, hiszen biciklin kisebb a koronavírus-veszély, és az immunrendszered is ellenállóbb lesz. További információk az Inkább bringázz! kampányról ide kattintva.

Hirdetés
Bringapedagógus: tanári diplomái mellé Londonban szerzett kerékpáros-oktatói végzettséget, s 20 év budapesti bringás tapasztalatával maga mögött megalapította az ország első, kifejezetten városi kerékpározást oktató vállalkozását a Velo Budapest!-et. Kerékpáros közlekedésbiztonsági előadásokat tart a közlekedési kultúra fejlesztése és a városi kerékpározás népszerűsítése érdekében.

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet